Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

AHA-behandling på salong för att få bort acneärr

Neox och lilla Fii: Jag tycker absolut man ska prova hudterapeuter om det hjälper. Har inget svar på TS fråga om ärr, men AHA behandlingar hjälpte mig INGENTING mot akne. Jag har provat nästan alla serier som finns hos husterapeuter och lagt massa pengar på deras tips.

Sedan gick jag till hudläkaren och fick en kräm utskriven, finnsrna var borta på ungefär en vecka. Hade problem i 15 år innan dess. Önskar att jag hade fått den krämen tidigare så hade jag sluppit få ärr öht.

Hudterepeuter gör ett bra jobb rent upplevelsemässigt, ansiktsbehandlingar är härligt. Men finnar är en sjukdom och sjukdomar brukar man här bota eller lindra med mediciner, så det är klart man ska testa medicin i kräm eller tablettform om inget annat hjälper.

• Indianica

Låt en expert titta på dig, istället för att äta starka mediciner. Chansen är stor att problemen kommer tillbaka så fort du slutar med dem.
    ----------

Min hudläkare sa att det är bara bluff och båg att finnar kan botas av krämer. Antingen försvinner det av sig självt pga minskad talgproduktion och när det sker är genetiskt eller så får man använda antibiotika. Jag tror inte det är en slump att antibiotika är det som hjälper mig (har det i krämform, dte är inte farligt)

• Indianica

Jag håller med skorpan, även om jag inte käkat tabletter. Jag fick en kräm som heter Duac gel utskriven av läkaren, den kostar typ 50 kr och tog bort finnarna på en vecka, men jag måste ha den jämt, jag kan tänka mig att det finns mkt annat hos läkaren som funkar också om just den krämen inte passar. Det är helt bortkastade pengar att hålla på och köpa hela kit med produkter för finnar är en sjukdom, iallafall för de flesta. Men var och en gör ju som de vill. Jag har iallafall gett ett gott råd om hur man kan spara pengar nu.

• Indianica

Min mening blev lite konstig. Ska stå att finnar är en sjukdom. Det är det för alla. Men att för de flesta funkar inte skönhetspryttlar ifrån butiker och salonger för de dödar inte bakterier tillräckligt heavy. Man måste ha riktig antibiotika i kräm- eller tablettform. Var och en gör som de vill, men själv fattar jag inte varför man inte testar något medicinskt mot sjukdomen först och funkar inte mediciner kanske man kan gå på alternativmetoder som skönhetskrämer?

• Indianica

Visst kan akne förvärras av t ex stress eller varmt solljus mm. Men det man vet vetenskapligt är att det beror på en störning i huden. Normalt sätt kan man stressa, äta vad man vill, ha mens osv utan att få finnar. Men så har man den störningen som gör att huden börjar tokproducera talg och i talgen samlas bakterier som sprider finnarna och gör att de återkommer. För de allra flesta är det så. Men nu kanske du tillhör undantaget som har någonslags bakteriefria finnar och det var ju tur(?) för dig, men samtidigt synd om de mediciner som finns inte passade för jag tycker det är superbra för oss som har bakterier i huden alltså. Finns inte några forskningsresultat som visar att AHA-syror eller salicylsyra och annat som finns i kosmetiska krämer har någon effekt på det forskarna klassificerat som akne (har en skrift i ämnet hemma) däremot har nnästan alltid ngn medicin effekt.

luzorzus: Jag ringde en privat hudläkare och bokade en tid

• Indianica

Ska tillägga att gropar i huden (riktiga ärr) måste man ju behandla med typ laser, aha syra gör ju bara att huden flagnar och flagnar, men det är ju inget sandpapper som gör att du nånsin kommer ned till "botten" på ärret eller hur det nu är tänkt att den syran ska kunna ta bort ärr. Ärr är ju en skada i huden...

