• yin yang

Hur ofta går en katt på lådan?

Så här ligger det till, vi fick hem en hankatt igår på 2 år och vi har hund. Katten är rädd för hunden men har tillåtit honom att nosa och slicka honom lite,sagt ifrån någon gång. Hunden är ganska påstridig.

Hursom, han ligger mest gömd kissen, och han har ätit halva sin matskål igår,dock inte druckigt vad jag sett, men nu till grejen, vad jag vet har han bara gått på lådan en eller två ggr sedan igår. Han har inte kissat eller bajsat någon annanstans vad vi sett och han vet mycket väl vart lådan är. Då vi satt han där några ggr. Vi har lämnat han helt ifred med lådan också men han verkar inte behöva gå?

Är detta normalt? Eller ligger han och håller sig i rädsla för hunden ska komma? Han vågar ju sig ut ibland på promenader så jag tycker att om han behöver gå på lådan så går han in dit,särskillt när han vet att hunden ligger ute på balkongen eller är ute och går med oss. Borde jag oroa mig ?

• Svar på tråden Hur ofta går en katt på lådan?
  • luffeloj

Vet itne riktigt hur ofta mina katter går på lådan men jag vet att i början gjorde de det inte så ofta för de var rädda för den nya världen de flyttat in i...
    Ge de ett par veckor så ska du se att han kommer känna sig trygg och våga göra sina behov :)

• yin yang

Luffeloj, tack för svaret ja han har alltid varit rumsren förr och somsagt han vet vart lådan står så det borde inte vara några problem, men jag är rädd att han inte vågar gå och ska börja kissa överallt.

• Yollis

jag skulle rekommendera dig att stänga in katten med matskål vatten och låda på toa ett par dagar så den får lugn och ro för att gå på lådan

♥ Uppsala brallis ♥ mamma till Tuva, 11 månader ♥ UJberoende ♥
  • Emma w S

Jag tror inte att det är någon fara.
    Som sagt ge det tid.

Men om han börjar "klaga" när ni klappar honom så kan det tyda på förstoppning om han hållt sig för länge.

Ha så skoj med er nya kisse

• yin yang

Yollis, men går den verkligen på lådan om maten är i närheten? Sedan vet jag ju inte hur bra det är eftersom hunden och katten måste börja acceptera varann.

Men jag ska iallafall stänga in han där under dagen i omgångar så han får tid att gå på toaletten i lugn och ro

• BuoBä

Vår innekatt brukar bajsa 1 gång/dag och kissa kanske 2-3. Om vi tar med henne nånstans brukar hon hålla sig längre första dagen.
    Håller med föregående inlägg om att ge katten tid och hålla lite koll. Kanske bättre att ta ut hunden på en långpromenad än att stänga in katten?

• yin yang

Nu försökte jag sätta in katten inne på toan, jag stannade där lite med katten och vi gosade och han spann mycket (han är jättekelig av sig) men han ville hela tiden ut från toaletten så jag släppte ut han igen och han la sig under sängen.

BuoBä: Sambon har vart ute på långpromenad med hunden och vi har försökt ha katten inne på toaletten men han vill inte va där längre.

• Yollis
    yin yang skrev 2007-05-13 12:39:51 följande:
    Yollis, men går den verkligen på lådan om maten är i närheten? Sedan vet jag ju inte hur bra det är eftersom hunden och katten måste börja acceptera varann.Men jag ska iallafall stänga in han där under dagen i omgångar så han får tid att gå på toaletten i lugn och ro
    självklart gå den på lådan,
    men du behöver ju inte ställa maten i lådan (eller bredvid)...får då kanske den börjar undra...

Mia katter kissar kanske 4-5 gånger/dag och bajsar 1-2 gånger per dygn.
    Just nu bor dom i ett förråd med fönster på typ 3*2 m för vi håller på att måla och kalka om hela huset, och dom kissar bajsar och äter och dricker
  • Yollis
    yin yang skrev 2007-05-13 12:57:41 följande:
    Nu försökte jag sätta in katten inne på toan, jag stannade där lite med katten och vi gosade och han spann mycket (han är jättekelig av sig) men han ville hela tiden ut från toaletten så jag släppte ut han igen och han la sig under sängen. BuoBä: Sambon har vart ute på långpromenad med hunden och vi har försökt ha katten inne på toaletten men han vill inte va där längre.
    Självklart vill katten ut från toan, men dom vet inte sitt bästa alltid.
  • yin yang

Yollis: Nej det är väll så nu har han druckit iallafall en massa vatten, så det lär väll bli dags för toabesök om en stund.

Förra ägarna sa att eftersom han vart där en eller två gånger där innan, så vet han vart han ska gå nu och kommer gå dit när han behöver. Han va även ute och vandrade i sovrummet när jag kom in där nyss.

Att man ska oroa sig så mycket

• RebelRose

Nej,stäng inte in den.Då kan den bli väldigt otrygg.Låt den bekanta sig med det nya hemmet och sånt i sin takt istället.
    Har den gått på lådan redan så vet katten var den är och ni behöver inte oroa er.

Vi har en shäfer som är väldigt påstridig men våra katter vande sig mer eller mindre vid honom inom en vecka.Ingen av dom kissar inne heller.

• yin yang

RedNeckRose, nej vi ska inte stänga in honom. Vi låter han va ute, han ligger mest under sängen men han vågar sig fram då och då och går på upptäcksfärd (när hunden ligger på balkongen). Nu har han letat sig upp i fönsterkarmen.

Faktum är att han precis gick på lådan

• johlinn

Skönt yin yang! Då ska du se att du får 2-3 kissklumpar i lådan i morgon, ungefär vad vi brukar få här.
    Vår katt går mycket mer sällan på lådan när han är stressad. När vi hade honom hos min svärfar låg han o tryckte under en soffa i två dar. åt och drack väldigt sparsamt och gick på lådan därefter, dvs väldigt sällan... men sen kom det igång precis som hemma. Och likadant när vi haft honom på resa eller varit hos vetrinären eller något annat jobbigt.

• yin yang

johlinn : tack för ditt inlägg

Nu oroar jag mig inte alls längre, han har vart på lådan även ikväll en gång till, denna gången bajsade han. Så nu vet han vart han ska ta vägen och han vågar gå dit utan problem. Han har börjat vara ute och titta och klättra en del nu om inte hunden är i samma rum så han börjar nog bli lite vanare nu. Känns jättebra

Svar på tråden Hur ofta går en katt på lådan?