• Anonym

Jag tror att min sambo är spelberoende!?? snälla hjälp!

Jag vet inte vad jag ska göra!
    Jag känner på mig att detta kommer att bli långt!
    Så om ni orkar läsa och kanske komma med lite råd om detta så e jag verkligen jättetacksam...

Vi har levt som sambos sedan augusti förra året...Jag sa upp mitt arbete och flyttade ifrån min hemstad för att få bo ihop med den jag älskar...vi förlovade oss och allting har verkligen varit toppen!

Till problemet: Han har länge gillat att spela nätpoker, och för all del, så länge det håller sig inom rimliga gränser så e det helt okej för mig också, han tycker ju att det är kul.
    Men det som började smått har växt och blivit ett stort problem i vårt förhållande, han kan inte sluta spela när han väl har börjat,och han kan sitta tiiiimmar i sträck, inte alltför sällan hela nätter, och han sitter helst och dricker alkohol i samband med att han spelar, vilket gör att han inte spelar särskilt klokt utan kan förlora en hel del pengar.

Fredagen för ca 2 veckor sen satt han som vanligt framför datorn och spelade, fast jag bad honom (som jag alltid tycker att jag gör) att vara snäll och sluta spela och gå och lägga sig, inte bara för min skull utan även för att han skulle infinna sig på arbetet på lördagen kl.09.00 och klockan började närma sig 4 på morgonen och full som en alika va han. ,men han bara snäste åt mig och sa till mig att inte lägga mig i. så jag somnade och blev väckt halv 8 på morgonen av att han satt på sängkanten och började pladdra... han va ångerfull och erkände ganska omgående att han spelat bort mer än halva vårat gemensamma sparkonto!!! (Ganska mycket pengar, för våran ekonomi)
    Jag trodde inte det va sant! Han kunde inte mena allvar!! Jag visste inte va jag skulle göra...Jag blev både arg, ledsen, besviken på samma gång. Jag avinstallerade den sajten som han brukar vara inne och spela på och förklarade för honom att jag inte klarade av att ha det så här, och att han fick välja antingen att fortsätta spela poker eller att fortsätta vårat förhållande. Han valde i det läget att vi skulle fortsätta tillsammans, vilket lät såå självklart för honom! Då...

Allt va frid och fröjd tills han började bli mer o mer frånvarande, jag kände inte igen honom riktigt.
    Jag frågade vad som va fel och han svarade att han kände sig begränsad av mig och att han saknade pokerspelandet, han kände sig inte "hel" om han inte fick lov att spela....han lovade dock att han inte skulle spela bort pengar på samma vis som han gjort innan och att han lärt sig en läxa!
    Och så va vi där igen....varje kväll efter jobbet så sitter han framför den där j*vla datorn och spelar, och det är inte bara för pengarnas skull, hela vårt förhållande blir ju lidande av detta, att han aldrig är närvarande, utan ägnar i stort sett all sin lediga tid framför datorn...
    Och inte nog med det, nu i kväll så sa han att han inte ville att vi skulle ha gemensam ekonomi längre, han tycker väl antagligen inte om att jag får reda på hur mycket pengar han spelar bort. Han säger att det är lika bra att vi har pengarna på var sitt håll så blir det inte en massa tjafs...lam förklaring ser jag det som, men jag kan ju ha fel! Överdriver jag??

Jag vet inte vad jag ska göra längre, jag vet bara att jag vägrar leva i ett förhållande med en man som är spelberoende och kan ta till lögner för att rädda sitt skinn...Men jag vet ju inte om det är så att jag överreagerar, är det vanligt att man sitter så ofta framför datan och spelar poker, och själv erkänner att man har svårt att sluta spela när man väl börjat!?

Någon som varit/är i samma situation!!!???

• Svar på tråden Jag tror att min sambo är spelberoende!?? snälla hjälp!
  • Ms Em

Jag har inte varit i samma situation, men tycker det låter som om han har stora problem med spelandet! Just det att han sa att han "inte känner sig hel" om han inte får spela är ett varningstecken! Så även att han ljuger och vill dölja hur mkt han spelar bort. Det är som med alla andra beroenden.

Ett tips: www.spelberoende.se/

• Anonym

Hej på dig!

Då kan jag säga så här...var glad över att han inte vill ha delad ekonomi.

Jag har varit tillsammans med en spelberoende kille...spelade allt...speciellt jackvegas maskiner...nätpoker...mm...han började spela när han var 12...vid 20 års ålder skrev han in sig på avväjning...blev utslängd efter att ha snott pengar från dom andra inneboende.

I vilket fall som helst...OM din kille börjar bli beroende så är det nog bäst för dig att INTE stanna kvar!!

