• suzolina

Ta seden dit man kommer

ta seden dit man kommer är ett uttryck som används otroligt ofta.

det är ett utryck som jag inte riktigt blir klok på så nu startar jag en tråd där man kan diskutera själva uttrycket.självklart måste kopplingar göra till ämnen som religion och politik men tråden får inte urrarta och börja handla om enbart dessa...

så skriv nu vad menar ni när ni säger att man ska ta seden dit man kommer? tycker ni att man ska ? vad menas med seden?

• Svar på tråden Ta seden dit man kommer
  • Jiie

Man anpassar sig efter de lagar och regler som finns dit man kommer helt enkelt.

Efter 2 år har äntligen Pyret flyttat in...
  • suzolina

ok lagar det förstår jag helt utan diskussion...men vd menar du när du säger regler, kan du ge mig ett exempel på det

• bigmacoco

Man får kompromissa med sig själv, sina värderingar/normer och seder och bruk. Samt förstå att man får ta efterföljande konsekvenser om man inte tar vissa lokala "synsätt" till sig.

• lövet2

Uttrycket används förstås ofta i samband med invandrare/flyktingar. Då menas tydligen mest att de inte ska sticka ut utan försöka vara som alla andra.
    Men till vardags så där, så innebär det helt enkelt att man gör som värdfolket. Hälsar jag på någon i Stockholm, så ringer jag före. Sedan när jag kommer dit, så ringer jag på dörren och står snällt och väntar tills de öppnar. Frågar jag någon på gatan efter vägen, så lindar jag in det i alla artighetsfraser jag kan komma på, för så gör de i Stockholm. Jag ändrar alltså mitt normala beteende för att ta seden dit jag kommer ...

• suzolina

bigmacoco : kompromissa ok det förstår jag .fast då är det val knappast möjligt att förvänta sig att man ska kompromissa med allt. menar det är väl knappast så att man kan förvänta sig att en nykterist tar en drink bara för att det är vad man brukar göra ...

var drar man gränsen -det är väl det som är det svåra eller hur.har en känsla att det är mycket mer accepterat att inte seden dit man kommer när politik och religion inte är inbalndade utan det handlar om mer vardagliga fenomen

• suzolina

lövet : om vi vänder på situationen och säger att du möter en stockholmare som ska fråga efter vägen och han börjar linda in det i artighetsfraser..blir du irriterad då för att han inte tagit seden dit han kom

• lövet2
    suzolina skrev 2007-05-10 14:41:47 följande:
    lövet : om vi vänder på situationen och säger att du möter en stockholmare som ska fråga efter vägen och han börjar linda in det i artighetsfraser..blir du irriterad då för att han inte tagit seden dit han kom
    Inte om det är en turist. Men om någon flyttar hit och sedan efter ett par år fortfarande står kvar vid dörren när han ringt på, eller börjar fråga "Ursäkta, men kan du vara så snäll och ...", då blir jag nog lite irriterad ja. Fånigt, och jag skulle inte kommentera det på något vis, men visst skulle jag bli lite irriterad ...
  • Aaliyah

Men om man resonerar så att man måste ta seden dit man kommer, ska då en ung svensk kille som flyttar till Irak börja vakta sina systrar och förbjuda dem att gå ut ensamma? Nej, skulle nog de flesta svara. För det finns bra seder och dåliga. De seder man tycker är bra tar man efter och de andra struntar man i. Och det är likadant med dem som invandrat till Sverige. De tar till sig det i den svenska kulturen som passar dem och för övrigt behåller de sin egen kultur. Det får man acceptera så länge de följer de lagar som finns i Sverige.

Jag påstår förstås inte att alla kvinnor i Irak förtrycks av sin familj förstås, det var ett exempel.

• Jan 39

En bra tråd med en berättigad fråga.

Många gamla ordstäv använder man nog utan att så noga göra klart för sig vad man menar.

Det goda exempel på det här ordspråket jag tänker på är i T-banan i Stockholm. Seden är att stå på ena sidan i rulltrappan och gå eller springa i den andra för dom som har bråttom och inte vill missa tåget.
    Om nu en utsocknes kommer hit är det klokt att följa seden sör gör han inte det bromsar han för de som har bråttom eller springer omkull de som står
    och detta kan leda till olyckliga följder.

• suzolina

lövet : ja jag kan förstå att man skulle känna en viss irritation och själv skulle jag förmodligen fälla en kommentar som får det att inse att det är dags att sluta med det.

aaliyah: precis så tänker jag, man måste inte avstå från sina seder så länge de inte är i strid med lagen. och man borde känna till en del svenska seder för sitt eget bästa. vilka seder man sen väljer är det upp till var och en att avgöra.

jan: bra jämförelse ...

jag blev lite förvånad att så många använder ordspråket utan att reflektera vad det egentligen innebär och att många ser det som en självklarhet att de som invandrar till sverige helt enkelt ska sluta med sitt och ta emot svenska seder. då frågar jag mig offta vilka seder man menar och varför är gamla seder förbjudna att ha.

• Tottan

Lagar ska man följa men seder tycker jag inte man behöver följa

Svar på tråden Ta seden dit man kommer