• Frejja

Mår dåligt av järntabletterna

Sedan jag börjat äta järntabletter så har jag fått fruktansvärd magknip varje dag, och blir illamående. Varit tvungen att gå och lägga mig, och varit väldigt nära att kräkas.
    När jag varit på toa och gjort nr 2. (varning för äckelmagade), så är det alldeles svart i toaletten. Super äckligt.
    Ska det vara så här av de tabletterna? I så fall vill jag inte äta dem mera....
    Eller vänjer man sig?

/Frejja

• Svar på tråden Mår dåligt av järntabletterna
  • Emeretite

det kan bli så av dem.. avföringen kan få mörkare färg.. ta en varannan dag tills du får ordning på magen... jag blev mycket piggare när jag börjde äta dem... kom ihåg att äta massor med fibrer och dricka massa vatten så funkar det jättebra.. Att gå brukar fixa till magen med..

om de inte fungerar efter det så borde du prata med din barnmorska..

• Popsy

Vad äter du för järntabletter???
    Jag äter Hemofer dom är skonsama mot magen... Åt något annat innan o då blev jag precis som du beskriver...

• Opeya

Vilka tabletter äter du?? Hur många/dag??

Min mage vart inte alls rolig, började äta Niferex kring v13.
    Drog ner på tabletterna till varannan dag i några veckor tills magen började vänja sig. Att nr 2 blir nästan svart är vanligt, man måste tänka på att äta mycket fibrer om man äter extra järn.

Sen ang. illamåendet så kan det vara bra att ta tabletterna i samband med måltid (inte på fastande mage) det kan göra att det blir lite bättre om du har tur. Sen ska man gärna ta dom tillsammans med något som är rikt på c-vitamin eftersom kroppen tar upp järnet lättare.

Det kan vara jobbigt ett tag, men man brukar vänja sig, lite olika dock hur länge det kan ta! Men har du mkt lågt blodvärde kan det vara bra att stå ut eftersom att man inte brukar må så bra av det heller.

Hoppas det blir bättre, men försök ett tag innan du ger upp

Kram //Linda v35

• Frejja

Min barnmorska sa åt mig att köpa Duroferon, så det gjorde jag. Min sambo säger också att jag ska börja med att äta dem varannan dag.....men kan undra om det hjälper.
    Är Hemofer mer skonsamma, så kanske det är bättre att köpa dom då?

• Opeya

Ett alternativ är väl tydligen Blutsaft som också ska vara ganska skonsamt mot magen. Men det har jag inte testat själv.

• Frejja

Tabletterna heter Duroferon 100mg Fe2.
    Förebyggande under graviditet: 1 tablett till kvällen.
    Har ätit dem i samband med kvällsfikat,men det har inte gjort saken bättre. Tar en liten stund, sen ska allt jag ätit ut, och jag mår illa av dem.
    Får väl fråga syster Bm, kanske kan byta till något mer skonsamt.
    Har aldrig varit med om att jag haft "känslig" mage förut, men å andra sidan äter jag aldrig tabletter heller

• Opeya

En sak är säker och det är att magen kan bete sig så som den aldrig gjort tidigare när man blir gravid

Har heller aldrig haft känslig mage -förrän nu...
    Nu reagerar den på en massa olika konstiga saker, hoppas det går över!

• Popsy

Det va duroferon jag åt innan, funkade inte alls, blev alldeles för hård i magen. Om du vill tycker jag nog att du kan prova Hemofer, jag tar 2 om dagen o det är toppen. Äter även dom efter att jag givit blod. (blodgivare när jag inte är gravid) då får man sådanna av blodgivnings centralen.

Lycka till!!

• JuliaG

Duroferon brukar man börja med tydligen, niferex skall vara lite snällare säger BM, Hemofer skall vara ännu snällare,men då får man ta fler tabletter för att få samma mängd järn. Dock tyckte iallafall min BM, då jag kräktes på alla tre varianterna att bara järnvärdet håller sig ok, så finns det ingen orsak till oro. Många kvinnor/bebbar klarar sig utan järntillskott, så fråga din BM hur Du ligger till...

• mariagbg

Hemofer innehåller bara 9mg järn jämfört med Duroferon och Nifrex som innehåller 100mg järn. Altså måste man äta många fler för att få i sig samma mängd...
    Testa och byt dina Duroferon mot Niferex som ska vara snällare mot magen efersom de tas upp i tarmen.

/Maria

Svar på tråden Mår dåligt av järntabletterna