Jag önskar att jag hade lämnat mitt ex tidigare. Jag har förlorat över 30 000 pga av hans beroende.
    Han sårade många nära och kära för att få pengar till sitt spelande.
    Han var RIKTIGT bra på att ljuga...och han fick folk att tycka synd om honom väldigt lätt!

Om din kille inte klarar av att vara borta från spelandet...föreslå honom att spela på pokersajter där man spelar med "falska" pengar !!
    Om han nu säger att han inte börjar bli beroende.
    Men håll koll på pengarna...för för dom så exixterar det inte någon "gräns".

• Anonym (vet)

jag har också varit tillsammans med en spelberoende.
    han spelade på pokermaskiner som finns i spelbutiker.
    spelade bort hela lönen ibland.
    han var borta timmar i sträck och jag fick åka runt och leta efter honom.
    nu är det tyvärr så att det finns väldigt liten chans till hjälp, det finns bara några få behandlingshem för denna form av beroende.
    vi fick ingen hjälp pga att han har ju faktiskt inte spelat bort ALLT han äger.
    ( nej visst... bara ett par hundra tusen, sin sambo och son!)
    det farliga med detta är att det kan leda till andra missbruk. vilket det gjorde i mitt fall.
    han började missbruka droger.
    därför vill jag att du ska försöka få hjälp på något sätt.
    jag vet tyvärr inte vad du ska göra eller vem du ska ringa till.
    men sök på nätet efter information.
    ni måste få ett stopp på detta innan det går för långt, jag tycker det är över gränsen redan nu, så jag önskar dig all lycka till.
    hoppas ni får ordning på problemet

• Anonym

Jag känner mig så uppgiven bara...jag vill ju hjälpa honom på något sätt, men han tycker jag är urfånig när jag påstår att han är eller ligger inom en hög riskfaktor att bli spelberoende....hur långt ska det gå innan han inser problemet eller kommer det att bli jag som blir lidandes av detta i längden? Frågetecknen e många och jag känner att det är svårt att ta tag i problemet när han själv bagatelliserar det

• Anonym (Lina)

(Vet)

Precis som du skriver!!
    Det ledde till droger för mitt ex oxå...han började spela när han var 12...nu är han 27...har ingen aning om hur det gått för honom.
    Man trodde verkligen att man kunde hjälpa honom, men det gick verkligen inte.
    Plus att han hade så mycket folk efter sig som han var skyldig MASSA pengar. Det enda jag vet nu är att han har skyddad identitet...

TS...OM din kille inte ännu har "fastnat" i det så kanske det går att hjälpa honom...men sen är det nog försent!

• Ms Em

www.spelberoende.se/test.asp

Skriv ut den här sidan och lägg på tangentbordet till datorn! Och säg sen ingenting utan låt honom läsa bara...

Kanske inte mkt till hjälp men kanske värt att testa?

• Anonym (Lina)

Det är DU som kommer bli lidande...hur långt det ska gå för honom att inse att han har problem...den dagen då han inte har några pengar att spela för...när han bara MÅSTE få tag på pengar och i stort sett kan göra vad som helst för att få dom!

Troligtvis kommer han gå till dig först och vilja ha pengar!!

Hur gammal är han?

• Perniilla

Hej! jag är inte riktigt i samma sits, men min är jobbig den också. Jag vet inte hur du ska kunna hjälpa din kille, jag har svårt själv med att hjälpa min. Jag har bott tillsammans med min pojkvän snart ett år. Han sitter vid datorn nästan dygnet runt. jag började skriva upp hur länge han sitter där. Och jag har kommit fram till att han sitter vid datan mellan 10-18 timmar per dag! Han tillbringar ungefär en timme tillsammans med mig, men det är då han tittar på stargate! Det är ju också ett slags spelberoende, men dock inte lika riskfullt som ditt är. Försök prata med honom. Jag vet själv hur svårt det är. Jag får knappt kontakt med min. Försök komma på nåt som kan fylla hans "tomrum" istället för att han ska spela poker. Jag önskar dig Lycka till!

• Anonym

Jag läste igenom dom där varningssignalerna och kände att jag fick nära till tårar...allt stämmer in på honom...verkligen allt!

Hur går jag vidare nu? Jag vet inte om han skulle ta det på allvar om jag la en utskrift på tangentbordet eller om han skulle bli arg??

• Anonym

(Lina): Han fyller 26 i år...och detta har pågått mer eller mindre sedan i höstas...

Pernilla: Vad spelar han på datorn när han sitter där?

Svar på tråden Jag tror att min sambo är spelberoende!?? snälla hjälp!