• Barn o Katt Mamma

    Olika temperatur i öronen.......!!!!!!?????

    Örontermometern visar olika temperatur i öronen .....det skiljer sig på upp till 0.8 grader.....vilket jag tycker är väldigt mycket!!!!

    Det är braun 4520 som det gäller.

    Mäter jag fel eller kan det vara en så stor felmarginal???

    Hoppas du har nån erfarenhet som du kan dela med dig av......tackar på förhand

  • Svar på tråden Olika temperatur i öronen.......!!!!!!?????
  • elrovi

    Det är alltid vanskligt att kolla tempen i öronen, svårt att göra det rätt. Sedan måste man kolla så att öronen är helt rena, får inte finnas något vax i dem. En "vanlig" temp i rumpan är alltid det bästa.

  • Barn o Katt Mamma

    Ja, jag vet att rumptempen är oftast säkrast eller närmast, men liten min totalvägrar sen en läkare tog tempen. Sen har vi använt armtemp som varit helt okej, men nu vägras även detta. Konstigt nog acepteras örontempen, antagligen för att det finns knappar och så piper den.

    Så vad göra......TIPS TIPS TIPS...!!!!

  • elrovi

    Se till att du för in termometern riktigt, så att du mäter från "rätt" ställe, d.v.s trumhinnan...hittade det här, hoppas det kan vara till hjälp:
    Öronmätning:
    Att mäta temperaturen i örat är en användbar mätmetod om man är beredd att betala för apparaten. Öronmätningen är en snabb metod. Den är mer populär bland större barn än ändtarmsmätningen och så tar det bara en sekund innan öronmätaren ger svaret.

    Temperaturen är cirka 0,5 grader lägre än vid ändtarmsmätningen. Du ska vara uppmärksam på att det på termometern kan finnas flera olika inställningar och om så är fallet ska du naturligtvis välja den som är avsedd för barn.

    Örontermometern ska också användas korrekt för att ge ett pålitligt svar. Läs därför igenom bruksanvisningen noga innan du börjar. Den vanligaste orsaken till felmätningar är att den temperatur som termometern mäter inte är den som egentligen ska mätas, nämligen den från trumhinnan, utan istället en temperatur från ett annat ställe i hörselgången. För att mäta rätt är det nödvändigt att dra den översta delen av barnets öra lite uppåt under tiden du mäter. Därmed rätar du ut barnets lätt S-formade hörselgång och termometern kan mäta trumhinnetemperaturen. Det kan vara bra att få råd om termometerns användning i affären där du köper den.

    kommer från den här sidan:
    netdoktor.passagen.se/default.ns

  • Barn o Katt Mamma

    elrovi......tack snälla du för hjälpen !!! Vilken bra sida, det gav lite vägledning iallafall. Jag får öva på mig själv och jämföra med armtempen. Fy vad oroligt feber är ändå!!!

  • Barn o Katt Mamma

    Flera som har nåt att tillägga....alla erfarenheter är guld värda!!

  • Smilla27

    Har han/hon hög feber? Egentligen behöver du inte vara orolig. feber är ju ett sätt för kroppen att försvara sig genom att höja temperaturen. Men det är klart att man bir orolig när tempen blir alldeles för hög.

  • Jennaz

    Vad jag har hört, inte vet, så kan olika temp påvisa öroninflammation i det varma örat. Håll uppsikt på smärta! Blir det samma någon/några timmar senare på samma öra?

  • Barn o Katt Mamma

    Febern har lagt sig.....men hur hög temp kan ett barn ha igentligen utan att det blir farligt???

    Fler tips för kommande febertoppar.....?????

  • Jennaz

    När Cazper har haft 40,7 som högst. Jag brukar som i regel behandla febern med alvedon när den är strax över 39 grader. Kroppen jobbar tydligen (enl sjukvårdsupplysningen) bäst strax under 39 grader, då bildas flest antikroppar. Men det var lite kusligt när han hade så hög feber. Vaknade på natten av att han brändes!

  • Madaluha

    Till att börja med är det ju sällan livsviktigt med den exakta tempen. Man kan ju känna på barnet om det har hög feber eller ej och är man orolig för att den ska vara farligt hög kan man ju då använda sig av stjärttermometer om det känns nödvändigt.
    Här använder vi oss av örontermometer och jag tempar alltid i bägge öronen för att få en så korrekt temp som möjligt. Jag utgår från att det är den högre tempen som stämmer om jag får olika resultat. Det är lite en vanesak, efter ett tag märker man att man får allt mindre differens eftersom man får in snitsen på att få in tempen rätt.
    Min sons örongångar är dock för trånga för att använda örontempen på så på honom gäller pussipannantempen Flört. Den brukar stämma ganska bra och om jag känner att jag absolut behöver veta en exakt temp så får väl rumptermometern komma fram.

  • Madaluha

    Förresten glömde jag visst att säga att jag aldrig tempar ett och samma öra två ggr efter varandra. Har märkt att det alltid visar en lägre temp andra mätningen så jag får vänta en stund om jag vill tempa om i samma öra.

  • kalmar brud

    Jag har lite samma bekymmer just nu. Sonen har haft feber snart i 2 veckor men sedan igår så visar allt så olika. 
    I torsdags var vi på vc där dom kunde konstatera öroninflammation, dock inte spruckit så ingen antibiotika. 

    Men som idag visar ena örat 37,6 det örat som var ansträngning gt av öroninflammation 38,5 och rumptermometer 37,4. 

    Så är han dagis klar i morgon så det är det sjuka örat som blir varmare pga a. Öroninflammationen eller har han feber så han ska vara hemma lite till?

Svar på tråden Olika temperatur i öronen.......!!!!!!?????