• Pumpkin

Löneanspråk?

Ska ringa upp ett företag i Stockholm som jag varit på intervju hos. När jag var där lät de mycket positiva och det var i princip bara att de ville kolla mina referenser som gjorde att de inte anställde mig på en gång. Igår hade de ringt på mobilen när jag var på jobbet och jag tänkte nu ringa upp dem. Men jag vill vara lite förberedd utifall vi halkar in på lön och nu sitter jag därför och kollar lönestatistik så att jag vet vad jag pratar om. Tjänsten som jag skulle bli erbjuden (om det är därför de ringt) är receptionist med lättare ekonomiuppgifter (typ lite ekonomiassistent-light). Så här står det i HTF's lönekatalog:

*Receptionist, telefonist 17 900 - 20 100
    Tar emot besökare och gäster, informerar och hänvisar till plats, lokal och person, sköter in- och utpassering, kopplar telefonsamtal. I mindre verksamheter kan även andra arbetsuppgifter ingå, jämför med till exempel assistent.

*18. Assistent 18 500 - 22 400
    Sköter löpande ärenden (kontrollerar, kompletterar, registrerar, besvarar förfrågningar och liknande) inom något av områdena: administration, personal, ekonomi, redovisning, order, försäljning, inköp, lager, leverans och distribution, spedition eller motsvarande. Överlappning mellan några områden kan förekomma, speciellt inom små arbetsplatser eller verksamheter. Se även ?Handläggare, assistent?.

Tror ni jag kan begära en lön på 19000kr utan att verka helt knäpp?

• Svar på tråden Löneanspråk?
  • Charlie Bravo

Börja på 20.000. Det är inte orimligt högt och sedan har du ju lite att förhandla med. Lägg dig alltid lite över det du egentligen hade tänkt dig

• Carro1

Tycker också du ska börja höggt. Typ 20.000-21.000.

• Pumpkin

Nu har jag ringt! Fick dock inga närmare besked utan han ville bara tala om att de fortfarande var väldigt intresserade och att de inte glömt bort mig, egentligen så skulle de ju ha ringt förra veckan. Men vi skulle höras igen den närmsta veckan om att jag eventuellt får åka ner igen och träffa lite mer folk och så

Men när det blir dags för löneförhandling ska jag dra till med 20'!

• Roxy

Dra gärna till med lite till, var inte rädd du har inget att förlora!!!!!

• game set match

Håller absolut inte med Roxy där! Du har ett jobb att förlora om du börjar för högt. Jag vet inte hur många gånger vi direkt har plockat bort arbetssökande som begärt orimlig lön i ansökan.
    Man ska lägga sig högt ja - men absolut inte för högt!

• game set match

Funderar lite...

Lönenivåerna i TS - är det för Stockholm? Om det är så skulle jag nog säga 20 000 kr. Det är inom receptionistramarna men i den högre nivån.
    Om du känner att du är rätt säker på jobbet - ja då kan du öka på med en tusenlapp eller så...

• Pumpkin

game set match: Jag tolkar katalogen som övergripande för Sverige, kan inte hitta nånstans att det skulle vara just i Stockholm.

Jag känner mig helt klart trygg i rollen som receptionist och har mycket erfarenhet av att bemöta folk, både face to face och i telefonen. 20 000kr känns som en bra utgångspunkt

Här är katalogen förresten www.lon-jobb.nu/artikel.phtml

• brokig

Man ska aldrig lämna löneanspråk i ansökan! Gör det först när de bestämt sig för att det verkligen är dig de vill ha.

• Pumpkin

brokig: Ansökan är inne sedan länge, har varit där på intervju och nu har de bestämt att de vill gå vidare med mig. Eventuellt ska jag ner en gång till för att träffa lite mer folk som jobbar där, och då kanske skriva papper också

• brokig

Pumpkin: Mitt svar var till game set match ovan.
    "Jag vet inte hur många gånger vi direkt har plockat bort arbetssökande som begärt orimlig lön i ansökan.
    Man ska lägga sig högt ja - men absolut inte för högt!"

• game set match

Jag vet mycket väl att man inte ska göra det direkt. Däremot är det många som söker jobb som inte förstått det och skriver det direkt. Och därtill begär fantasisummor.

• Roxy

Klart man inte behöver begära en fantasisumma men men ska inte ta till i underkant heller...

• abeware

det finns naturligtvis många skolor vad gäller löneförhandlingar

jag brukar alltid säga: det finns ingen "rätt" lön, lönesättning är ingen exakt vetenskap!!

en gammal tumregel: lönedförhandla aldrig själv, om du inte skäms över hur mycket du begär, har du inte begjort tillräckligt

normalt får du heller aldrig mer än det du begär.....

den som blinkar först förlorar; för att så att säga sätta golvet, försök att få arbetsgivaren att säga en siffra först. På så sätt har du en startnivå utan att själv behövt uppge vad du egentligen tycker. Detta kan vara lite knepigt, och skall naturligtvis inte drivas in absurdum, men en bra tumregel är att de flesta(alla) frågor kan bemötas med en motfråga

lycka till
    /A

• elvatolv

Jag jobbade i reception med ekonomiuppgifter och hade 20000:-. Så iallafall det minst.

• Pebbles82

Beror ju helt på vad du har för tidigare erfarenheter osv... Om jag skall prata om Stockholms området har jag vänner som gått in från ca 17 000 - 20 000 på liknande jobb som det du beskriver.

Men vill du ha 19 000 i lön rekommenderar jag nästan att begära 21 000. Begär du 19 000 är chansen stor att de ger dig 17-18 000!

Kul att du fått jobb!

• Roxy

om du inte skäms över hur mycket du begär, har du inte begjort tillräckligt.

Jaa!

Svar på tråden Löneanspråk?