Undelater!
Ni som har undelat, har ni en eller flera?
Om man skall ha flera skall man alltid ha en hona å en hane?
Ni som har undelat, har ni en eller flera?
Om man skall ha flera skall man alltid ha en hona å en hane?
Är nog lättare med en av varje sort för annars kan det nog bli lite rivalitet... men ha dem i varsin bur brevi varandra och låt dem vara ute ihop. Så gjorde vi, inga problem när de fick flytta ihop sen. Spelar nog ingen roll gentligen vilken sort det är. Risken med en av varje sort är ju att det kan råka bli fler! :)
Lycka till!
hmm... vi hade undulater när vi va små, vi hade fem stycken 3 hanar o två honor. den ena fick befruktade ägg men inte min hona
hon blev jätta svartsjuk på de andra honan å hon pickade nästan ihjäl henne, så man ska nog va uppmärksam så det inte blir svartsjuka, men om du bara ska ha två undulater går det säkert bra med en hona och en hane
Tror att det går bäst med två hanar ihop, eller han och hona, men inte två honor.
Vi hade två honor tillsammans förut. Det var inga problem alls, den ens honan tog över hanens roll bara. Fast det såg lite lustigt ut när den ena plötsligt började uppvakta den andra, mata den osv. Fördelen med det är ju att det inte kommer några befruktade ägg iaf.
Förresten, apropå äggläggning så har vi annars alltid haft hona och hane tillsammans och de har aldrig förökat sig. Antagligen för att vi inte har haft ett rede/bo till dem.
Om du vill få en väldigt tam pippi så skaffa en ensam hane. Men se till att han får massa sällskap av er, annars blir han ledsen! En hona blir i regel inte lika tam. Om du vill ha två fåglar skaffa först en hane och gör honom jättetam. Skaffa sen en hona till honom. Killundulater accepterar alltid en nu tjej i sin bur, det kan vara svårare att få en tjej att acceptera en kille.
Skall titta på ungar som är uppfödda privat,men de har ej ruggat ännu, så man kan tydligen ej se vilket kön det e ännu.
för det e väl färgen ovanför näbben som avgör,eller?
Ja, precis ovanför näbben finns ett område som är rött/rosa på tjejer och blått/mörklila på killar. Det kan inte ses när dom är unga. men det finns ett annat sätt att hystat säkert bestämma kön. Om man fångar undulaten och stoppar in den i en transportask (som vi gör i djuraffären där jag jobbar) och det sen är ett fasligt liv på pippin (kraxas och flaxas) är det till typ 90 % en tjej. Är det tyst och lugnt är det en kille
vi har alltid haft rätt. Så länge fångsten går lugnt till och inte fågeln är påverkad av stressen i att bli fångad såklart. Då kan en tjej blir "falsk" kille.
Vi hade runt 15-20 undulater när jag var liten, inte i samma bur då förstås, utan fler olika, men om det var hanar och honor tillsammans vet jag inte, tror inte det spelar nån roll?
ja det är näbbrägen (vaxhuden) blå på kille och brun på tjej.
Våra började förresten lägga ägg på botten, trots att det inte fanns nåt bo, det var väl skitsugna på ungar! :) så vi skaffade ett bo åt dem!
Honor brukar försöka toppa den andra så man får räkna med att det kan bli ett fasligt liv om man har två honor.. det är liksom en viss rivalitet. Jag hade en hane som var super tam och lärde sig att prata.. Det jag har läst om undulater och den mängd ord de kan lära sig stämde inte på honom.. han kunde typ de dubbla..
Vi hade en hane och en hona.
Satte inte in nån holk så det blev ju aldrig några bebisar dock.
Just den honan var väldigt grinig av sig, men för det mesta funkade det jättebra.
Jag har två honor och två hannar och det är inga problem. Vist kivas det ibland men de har en stor bur, H-150 cm, B-90cm och längd 190 cm så de kan alltid ta sig undan från varandra.