• Frejja

Mår dåligt av järntabletterna

Sedan jag börjat äta järntabletter så har jag fått fruktansvärd magknip varje dag, och blir illamående. Varit tvungen att gå och lägga mig, och varit väldigt nära att kräkas.
    När jag varit på toa och gjort nr 2. (varning för äckelmagade), så är det alldeles svart i toaletten. Super äckligt.
    Ska det vara så här av de tabletterna? I så fall vill jag inte äta dem mera....
    Eller vänjer man sig?

/Frejja

• Svar på tråden Mår dåligt av järntabletterna
  • Suss

Jag provade först erco-fer men det blev som sement i magen. Nu äter jag Niferex och det funkar hur bra som helst.

Frejja- Ta inte järntabletterna på fastande mage då kan du börja må riktigt pyton, själv så tar jag dessa till lunch vill inte utsätta min mage för järntabletter på morgonen trots att jag äter frukost, har provat och jag blir illamående.

• Frejja

Jag har tagit den på kvällen, vid kvällsfikat (betyder kaffe+macka typ), och illamåendet och magonten brukar börja efter nån timme eller så...
    Ska till Bm på Måndag och kolla hjärtljud osv, ska prata med henne ang. Nifrex och Hemofer då. Jag tänker inte ta en tablett till innan dess.
    Jag vet inte hur mina järnvärden ser ut, men hon får väl kolla upp det (bm).
    Tack för alla svaren, nu vet jag i alla fall att det är vanligt förekommande och att man kan göra något åt det

• arwen

Hej, jag tar mina tabletter vitamineral kvinna som också innehåller allt en gravid kvinna ska ha, innan jag går och lägger mig och äter då en tallrik fil eller flingor eller 2 mackor och så hinner man inte märka av illamåendet för när man vaknar har det gått över

• Suss

Hur är det med upptaget av järn tillsammans med kaffe/the är det så att det blir ett sämre upptag? Jag kom inte ihåg hur det var?

• Upptagen

Suss: Järnupptaget blir sämre om man dricker kaffe eller mörkt the i sambande med det. Även mjölkprodukter ska man undvika i samband med järntabletter eftersom det också kan hämma intaget. Däremot är det bra att tex äta en apelsin eller något annat cvitaminrikt då det ökar upptaget av järn! :)

• Opeya

Suss

Det stämmer, thé och kaffe hämmar upptaget av järn så det ska man undvika att ta i samband med extra järntillskott.

• cheerful

Hej,

Själv äter jag Niferex, 100mg varannann dag och de är väldigt skonsamma mot magen så för mig funkar det bra. Åt först dureferon också men blev så hård i magen av dom.
    Äter också mitt val kvinna och det är ju lite järn även där.

Prova dig fram och tänk på att äta mat som är bra för magen

Kram Ragnvi

• Elton

Jag tog Blutsaft för att få upp mitt låga blodvärde vid min förra graviditet. Det fungerade jättebra och är skonsammare mot magen än järntabletter.

• Peppe72

Blutsaft, kan inte ta några tabletter med järn i. Klarar inte ens av Mitt val kvinna. Funkar alldeles utmärkt på mig!

• Farelli

Mjölk, fil, yogurth..mejeriprodukter hämnar oxå på järnupptaget! Vänta med tabletterna en halvtimma efter du har ätit.

Brukar ta det på kvällen innan läggdax, ett glas c-vitamin brus, Kvinna mittval och Niferex.

• Lolinondoda

Järntabletter ska INTE ätas på fastande mage! Man ska dessutom dricka minst 2 dl vatten till varje tablett.

• Korallen

Testa att ta varannan dag, eller kanske var tredje.
    Jag fick sämre hb (114) och BM sa jag kunde ta järntabletter.
    Jag anpassar dosen efter mig själv för inte ska man gå och må dåligt av den.
    Testa dig fram.

• Smilie

Min Bm sa att jag skall inte äta dessa i samband med mejeriprodukter , utan skölja ned med ett stot glas apelsinjuice, då C-vitamin gör att man tar upp järn bättre -

• Soffie

avföringen kan missfärgas av tabletterna det står i bipacksedlen. jag fick också ont i maggen och blev hård och knasig..

• flowermoon

Jag tar en duroferon 100 mg innan jag lägger mig. Dricker ett glas vatten till. Är dock också hård i magen och har haft en hel del problem med hemorojder.
    Barnmorskan ordinerade 2 kiwi om dagen och jag blev då lös i magen. Bra! - Nu behöver jag inte käka det längre utan magen är under kontroll. Ätit järn (mycket) sedan i november.
    Mot hemorojderna köper jag Xyloproct som man "stoppar in". Det hjälper också.

• enna

Jag äter Hemofer, har haft samma problem som du, men jag gjorde som du har fått föreslagit, att äta varannan dag i början.. å sen äter jag dem mitt på dagen i samband med mat (dock ej med te, kaffe el. liknande). Detta har hjälp mig!! Lycka till!

Svar på tråden Mår dåligt av järntabletterna