• misslobaloba

Billigt, snabbt och mängder att bjuda på???

Ja, vi ska ha dop 16 juni och räknar med att det ska komma ca 90 pers (vuxna & barn)
    Men Vad kan man göra?
    Som det flesta vet som har/haft småbarn så är ekonomin och tiden knapp.
    Alla tips mottages tacksamt

• Svar på tråden Billigt, snabbt och mängder att bjuda på???
  • misslobaloba

Inga tips. Nån. Snälla!

• Suni

sallader..typ kyckling sallad, makaronsallad mm...pajer som är enkla att värma på ... stor gratäng som man kan värma på..
    är det fika så är det ju bara tt baka så blir det billigare, be fok du känner hjälpa till =) mvh

• Jessica24

* Pastasallader med dressing och hembakade bullar
    * Snittar (lite matigare med köttbullar osv)

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Grodan Soda

Pastasallad är oslagbart! Och pajer, enkelt och bekvämt att göra innan och frysa in, sen värmer du dem bara på dagen D.

• Duckan74

Jag tycker pastasallad är tråkigt. Föredrar pajer. Det är matigt och gott. Fräscht med en grönsallad till.

• misslobaloba

Tack snälla ni för era tips!
    Sallad känns så mkt när det är så mkt folk. Många tänker kanske att de kan äta sig mätta och så vill man ha bröd osv så det blir dyrt....
    Men paj kanske eller baka en massa. Snittar är ju oxå ett alternativ.

kom gärna med fler. Kanske mer konkreta.

• helleappel

När vi döpte vår son så hade vi helt enkelt en stor kakbuffé med ungefär 15 sorters kakor, 3 sorters bullar och några mjuka kakor. Och sen så hade vi såklart tårta ovanpå det. Vi var oxå 90 personer, men alla var nöjda och glada. Jag tyckte själv att det var för mkt jobb att stå och laga mat till så många människor, men det gör man ju som man vill såklart.

• ulven

BAka bröd själv med saker i (så behövs inget pålägg). Hinner ni - gör som bullar, annars som limpa. Kanske soppa till, kall eller varm.

Typ:
    Vetedeg
    5 dl vatten, 1 pkt jäst, 1 tsk salt, 1 msk matolja 13 dl vetemjöl (eller 10 vete, 3 graham). Gör smidig deg, jäsa först 30-40, sen 30-40 som utbakat.
    Fyllning; Soltorkade tomater (finns ganska billiga på ICA, druvans - drygt), pesto, oliver, riven ost etc.
    Om bullar, rulla bullar, tryck grop, ha i fyllning, nyp ihop. Om limpa, kavla ut, lägg på fyllning, rulla ihop (kavla inte så tunt som i bullar, utan för att "rulla" typ 1,5 varv). Grädda på plåt eller i brödform (limpan).
    Bullar gräddas 225, 10-12 min, Bröd 175 45-50 min.

Soppa: Majssoppa är gott kallt. Koka majskorn, krydda (lite cayenne, kanske spiskummin, ingefära?) lök, buljongtärning, lite olja/matfett. Mixa när klart. Kyl.
    Eller egentligen vilken soppa som helst - servera med isbitar så är det fest.
    Tips - gör soppan jättekoncentrerad och frys in/ha i kyl. Späd sen (måste värmas vid spädning dock...).

90 pers:
    4 satser bröd
    3 pastakastruller med soppa

Laga själv tar tid och plats, alltid. Men e billigast...

• milimina

måste det vara mat då? det mest traditionella är väl att man bjuder på dopfika dvs kaffe med kakor och tårta. och bakar man själv kan man dels komma undan rätt billigt och dels förbereda i god tid och lägga i frysen i matväg, om det är ett måste, skulle jag nog också satsa på pajer med sallad och bröd som är enkelt at
    t fixa med och går att förbereda.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • ulven

P.s
    Man måste inte bjuda på mat... Fika e helt okej på dop tycker jag.

• Marco och Mathias mamma

Paj och sallad är helt enkelt oslagbart när man är många som ska äta. Man kan ju göra en sk. 3 veckorssallad (med morötter, vitkål,purjo) till pajen, den blir betydligt billigare än om man har grönsallad

• Bubbilub

Tänk på vad ni har för uppvärningsmöjligheter om ni ska bjuda på pajer. Jag har varit på mer än ett dop där det bjudits på halvkalla pajer för att man helt enkelt inte hinner värma på dem i den takt som folk äter. Och det är ganska tråkigt att behöva bjuda på något som inte är riktigt varmt om det var meningen att det skulle vara det.

• misslobaloba

Tack snälla ni.
    Ja det lutar åt bara fika, grejjen är att det kommer en hel del från stockholm upp hit till Sundsvall så för att de ska slippa äta innan vore ju mat bra.

ulven

Det blir nog ditt förslag där med soppan och brödet eller fika. Ska kolla upp det där med uppvärmnings möjligheter.. Smart!

Jag är usel på att baka bara. Men killen min är jätteduktig men han har redan så himla mkt att göra jämt..

• AnnaGz

Vi ska ha dop samma dag, men räknar med "bara" 30 pers. Det var många tyckte jag själv men du ger lite perspektiv! V

i har oxå min släkt från Stockholm så jag kommer att bjuda på pastasallad, tzaziki, hommus, bröd, och göra eget kallskuret av fläskkotlett på bit. Billig mat som går att förbereda och göra mycket själv ganska enkelt (frysa/dagen innan). Sen ska jag be släkten här hjälpa till med fika: bullar, tårta. Jag hoppas att det blir en god men lågbudget bjudning.

Var ska ni hålla hus med så många gäster? Har ni hyrt lokal?

• BonniMix

pastasallad vrider o vänder sig i magen på mig...
    Smörgåstårta mums!

Svar på tråden Billigt, snabbt och mängder att bjuda på???