• Mollle

haft 2 hemska förlossningar nu

Känner bara för att skriva av mig lite,,, Har fött 2 barn nu och båda förlossningarna har varit jobbiga/hemska.

Förlossning 1:
    startade med vattenavgång i v.38+6 kom igång med egna värkar och jag öppnade mig sakta men säkert, när jag var öppen 4 cm fick jag epidural, kort därefter fylldes rummet av folk fick kateter,syrgas och en massa bricanyl så jag nästan låg och hoppade på sängen, läkaren ville snitta men barnmorskan ville invänta effekten av bricanylen,, hjärtljuden blev normala igen och jag skulle föda vanligt. fick värkstimulerande för att få igång värkarna igen,, tiden gick och jag fortsatte öppna mig sakta,, när jag äntligen var öppen 10 cm trodde jag att det äntligen snart var dags då jag hade känt krystkänsla ett tag,,, men det tog nästan 3 timmar innan jag fick riktiga krystvärkar, hon sjönk inte ner som hon skulle. hade tydligen någon kant som svullnade och min dotter hade en stor fostersvulst när hon sen kom ut. Men hon mådde iaf bra och det gjorde jag med! Men jag blev rädd,, 30 timmars aktiv förlossning,, krystimpulser i 3 timmar innan riktiga krystvärkar samt att jag hela tiden var livrädd att något var fel med min dotter då dom hade velat snitta pga hjärtljuden innan.

blev gravid igen och tänkte att denna gången måste det ju gå bättre, andra förlossningen brukar ju vara lättare sägs det..

förlossning 2:
    vattnet gick i v.40+0 och jag kom igång med egna värkar, fruktansvärt mycket värkar! hade värkar med mindre än 2 minuters mellanrum genom hela förlossningen från det att jag började öppna mig,,, denna gången öppnade jag mig riktigt fort,, men hjärtljuden gick ner och läkare tillkallades, enligt proverna dom tog mådde bebisen bra! öpnnade mig till 10 cm och började känna krystimpulser men bebisen sjönk inte ner som hon skulle och det tog ytterliggare 3 timmar innan krystvärkarna kom,, hon kom i vidöppet läge och det gjorde vidrigt ont! trodde inte att hon skulle komma ut alls faktiskt.. hon mådde inte så bra,, domklippte navelsträngen och tillkallade barnläkare,, men sen äntligen efter en haltimme var allt bra och jag fick henne till mig!

nu har jag verkligen blivit rädd och vill absolut INTE föda igen,, men jag vill ju ha iaf en bebis till =o(

var bara tvungen att skriva av mig lite,, går och tänker på detta hela tiden,, båda förlossningarna var ju så lika! varför sjönk dom inte ner som dom skulle? varför tog det så lång tid på slutet? nä usch jag känner mig verkligen inte skapt för att föda!

• Svar på tråden haft 2 hemska förlossningar nu
  • taksi

*kram*
    Har du fått prata med någon barnmorska om din förlossning? Jag pratade med Aurora efteråt och det kändes jättebra. Jag fick träffa henne 3 gånger för att gå igenom min förlossning och hon svarade på alla mina frågor i lugn och ro.

• Mollle

Hej! nä jag tänkte ta upp det med min barnmorska när jag ska på efterkontroll, ska dit om 2 veckor. Ja det känns kanske bättre om man får prata med någon och få svar på sina frågor.

• babyassistans

Hej där...

Usch, vilken otur du har haft!!!

Som crex skriver, prata med din bm!! Ta kopier på dina journaler( om du inte har dem redan) och ta upp allt du undrar över.
    Spontant kan man känna att du fick EDA:n lite tidigt vid första förlossningen. Man talar mycket om att en insats ofta leder till fler och många gånger allvarligare insatser...och följder. Nyfiken som jag är undrar jag hur du fött, liggande eller upprätt? Vet man att bäbisen har haft det lite knöligt "att titta ut" är det viktigt att man inte" föder i uppförsbacke" vilket man gör när man ligger ner. Att sen det lilla hjärtat kommit i vidöppet läge gör det inte lättare!!!Kräv det stöd du behöver för att kunna få de barn du vill ha!!! Lycka till!!

• caesar

Du kan kräva att få snit nästa gång, det käns som du har fått kämpa tillräckligt.
    och vill ni ha en till liten så förtjänar du ta snit istället.
    hoppas du kan få tid hos aurora samtal och att ni skriver att du ska ha snit nästa gång.
    för det värkar ju vara något krux met att komma ner för bebben.
    du kanske ska kräva röntgen av beckenet ifaldet är lite trångt, och därför har dom haft svårt att komma ner.
    lycka till

ღ Caesar & Diesels Mom + lill pyret i magen BF 5/9 ღ
  • DansAnsan

Ofta är det ju att bebisen inte har roterat färdigt, att de inte intagit den "optimala" födsloställningen, som gör att de ligger högt uppe o att det dröjer innan de kommer ner. När min A skulle födas låg han också högt uppe väldigt länge, o jag var väldigt orolig för det.

Det finns olika sätt att hjälpa en bebis nedåt både innan o under förlossning, se www.spinningbabies.com. Jag tänker om en tredje förlossning blir aktuell o den bebisen också ligger högt.

Jag tror visst att du är skapt för att föda, bara att dina bebisar (än så länge, det behöver ju inte bli så en tredje gång) stannar lite väl högt uppe innan de bestämmer sig för att komma ut.

Prata med barnmorskan o känner du att du inte får det stöd du behöver så sök upp någon annan! Lycka till!

• rosmarin och timjan

Vem är det som fått dig att känna att du inte är skapt för att föda?
    Kan det vara vården och den käcka förlossningsnormen?

• Bästamorsan

TS: Gud vad jag känner igen mej!!!

Har 2 pojkar-härliga underbara!
    Första tog fruktansvärt lång tid och var en lång tuff förlossning.
    Glad i hågen över statistiken valde jag att bli gravid igen.
    Men denna gång tog det inte lika lång tid...
    Det gjorde alltså 100ggr så ONT under kortare tid
    ...bara 19h varav 10h PINVÄRKAR!!!

Efteråt kunde jag inte ens se på en gravid kvinna utan att tycka fruktansvärt synd om henne för vad hon skulle tvingas vara med om. Var tom glad över att jag hade fött 2 pojkar till världen som inte själva skulle behöva föda barn...
    Jag grät efter min son var född över att jag aldrig mer kunde tänka mej föda barn igen...

Det kändes som TORTYR att föda barn andra gången!!!

Men jag VILL också så innerligt gärna ha ett tredje barn...
    VILL VILL VILL VILL VILL

Men hur i hela världen skulle det gå till???!!!

• lollipop25

be din bm att hon fixar någon du kan få prata med ..kram på dig

Svar på tråden haft 2 hemska förlossningar nu