När det gäller röda fläckar är det så att de bleks naturligt. Alltså, jag brukade täcka dem och sedan försvann de succesivt, har också läst att det är ngt som händer normalt sätt. Men då måste man ju också förhindra nya finnar, annars har man ju ständigt röda fläckar efter dem....

ÅÅhh, jag känner mig som "dr Negativ" men det är den bistra verkligheten att det finns inga mirakelkrämer mot dessa problem, men ofta går man in i ngn slags förnekelse och tror på det där...

• Indianica

Åh, inatt låg jag och fantiserade om hur det skulle vara att kunna gå ut utan ett tjockt lager foundation.
    -------

Japp, det är jätteskönt, jag var helt lyrisk första veckan jag kunde låta bli att sminka mig, jag bara smekte mig på kinderna för jag kunde inte fatta att huden var helt återställd. Är fortfarande överlycklig. Min medicin är det bästa som hänt i hudväg. Min läkare sa att det är mina talggångar som är problemet. De är så trånga att talgen inte kan komma ut som den ska och de inflammeras då och därför behöver jag antibiotika på huden som förhindrar baklterietillväxt. Jag testade MDs skin perfect gel, men det hjälpte inte ett dugg. Den innehåller bara salicylsyra och lite AHA-syra

• Indianica
    Cullinan skrev 2007-05-27 19:04:53 följande:
    Jaha, nu står jag som åsnan mellan två hötappar igen.Om man vill förebygga och behandla akne på bästa möjliga sätt, kosta vad det kosta vill, vilken av dessa två produkter är då bäst?Den ena innehåller salicylsyra vilket ju är bra för att lösa upp acne, men den andra innehåller glykolsyra, vilket ju också är speciellt bra vid akne.MD Formulations Vit-A-Plus Clearing Complex Serum www.hudoteket.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.plMD Formulations Glycare lotionwww.hudoteket.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl
    Salicysya är värdelöst på akne, finns inga vetenskapliga studier där dte funkat iallafall. Det löser upp huden ytterst på hudlagret, men akne sitter ju djupare än så. Tyvärr är det samma med AHA syra, om man nu är intresserad av forkning på akne...
  • Indianica

Bra val Cullinan. Hoppas du blir nöjd med din nya kräm. Har aldrig fått diarée av Duac, däremot röd hud i början och "fnas" (vanlig biverkning, ett tecken på att den funkar)

• Indianica
    Cullinan skrev 2007-06-20 21:56:51 följande:
    Tycker mina finnar blivit värre sen jag började med Duac för några dagar sen... ska det vara så?
    Hur då värre? Har du fått fler än vanligt eller "bara" nya? Duac är ju låntidsverkande. Det innebär att man oftast ser resultat efter ungefär 8 veckor, det är sällsynt att man gör det tidigare sa min hudläkare. Det innebär att de gamla bakterierna som finns nere i hudporerna fortsätter ge finnar i början när man använder krämen eftersom det tar en månad ungefär att få bort det mesta av bakterier nere i huden med antibiotika. Men som med andra ankemedel är en biverkning man kan få också paradoxalt just akne!!! Det gäller det mesta man sätter på huden. Men du kanske ska avvakta lite? Det KAN ju vara så att det är gamla bakterier som ger nya finnar.
  • Indianica
    Cullinan skrev 2007-06-19 22:05:41 följande:
    Åsa M A skrev 2007-06-19 20:37:16 följande:Jag fick 4 tuber utskrivna. Skulle gissa att de räcker ca 2 månader.
    4 tuber räcker för ungefär 8 månader behandling. Det blir inte bättre av att stryka ppå tjockt lager, man ska bara ta lite, då räcker en tub i ca 8 veckor
  • Indianica

Cullinan: Hoppas att det ÄR en förbättring. Min erfarenhet är ju att det kan gå med raketfart!

