Löneanspråk?
Ska ringa upp ett företag i Stockholm som jag varit på intervju hos. När jag var där lät de mycket positiva och det var i princip bara att de ville kolla mina referenser som gjorde att de inte anställde mig på en gång. Igår hade de ringt på mobilen när jag var på jobbet och jag tänkte nu ringa upp dem. Men jag vill vara lite förberedd utifall vi halkar in på lön och nu sitter jag därför och kollar lönestatistik så att jag vet vad jag pratar om. Tjänsten som jag skulle bli erbjuden (om det är därför de ringt) är receptionist med lättare ekonomiuppgifter (typ lite ekonomiassistent-light). Så här står det i HTF's lönekatalog:
*Receptionist, telefonist 17 900 - 20 100
Tar emot besökare och gäster, informerar och hänvisar till plats, lokal och person, sköter in- och utpassering, kopplar telefonsamtal. I mindre verksamheter kan även andra arbetsuppgifter ingå, jämför med till exempel assistent.
*18. Assistent 18 500 - 22 400
Sköter löpande ärenden (kontrollerar, kompletterar, registrerar, besvarar förfrågningar och liknande) inom något av områdena: administration, personal, ekonomi, redovisning, order, försäljning, inköp, lager, leverans och distribution, spedition eller motsvarande. Överlappning mellan några områden kan förekomma, speciellt inom små arbetsplatser eller verksamheter. Se även ?Handläggare, assistent?.
Tror ni jag kan begära en lön på 19000kr utan att verka helt knäpp?