Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Agge

Synrubbningar

Undra om någon mer har drabbats av synrubbningar? Har vid två tillfällen denna vecka fått problem med att se. Känns som om jag försöker läsa genom en blöt ruta, dvs jag ser inte vad det står. Detta har båda gångerna följts av en sprängande huvudvärk.
    Undrar nog mest om det är normalt eller om det är något jag behöver oroa mej för.
    Är i v 22.

• Svar på tråden Synrubbningar
  • Beatrize74

Jag skulle rådgöra med en läkare eftersom både huvudvärk och synrubbningar kan vara tecken på havandeskapsförgiftning. (Vilket inte behöver betyda att det är just det du har, du kanske bara är överansträngd och fått känningar av migrän som också kan drabba en del under graviditeten)

• elma

jag har drabbats av synrubbningar och fruktansvärd huvudvärk under min grav. Synrubbningarna kom i v.29/30. huvudvärk har jag haft större delen av graviditeten. man misstänkte havandeskapsförgiftning, jag blev sjukskriven och synrubbningarna släppte vilket tyder på att de berodde på stress, har hafte en jobbig graviditet och kroppens svarar på olika sätt när den inte hänger med.

Kontakta din BM och be och få träffa en läkare, man ska inte leka med synrubbningar, om inte så är det extremt obehagligt att inte kunna se.

Lycka till!

• Agge

Tack för era svar!

Tanken slog mej angående havandeskapsförgiftning. Men eftersom jag "bara" är i v 22 så slog jag genast bort den tanken.
    Men jag ska kontakta min BM på måndag.

• Upptagen

Synrubbningar är tydligen vanligt under graviditet, beror på ökad mängd vätska i kroppen eller något sådant. (jag är väldigt dålig på de här medicinska förklaringarna.. ;) Jag har också lite problem med synen ibland, svårt att ställa in skärpan på nåt sätt.

• Peppan

Kan väl vara migrän oxå. Tror det kan ge synrubbningar. Men det är nog bäst du pratar med en läkare om det.

• Bolla

Hej. Jag har oxå fått dålig syn. Redan vid v.8 märkte jag första förändringarna. Sådant som jat tidigare sett lätt måste jag nu spänna ögonen för att se bra. Men jag vet att det går över, det var likadant vid min första graviditet. Det är ganska ovanligt men inte farligt.

Man kan för att träna synen, oavsett om man ser dåligt eller ej, titta så långt bort man kan. I vanliga fall har vi allt på så nära håll och eftersom ögat är en muskel så tränas den därför aldrig. Försök att fästa blicken på en stjärna och håll kvar en minut. Slappna av och gör igen. Utmana genom att försöka fästa blicken på stjärnor längre och längre bort.

Lycka till allihop!

• l8p8

När man är gravid är det vanligt med "synrubbingar" pga av att linsen sväller (normalt tillstånd). Tyvärr kan det ställa till problem då man av det kan få huvudvärk och att det självklart blir jobbigt och ansträngande när man tex läser eller tittar på tv. Har själv råkat ut för det, var hos min ögonläkare i förra veckan, och måste tyvärr byta glasögon eftersom jag påverkas så lätt för mkt lite synrubbningar. Får sådan fruktansvärd migrän!!!
    Att linsen svullnar är ngt som går till baks när bebisen är född...Alltså inget att oroa sig för.

Svar på tråden Synrubbningar