Inlägg från: Mollymajs |Visa alla inlägg
  • Mollymajs

Läpp/gomspalt

Hej!! I vanliga rutin Ul ska man ibland kunna se läppspalt beroende på hur den är. Enligt vår BM som gjorde Ul tittade de efter det och såg ingen. Men vår lilla Ella kom ut med läppsplat ändå men lika glada är vi för det. Hon lever och är frisk Men visst va det ett tufft besked och få men jag är faktiskt glad att de inte märkte nåt på Ul utan först vid födseln. Ja hade orat mig i onödan. Gomspalt ser man inte vid vanligt Ul tror man ev lan se det vid 3D men är inte säker. Vet oxå att ifall Bm misstänker spalt eller nåt annat MÅSTE de berätta det för föraldrana.

• Mollymajs

Läpp spalt och gomspalt behöver inte alls hänga ihop. Många har antingen eller eller allt. Sen är det inte så lätt att upptäclka läppspalt på rutin UL även om man tittar effter det. Läppspalt kan ju va allt ifrån ett litet, litet hack o läppen till ett "hål" spalt till näsan.

• Mollymajs

Lite korkat sagt. Har läst rätt mkt ang LKG då vi fick en tjej med det för 1 år sen. Det kan till viss del va ärftligt men kan lia gärna va slumpen. Känner en massa med LKG som inte fått spalt barn så ja tror risken/chansen är liten. Men du är ju "införstådd" i va ddet är och vet att livet inte går under för det Bebis som bebis med eller utan splat. Sen kan man inte annat en som vi brukar säga att Splat är faktiskt gasnka ballt

Rosesarered skrev 2007-06-28 08:50:16 följande:
    Både jag och min svärfar har läpp käk gomspalt och när jag för några år sen var på sjukhuset frågade jag en sköterska för nyfikenhetens skull hur vida det var ärftligt. Varpå hon svarade - Grattis, ni kommer få barn med lkg.Öhhh, grattis liksom? Vad svarar man på det? Var hon helt väck i huvudet eller? Självklart tror jag att vårt framtida barn kommer få en kanon uppväxt om det visar sig ha lkg då både jag och svärfar är vana. Men va fasen, det är väl inget man säger grattis åt?
Svar på tråden Läpp/gomspalt