Jag tror att min sambo är spelberoende!?? snälla hjälp!
Jag vet inte vad jag ska göra!
Jag känner på mig att detta kommer att bli långt!
Så om ni orkar läsa och kanske komma med lite råd om detta så e jag verkligen jättetacksam...
Vi har levt som sambos sedan augusti förra året...Jag sa upp mitt arbete och flyttade ifrån min hemstad för att få bo ihop med den jag älskar...vi förlovade oss och allting har verkligen varit toppen!
Till problemet: Han har länge gillat att spela nätpoker, och för all del, så länge det håller sig inom rimliga gränser så e det helt okej för mig också, han tycker ju att det är kul.
Men det som började smått har växt och blivit ett stort problem i vårt förhållande, han kan inte sluta spela när han väl har börjat,och han kan sitta tiiiimmar i sträck, inte alltför sällan hela nätter, och han sitter helst och dricker alkohol i samband med att han spelar, vilket gör att han inte spelar särskilt klokt utan kan förlora en hel del pengar.
Fredagen för ca 2 veckor sen satt han som vanligt framför datorn och spelade, fast jag bad honom (som jag alltid tycker att jag gör) att vara snäll och sluta spela och gå och lägga sig, inte bara för min skull utan även för att han skulle infinna sig på arbetet på lördagen kl.09.00 och klockan började närma sig 4 på morgonen och full som en alika va han. ,men han bara snäste åt mig och sa till mig att inte lägga mig i. så jag somnade och blev väckt halv 8 på morgonen av att han satt på sängkanten och började pladdra... han va ångerfull och erkände ganska omgående att han spelat bort mer än halva vårat gemensamma sparkonto!!! (Ganska mycket pengar, för våran ekonomi)
Jag trodde inte det va sant! Han kunde inte mena allvar!! Jag visste inte va jag skulle göra...Jag blev både arg, ledsen, besviken på samma gång. Jag avinstallerade den sajten som han brukar vara inne och spela på och förklarade för honom att jag inte klarade av att ha det så här, och att han fick välja antingen att fortsätta spela poker eller att fortsätta vårat förhållande. Han valde i det läget att vi skulle fortsätta tillsammans, vilket lät såå självklart för honom! Då...
Allt va frid och fröjd tills han började bli mer o mer frånvarande, jag kände inte igen honom riktigt.
Jag frågade vad som va fel och han svarade att han kände sig begränsad av mig och att han saknade pokerspelandet, han kände sig inte "hel" om han inte fick lov att spela....han lovade dock att han inte skulle spela bort pengar på samma vis som han gjort innan och att han lärt sig en läxa!
Och så va vi där igen....varje kväll efter jobbet så sitter han framför den där j*vla datorn och spelar, och det är inte bara för pengarnas skull, hela vårt förhållande blir ju lidande av detta, att han aldrig är närvarande, utan ägnar i stort sett all sin lediga tid framför datorn...
Och inte nog med det, nu i kväll så sa han att han inte ville att vi skulle ha gemensam ekonomi längre, han tycker väl antagligen inte om att jag får reda på hur mycket pengar han spelar bort. Han säger att det är lika bra att vi har pengarna på var sitt håll så blir det inte en massa tjafs...lam förklaring ser jag det som, men jag kan ju ha fel! Överdriver jag??
Jag vet inte vad jag ska göra längre, jag vet bara att jag vägrar leva i ett förhållande med en man som är spelberoende och kan ta till lögner för att rädda sitt skinn...Men jag vet ju inte om det är så att jag överreagerar, är det vanligt att man sitter så ofta framför datan och spelar poker, och själv erkänner att man har svårt att sluta spela när man väl börjat!?
Någon som varit/är i samma situation!!!???