9 månader,inga tänder?!
Min dotter är 9 månader och inga tänder varken syns eller känns.....Hur lång tid kan det ta innan tänderna kommer?Jag börjar nästan bli lite orolig...
Min dotter är 9 månader och inga tänder varken syns eller känns.....Hur lång tid kan det ta innan tänderna kommer?Jag börjar nästan bli lite orolig...
Ingen fara...Min dotter fick sin första tand vid 13 mån. Nu vid 15 håller en tredje tand på komma upp.
Varför skulle det vara bättre kvalité på tänderna för att man får dem sent? Skulle vara intressant om någon kunde länka till källa.
Angel80,
ingen aning. Bara något jag hört av min BVCsköterska.
TS
Några kompisars dotter fick sina första tänder när hon var över året. Sen kom de med en rasande fart istället.
Angel80 och minnapinna
Jag har också ´hört/läst att det det är ganska bra att få tänder sent. Alltså att de blir starkare. Har ingen aning om det bara är en myt, och kan faktiskt inte svara på var jag läst det. Kan ha stått något i Barnliv av Katerina Janouch för den boken har jag läst en del i. Men det kan också ha varit någon helt annan stans. Och sen har man hört det bland kompisar och så.
Dottern fick sin fösta är hon var 11 månader. Sen har det kommit en ny/månad ungefär så nu är hon 14mån och har fyra
min dotter är snart ett år och har bara två tänder som kom då hon var 11månader
Tack så mycke för alla svar:)
Alla mina har fått tänder då de varit över året och de har inte kmmit med nån rasande fart för det! Min son hade bara 8 tänder då han var 2
Ang om de blir starkare har jag oxå hört det. Tänker bara som så att alla barn tappar ju sina tänder vid ca 6 år. Så då borde ju de som får tänder vid året inte använda sina lika mycket som de som får vid 6 mån. Eller nåt sånt Vet faktiskt inte!
jag fick min första vid ca 7 mån, o aldrig haft ett hål.
min dotter fick med sin första vid 7 mån.
vad räknas som 'sent'?
ens son på babysimmet fick sin första tand vid 3-4 mån.
Jag har googlat runt som sjutton och kollat på vårdguiden, folktandvården, trygghansa och andra sidor och ingenstans står det något om att tänderna skulle vara starkare om man får dem sent. Står att det är vanligt att de kommer mellan 6-12 månaders ålder.
När vi fick info från folktandvården sa dom att om barnet inte fått någon tand vid 15 månader skall man kontakta dem. Min son är drygt 9 mån och vi väntar fortfarande. Tycker själv att det är ganska skönt att det dröjer. Sen måste man ju börja borsta...
Min lille kille fick sin första tand när han var 13 månader. Sen gick det snabbt
Min dotter hade inga tänder då heller. På söndag fyller hon ett år och nu finns det 7 tänder i munnen! Det kom tre tänder på en gång och så andra stöten fyra. Man behöver inte vara orolig så länge första tanden kommer innan man fyllt ett år sa dom på bvc.
Min son, som idag är snart 14 mån, föddes med två tänder....
Den ena drog de ut på BB då det var hög risk att den skulle lossna av sig själv och den andra togs bort av tandläkare när han var 4 dagar. Idag har han 6 tänder uppe och 4 nere + 2 till på väg. Men där tänderna satt när han föddes syns bara en fin glugg...(nere i mitten) Hans faster föddes också med tänder men hon fick mjölkisar i alla fall, så tydligen kan man ha 3 tandanlag om man har tur!
Min dotter är med 9 månader och har inte heller en enda tand......
Hej
min son e snart 9 månader å han har inte heller fått nåra tänder men dom syns lite grann ialf
min son e 8 månader och har två tänder
De kommer , de kommer!
Om du ammar kan det rent av vara en bonus att tänderna kommer sent. Vår lilla tös fick sina första två små risgryn vid 3,5 månaders ålder, och det var en utmaning att få henne att inse att bröstvårtan biter man INTE i. Tur att hon insåg att det inte gick för sig...
Leon fick sin första i påskas 9 1/2 månad gammal, nu är nästa å väg. Han har det jättejobbigt, det gör så ont verkar det som.
Man kan ta en pomulstuss med flytande alvedon och badda där man ser att tanden är på väg, det bedövar lite på tandköttet =)
Har också hört att ju senare tänderna kommer desto bätte. Dom "håller" liksom längre då.