Inlägg från: Lill Ja |Visa alla inlägg
  • Lill Ja

AHA-behandling på salong för att få bort acneärr

Förlåt TS, men jag orkar inte läsa hela tråden.
    Men en fråga: Har du acne eller är det bara ärr?

Kan berätta mina erfarenheter:

När jag slutade äta p-piller fick jag acne plus att jag fick nån typ av hudinfektion som gav massor av små finnar på hakan och runt munnen. Jag gick på otaliga dyra kurer hos hudterapeuter. Provade dermalogica, MD Formulation (blev bara värre) Lancomé och gud vet vad mer.

Svindyrt blev det. Försökte i ca ett år innan jag gick till läkare. Fick tetracyklin utskrivet och vips på 1-2 månader var all acne borta.

Mot ärren har jag sedan provad AHA-behandling, 3 ggr. Jag märkte ingen skillnad så jag valde att ha tålamod och låta huden läka av sig själv. Idag 2 år senare syns inte mycket av "traumat".

Allt är nog individuellt. Men till sist och syvene litar jag på läkarkåren mest. Men det är klart, är det bara ärr så har väl inte de någon lösning? Eller kan såndär "snabbsolning" man får mot utslag och psoriasis hjälpa?

Lycka till iaf!

• Lill Ja

Nä, du har nog rätt. Gropar finns det nog inge medicin mot.

Har du inte så allvarlig acne får du nog inte tabletter, men det finns massor av bra receptbelagda krämer som du lättare kan få.

Skinoren har jag, den är jättebra mot lindrigare acne. Aberela heter en mot värre. Har du hört talas om dem?

• Lill Ja

Nä, absolut inte skinoren iaf. (Aberela är nog värre). Det märks knappt att man använt den. Men det svider lite när du smörjer med den.

Ha den på natten och en nattkräm över. Jag tycker den är toppen! Plus att den är betydligt billigare!

• Lill Ja

Säg att du får den utskriven och har ett antal finnar runt hakan (där får jag med). Då ska du smörja tills de försvinner + två veckor så att alla bakterier i huden dör. Sen använder jag den vid behov. Kommer en rackare så dödar jag den med krämen!

Har faktiskt aldrig haft en effektivare kräm mot acne. Går inte jämföra med kosmetiska krämer, den har ju ett sånt därnt "verksamt ämne" som det så fint heter vet du!

• Lill Ja

Just nu använder jag nån ansiktsfoam från Make Up Store (vet ej vad den heter). Har tidigare använt rengöringsmjölk från Lancomé, men den är ju så dyr. Huvudsaken är att den inte torkar ut huden.

Privatläkare? Nog måste de göra det! Först fick jag den utskriven på VC, sen flyttade jag och ringde till min nya VC. Fick då prata med en distriktssköterska och fick den utskriven av henne (eftersom jag haft den tidigare)! Det är nog inga "tunga" grejer men dock ett läkemedel mot acne.

Har aldrig varit hos en hudläkare f.ö. Ring och beskriv dina symtom (överdriv gärna). Krämen heter Skinoren 20%. (finns bara 20)

Lycka till!

• Lill Ja

Hoppas det går bra för dig Cullinan och smart beslut enligt mig att gå till läkare ist för dyr salong!

Svar på tråden AHA-behandling på salong för att få bort acneärr