• trolly

Tal på bröllop (avskyr att hålla tal) - förslag på alt

Min barndomskompis gifter sig i juni och jag måste hålla tal. Jag avskyr att hålla tal och blir jättenervös. Är det ngn som har ngt förslag på alternativ till traditionella tal? Ngn kul grej man kan göra eller ngt liknande?

• Svar på tråden Tal på bröllop (avskyr att hålla tal) - förslag på alt
  • Clobberella

Varför måste du? Knepig kompis om hon/han tvingar dig tycker jag!
    Men du kan ju dra igång en allsång, dela ut papper med nån rolig text. eller ha nån rolig lek/frågesport, kanske samarbeta med nån annan gäst och göra ngt tillsammans.

• Soffen

ja, gör en lek! Det finns en lek som passar bra till bröllop. Den handlar om att man låter brudparet ställa sig upp på sina stolar med ryggen mot varandra och ta av sig sina skor. Sen har de en manssko och en brudsko var. Sen ställer du frågor som de ska svara på. t.ex Vem är det som har makten framför tv:n? Soppåsen börjar bli full, vem byter den? Den finns massor av frågor att komma på. De får sedan hålla upp den sko som de tycker passar in som svar. Det blir särskilt roligt när de båda tycker att de är den ordningsamma i förhållandet, eller slarvigaste

• ahlcec

Läs en dikt som du tycker passar. Och berätta något personligt. Det behöver absolut inte vara ett långt tal, hellre ett personligt och kort tal.

• Fille Fjonkan

När jag gifte mig var det ingen av mina närmaste vänner som ville hålla tal (utom en som var "toast madame"). Jag klandrar dem verkligen inte då jag själv har väldigt svårt för muntliga framträdanden av alla slag (inför folk alltså ).

Vad de istället gjorde var att sätta ihop som ett kollage i ett fint album, med bilder de rotat fram på mig och vår (min och vännernas) tid tillsammans genom åren. Det var jättekul att få och jag har det självklart kvar. De hade varit vänliga nog att bara välja någorlunda "snälla" bilder (jag vet att de har gott om mindre vackra bilder också Generad) och skrivit vitsiga kommentarer till.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Jessica24

* Läs en dikt
    * Skriv ihop en sång som alla kan sjunga tillsammans
    * Bildspel av något slag
    * Sätt ihop ett fotoalbum och räck över tillsammans med några fina ord
    * Sätt ihop en CD-skiva med sånger som betyder mycket för brudparet eller som ni har gammla bra minnen ifrån. Räck över tillsammans med några fina ord

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Pokergirl

På ett bröllop jag var på så gjorde den som skulle hålla tal (n barndomsvän) så att hon tog upp ett brev, sa att det kommit från bruden.

Därefter läste talaren upp brevet där det stod typ:

Hej, det ska bli jättekul att gifta sig och jag ser verkligen fram emot kvällen. Tänkte bara be dig om en sak eftersom jag vet att du troligtvis kommer att hålla ett tal.

Berätta inte om när jag ........pinsam historia..... Berätta istället hur duktig jag var på att passa tiderna i skolan.

Du kan gärna hoppa över när jag ....... ny pinsam historia..............

Ja, jag hoppas du förstår, det blev en massa skratt och inte så "jobbigt" tal.

• Näckrosen

Mina arbetskompisar hade skrivit typ 20 telegram och lämnat till toastmastrn för att han skull läsa dem. Det gjorde han också då och då under kvällens gång. Det hörde ihop med saker som jag gjort eller sagt. Då behöver ju inte du prata heller, utan någon annan gör det åt dig.

När min bror gifte sig hade de gjort ett uppdrag för varje månad från månaden efter bröllopet och ett år framåt. Uppdragen delades ut till vissa av gästerna, för att genomföra åt brudparet. Jag skulle ordna picknick under juli månad, någon skulle rensa ogräs i april, någon skulle putsa fönster i august osv.
    Uppdragen delades ut genom att brudparet fick säga 12 siffror mellan 1 och så många gäster man hade. Sen räknade man bara fram till de siffrorna efter hur gästerna satt.
    Den som fick ett uppdrag fick en lapp med sitt uppdrag och sedan fick den skriva på ett kontrakt som brudparet fick, att man åtog sig uppdraget.

• Soffen
    Pokergirl: Vilket fantastiskt tips! Det ska jag komma ihåg! Jag ska nämligen också på bröllop snart.
Svar på tråden Tal på bröllop (avskyr att hålla tal) - förslag på alt