haft 2 hemska förlossningar nu
Känner bara för att skriva av mig lite,,, Har fött 2 barn nu och båda förlossningarna har varit jobbiga/hemska.
Förlossning 1:
startade med vattenavgång i v.38+6 kom igång med egna värkar och jag öppnade mig sakta men säkert, när jag var öppen 4 cm fick jag epidural, kort därefter fylldes rummet av folk fick kateter,syrgas och en massa bricanyl så jag nästan låg och hoppade på sängen, läkaren ville snitta men barnmorskan ville invänta effekten av bricanylen,, hjärtljuden blev normala igen och jag skulle föda vanligt. fick värkstimulerande för att få igång värkarna igen,, tiden gick och jag fortsatte öppna mig sakta,, när jag äntligen var öppen 10 cm trodde jag att det äntligen snart var dags då jag hade känt krystkänsla ett tag,,, men det tog nästan 3 timmar innan jag fick riktiga krystvärkar, hon sjönk inte ner som hon skulle. hade tydligen någon kant som svullnade och min dotter hade en stor fostersvulst när hon sen kom ut. Men hon mådde iaf bra och det gjorde jag med! Men jag blev rädd,, 30 timmars aktiv förlossning,, krystimpulser i 3 timmar innan riktiga krystvärkar samt att jag hela tiden var livrädd att något var fel med min dotter då dom hade velat snitta pga hjärtljuden innan.
blev gravid igen och tänkte att denna gången måste det ju gå bättre, andra förlossningen brukar ju vara lättare sägs det..
förlossning 2:
vattnet gick i v.40+0 och jag kom igång med egna värkar, fruktansvärt mycket värkar! hade värkar med mindre än 2 minuters mellanrum genom hela förlossningen från det att jag började öppna mig,,, denna gången öppnade jag mig riktigt fort,, men hjärtljuden gick ner och läkare tillkallades, enligt proverna dom tog mådde bebisen bra! öpnnade mig till 10 cm och började känna krystimpulser men bebisen sjönk inte ner som hon skulle och det tog ytterliggare 3 timmar innan krystvärkarna kom,, hon kom i vidöppet läge och det gjorde vidrigt ont! trodde inte att hon skulle komma ut alls faktiskt.. hon mådde inte så bra,, domklippte navelsträngen och tillkallade barnläkare,, men sen äntligen efter en haltimme var allt bra och jag fick henne till mig!
nu har jag verkligen blivit rädd och vill absolut INTE föda igen,, men jag vill ju ha iaf en bebis till =o(
var bara tvungen att skriva av mig lite,, går och tänker på detta hela tiden,, båda förlossningarna var ju så lika! varför sjönk dom inte ner som dom skulle? varför tog det så lång tid på slutet? nä usch jag känner mig verkligen inte skapt för att föda!