• Suck och suck

Mina små bebisar klarade vintern bra, då jag täckte över dem med ris. Ska jag plantera ut dem nu? (smultron)

Ska jag plantera ut smultrona nu? I trädgården. Eller ska jag låta dem komma upp ur krukan ordentligt först?
    En liten liten planta sticker fram, så fort jag avtäckte dem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:29:50:
    www.familjeliv.se/Forum-5-150/m14070164-2.html

Här är historien om mina smultron.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:34:18:
    Mina smultron har alltså överlevt vintern, fast vissa trodde att de skulle dö.
    (och jag själv också trodde att jag var för sent ute! )

• Svar på tråden Mina små bebisar klarade vintern bra, då jag täckte över dem med ris. Ska jag plantera ut dem nu? (smultron)
  • Rymdmamma

haha detta kanske är lite OT men seriöst är det lite konstigt att du kallar plantorna för bebisar på en sån här sida???? jag menar att lämna sina barn ute hela vintern är väl inte precis bra?

• chillie

Hahaha jag trodde först det var en sandlådetråd genom att bara läsa rubriken

• Suck och suck

Jag tänkte bara väcka lite mer engagemang. Trädgård och växter brukar inte alltid få den uppmärkssamhet, det fordras, för att man ska kunna lösa problemen.

• chillie

Det är därför jag inte har några växter Jag liksom plågar dem till döds Generad

• Suck och suck

Sen var det ju så allvarligt att folk trodde att de skulle dö för att jag var för sent ute, med nedgrävningen förra året.
    Men som sagt. De har klarat sig. *mallig*

• Suck och suck

Vi får se om det blir några trädgårdskunniga som svarar. Annars får jag hitta en tydligare rubrik.

• gräsulv

Är smultron känsliga... jag har plantor som revar å sprider sig och ger jättefina smultron och de är ute på barmark åretrunt??!!

Eller pratar ni om några speciella?

• Suck och suck

Njae, Det var bara i inledningsskedet här. Jag planterar dem från frön. Och det är ju inte alltid så lätt.
    Men har man väl fått ut dem på tomten, så har de nog en benägenhet att sprida sig.

• Inexsana

Jag satte mina smultron (frön) i en urna för två år sedan.
    Sen glömde jag bort denna urna på baksidan när det vart vinter, den vart väl helt vattenfylld i höstregnen, så när jag hittade den nästa vår, då det börjat töa lite, så hade jag en mini-isbana i urnan. Man kunde se de små smultronplantorna genom isen.

Urnan var ju tyvärr historia, jag trodde det var kört för smultronen åxå, så när de tinat så jag fick de ur urnan, så la jag hela jordklumpen på komposten, och där växer de på i godan ro, och har spridit sig en hel massa.

Så känsliga tror jag inte smultron är, de klarade ju en hel vinter, i en bottenfryst urna.

I Norrland dessutom

Tala i vredesmod och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin har ångrat
  • Suck och suck

Mini-isbana i urnan !
    Nytt sätt att täcka över. Hi, hi, Det kan man ju ha som tips för övervintrare då.
    Ja, ja. Då kanske det är så att jag ska gräva ner dem nu då?
    Sätta dem på lämpligt ställe i trädgården.
    Hoppas de växer bra på vår lite skuggiga framsida, för dottern vill ha SMULTRON, nu till sommaren!!!!

Svar på tråden Mina små bebisar klarade vintern bra, då jag täckte över dem med ris. Ska jag plantera ut dem nu? (smultron)