Kom ihåg att rengöra ordentligt innan insmörjning så krämen kommer riktigt djupt mer i porerna

• Indianica

Åsa: Hm, jag läste på huden.nu att hudläkaren där påstår att pormaskarna återkommer DAGEN EFTER man gjort pormasktömningen....låter ju helt sjukt, men har det funkat för dig förut tycker jag du ska köra på det! Eftersom du väl har en kräm som ska motverka pormaskar kanske det inte fylls på mer om de du har töms...det verkar ju logiskt? Men håll tyst om hudläkaren, men hårt i plånboken hos hudterapeuten *skratt*

• Indianica
    Cullinan skrev 2007-06-27 16:06:07 följande:
    Hur går det för er tjejer? Själv tycker jag det går riktigt bra. Men jag har märkt en skum sak. Varje morgon när jag vaknar så är jag helt sjukt glansig i ansiktet! Är det så att Duac:en driver ut fettet, och då får man denna smöreffekt?
    Märkligt Cullinan, jag är tvärtom helt torr, inte otäckt torr, men skönt matt de nätter jag anv. Duac. Sover du i mkt värme nu eller? (vi har bara 5-10 grader här nattetid, men du kanske bor söderöver?) Då kanske värmen påverkar menar jag?
  • Indianica
    Cullinan skrev 2007-07-06 12:07:55 följande:
    Ja, det undrar fan jag också.Sedan jag började med Duac Gel så har pormaskarna på näsan liksom öppnat sig, och blivit små hål in i huden! När man lägger på foundation så gapar dessa hål väldigt mkt... Vet inte om det är bra eller anus.
    Jag tror inte man kan göra så mkt åt det. Vet inte riktigt, men har du haft små porer förut eller har de bara varit täppta så de inte synts? Krämen ska ju öppna porerna så talget inte fastnar i dem och orsakar bakterietillväxt, men den gör de ju knappast kroniskt öppna eftersom man ju tvättar bort krämen?

Jag har alltid haft lite större porer och har förstått att porerna blir större med åldern då porväggarna blir slappare. Det går inte att "bota" tyvärr. För min del är porerna dock inget problem. Tycker inte det gör ngt, det är ju bara hål. Får jag välja mellan pormaskar och hål väljer jag hål. Eftersom jag får finnar av pormaskarna. Annars jade jag nog aldrig brytt mig. Det är ju ingen annan som ser att man har pormaskar menar jag.
  • Indianica
    Cullinan skrev 2007-07-06 22:58:22 följande:
    Den låter ju riktigt bra ändå?Vet inte om jag är så nöjd med Duacen trots allt... har många små inåtvända "knutor" längs käklinjen. Kommer nya hela tiden. Dessutom har jag fått finnar på halsen, vilket jag ALDRIG haft innan.
    Cullinan, varför smörjer du Duac på halsen om du aldrig brukar få finnar där?
  • Indianica

Åsa M A skrev 2007-07-18 21:53:19 följande:

Nu har jag köpt ACOs ansiktsvatten och det verkar bra. Svider inte alls som neutrogenas. I övrigt inget nytt, ser fortfarande inte mycket skillnad och har använt differin i exakt en månad idag. åker snart bort i en vecka, ser jag fortfarande inte mer skillnad än såhär när jag kommer tillbaka så börjar jag med skinoren också. Hur går det för er andra?
    Men ska man se resultat så fort som efter en månad med differin? Min läkare sa att hudbakterierna ligger kvar i en månad, ibland längre nere i porerna, därför ska man vänta i tre månader med min kräm iaf....tyvärr har jag börjat få något allergiskt på bröstet som maken tror är krämrelaterat. Huden på bröstet är ju känsligt och det är möjligt att jag får allergitendenser. Ser ut som nässelutslag

Ska kontakta min läkare i Augusti och se vad hon säger. Men det blir väl ngt nytt medel...vore ju smidigt om maken haft förskrivningsrätt redan nu så hade man sluppit springa till läkaren när man ska kräma sig
  • Indianica

Går bra för mig om jag inte smörjer på bröstet för där får jag allergi....

hur går det för cullinan då?

Svar på tråden AHA-behandling på salong för att få bort acneärr