ÄLVSBYHUS
Hej!
Jag byggde ett Älvsbyhus (Oden) 2004 tillsammans med många andra i området där vi bodde eftersom Älvsbyhus hade massor med tomter.
Några kaklade om direkt i sina badrum och om garantin gäller då vet jag inte men jag skulle inte tro det eftersom någon annan då gjort badrummet. Älvsbyhus kan inte ta på sig fuktskador och annat efter andra.
Jag hade nog ändå väntat i två år eftersom man har såhimla myckte jobb med målning och trädgårdsanläggning. Kunde inte drömma om att det skulle vara så mycket jobb som det blev. Bara att städa uppefter byggnationen tog evigheter. Vi eldade virke i veckor.
Kakel i kök ingår inte eftersom det spricker vid transport och montering. Vi hade valt bort hela köket och skulle ha mosaik upp till tak och nättare horisontella överskåp + hyllor utanpå. Vi gipsade därför hela väggen med 6 mm gipsskivor för att det inte skulle spricka. Det är nog inte bra att kakla direkt på spånet eftersom huset rör sig mycket under första åren. Alla våra grannar kaklade direkt ovanför diskbänken - de flesta utan att gipsa vad jag vet.
Tips: Be om nya tapeter inom två år,de flesta spricker i hörnen och det kan ni få åtgärdat om ni begär det innan 2år passerat.
Se upp med Älvsbyhus besiktningsgubbar. När vi sålde huset hade vi en oberoende besiktningsman där som tvingade oss att åtgärda saker som den andra (älvsbyhusgubben) avfärdat som ingenting. T ex sprickor i grunden SKA tätas. Avfyktaren i krypgrunden är kass. Men frånluftsvärmepumpen (NIBEpannnan) är grym.
Billig uppvärmning, mindre än kalkylen.
Lycka till!