• pija

Åksjuketabletter?

Vad finns det för åksjuketabletter för barn? Är det receptfritt eller behöver man gå till doktor? Från vilken ålder kan man ge?

• Svar på tråden Åksjuketabletter?
  • tessse

postafen

En vanlig dosering för vuxna är 1 tablett vid behov högst 2 gånger om dagen. Till barn över fem år kan man ge 1/2-1 tablett vid behov högst 2 gånger om dagen. Medicinen ska inte ges till barn under fem år om inte en läkare har angett något annat.

är ditt barn yngre vet jag inte riktigt vad som finns men hör på apoteket...

• Nella78

Frågade om åksjuketabletter när vi var på bvc förra veckan och vår sköterska sa att det är receptbelagt för så små barn, så det är väl bara att kontakta en läkare antar jag...

• Nella78

Glömde säga att vår tjej är 1 år.

• pija

Okej, min grabb är 15 månader. Får väl oxå ringa läkare då. Nån som fått utskrivet till barn under 5 år? Jag tycker så synd om min lille, han kräks varje morgon i bilen, det börjar bli ohållbart..

• Viktoria74

Min son har sedan 1.5 års ålder fått Postafen på BVCs inrådan. Det är väligt jobbigt med åksjuka, nu är min son drygt 4 och vi ger fortfarande Postafen vid längre resor.

• Nalle Puh73

Från ett år kan man ge 1/4 dels postafen. Finns receptfritt på apoteket. Prata bara med BVC först. Det står att man bara ska ge på läkarordination om barnet är under 5. Men vi fick ge vår kille från det han var drygt 1 år.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
Svar på tråden Åksjuketabletter?