• klimpen

Ni somfött barn och har tatueringar !?

Har en lite fundering........ni som har fått barn och har en tatuering har den påverkats och ser den annorlunda ut ?? Vart sitter den i sådanafall ? Har sjävl en tatuering och undrar bara om den kommer att se helt annorlunda ut. Har hört att om man har en i ryggslutet och tar ryggmärgsbedövning så kan den förstöras av det ?? Bara en liten fundering.......?? Kramar

• Svar på tråden Ni somfött barn och har tatueringar !?
  • Skrymt

Ytterligare ett problem med tatueringar i ryggslutet (vad jag hört) är att läkarvetenskapen ännu inte vet hur de färgpigment som finns i tatueringen påverkar... de följer ju nämligen med nålen in till ryggraden när man får ryggmärgsbedövning. Förutsatt att tatueringen är placerad där man sticker in nålen. Sitter tatueringen högre eller lägre än x:e kotan (vet inte exakt var nålen sticks in) blir det ju inga problem!

Men som sagt - detta är fortfarande något de lärde tvistar om (om jag nu inte missat någon nyhetsbulletin!)...

• pl77

Om tatueringen sitter på ett ställe som ökar i omfång när du går upp i vikt så kan den påverkas genom att ändra form eller få bristningar mitt i. Jag har en på skuldran som det inte hände nåt med, men jag ändrade mig inte så mycket under min förra graviditet. Sitter din tatuering precis där man sätter epiduralen så går det inte, tror att det beror på att färgen under huden inte ska komma in i nervsystemet.... Vet några som nekats pga tatueringen. Fråga din barnmorska annars på nästa kontroll, hon vet säkert....

• klimpen

Min tatuering sitter vid ryggslutet men ca 10-15 cm ifrån ryggraden. så jag får väl se om jag får en "ny tatuering" :D efter förlossningen. Jag är i v.25 och har bara gått upp ca 5-6 kg tror jag.

• Lillan

Vet inte om tatueringen kan bli förstörd, men de som har en tatuering i ryggslutet får ingen epiduralbedövning (ryggbedövning). Kan inte säga att detta gäller överallt, men i Malmö är det så ialla fall.

• Ettans Mamma

jag har en tatuering på överarmen o jag har gått upp 20kg men den har inte förändrats något.

• Lamie

Jag som tatuerarhustru kan INTE kila förbi denna tråden utan att skriva några rader.

Jag vill bemöta alla rykten om epidural bedövning och tatuering, för rykten är precis vad det är!

Det finns idag inget dokumenterat fall av någon som skulle lidit skada av att ha sin tatuering i ryggslutet i kombination med en epidural.

Det man diskuterar är OM det kan vara skadligt men man vet inte idagsläget, i de flesta fall är läkaren ändå så pass kompetent att han sätter epiduralen högre eller lägre ner än vad som kanske är vanligt, dock ingen försämran av resultatet.
    Så kontentan av detta är: kan inte er läkare sätta en epidural på er pga tatuering i ryggslutet, se till o byt läkare!

Sen vad det gäller om tatueringen förändras i kombination med en graviditet beror helt på tatueringens placering, den kan mycket väl tänjas ut om du har den på magen men drar sedan ihop sig tillsamans med din kropp, en tatuering är ju en del av huden således följer den oxå hudens gång.
    Hoppas nu att jag gett lite klarhet och inte förnärmat någon.

Mvh Lamie

• Karolin

Lamie, det var ett intressant inlägg! Jag har nämligen en tatuering i ryggslutet och när jag frågade min barmorska var hon osäker men hon trodde inte att jag kunde ta epidural med tanke på var tatueringen satt. Nu känner jag i och för sig inte att jag absolut vill ta epidural men man vet ju aldrig hur man känner när man väl är där...

• Jessi

Inte så lätt att byta läkare mitt i förlossningen heller kanske... Man vet ju inte säkert vilka som jobbar just den kvällen ens egen bebbe väljer att kika fram!

• Dee

hörde en intervju med en förlossningsläkare på Karolinska i stockholm och han sa att på Karolinska är det inga problem att få epidural om man har tatuering men han sa oxå att det är upp till sjukhuset att ta ställning till det själva. Så han kunde inte svara för alla!
    Har en på ryggslutet men på sidan och en på övre sidan av låret (?) och de har än så länge inte förändrats, dock har jag inte gått så långt...

• petrusjka

Bra bra, min sitter på puckeln i nacken, och om den ändrar sig under min graviditet så ska jag äta upp mina gympaskor.

Jag valde stället just för att jag är en ganska omfångsrik person från början, så en på bröst eller mage vore förödande för tatueringens färg och form.

Lamie, du är en källa till information och inspiration! HEja!

• Lillan

Till Lamie:

Jag arbetar själv inom sjukvården (sjuksköterska på neonatal). I Malmö har de sagt att ingen epidural lägges vid tatuering vid ryggslut. Det finns säkert en och annan som har en så liten att det säkert inte hade varit något problem. Har man en stor tatuering i ryggslutet är det inte bara att lägga bedövningen lite högre eller längre ner, allt handlar om vår anatomi och att man måste sticka på ett visst ställe annars kan man tex träffa ryggmärgen och bli förlamad.

Vet som sagt inte hur det är på andra sjukhus i landet.....

• Åsa

Med andra ord, att det inte finns dokumenterde fall av skador vid ryggbedövning p g a att den getts genom en tatuering kan mycket väl bero på att man inte ger bedövningar genom tatueringar ;)
    I infomaterial jag läst står det samma som från Malmö, att man inte ger bedövning genom tatuering vid förlossning utan att i så fall får andra lokalbedövningssätt eller narkos bli ett alternativ. Läst om ev möjlighet att "snitta upp" den tatuerade huden innan bedövningen sätts men jag vet inte om det görs i praktiken.

• Lamie

Det här med snitt i tatuering är något man gör ibland, tala med er läkare, kom överens, kolla så ni har samma åsikter och att de på förlossningen sedan vet vad som gäller!

Ofta går det ju också att "dra" huden en bit för att kunna komma åt med nålen för att slippa att den går igenom tatueringen. Människans hud är töjbar och elastisk som spandex;)
    Så som sagt det finns vägar att kringå som med allt annat!

• Teskedsmamman

De nya färgerna ska inte vara någon fara, har jag hört från många olika ställen... fara som var med tatueringar i ryggslutet var om det fanns färg precis där de skulle sticka så kunde färgen följa med in i ryggmärgskanalen och ställa till skada. Finns det ingen färg precis där de ska sticka (utan kanske ett par mm bort) så ska det inte vara någon fara... Men som sagt, det är vad jag har hört från 2 olika förlossningsläkare, 3 tatuerare samt 1 BM...

• tribal

En av mina är helpaj! Jag har den långt ner på magen, så långt ner att den "försvinner" ner i trosorna. Den är rätt stor, så den syns över byxlinningen. Och när jag var gravid, så tänjdes den ut - det var en megadrake!!

Men efteråt när den har krympt ihop igen(både draken och magen), så är det bara en "kludd"... Även om min mage aldrig vållat mig några problem (den har försvunnit direkt efter förlossningen), så är det som om skinnet inte är elastiskt just där. Och det känns ju rätt logiskt - det är ju som ett stort ärr, tatueringen, och ärrvävnad är ju inte lika elastisk. Eller?

Svar på tråden Ni somfött barn och har tatueringar !?