• Anonym (bil ån)

Lån på resursbank eller citibank, utan fast anställning

Vi behöver ett lån till en bil...
    Men sambon pluggar och har betalningsanmärkningar hos fogden och jag är timvikarie och har lite längre vick då och då...

Så det blir ju jag får ta och skriva lånet på mig...

Är det någon som lyckats få lån på citibank eller resursbank i det tillståndet som jag har...???

• Svar på tråden Lån på resursbank eller citibank, utan fast anställning
  • Anonym (?)

Varför ta lån när ni redan har en ansträngd ekonomi?
    Är du inte rädd för att ni får det ännu sämre? Jag skulle
    inte gjort det.

• Anonym

Det blir nog mycket svårt. Eftersom du inte har någon fast anställning. Sen så har resursbank och citybank väldigt höga räntor!!

• Susstuss

BlueStep www.bluestep.se/, är någon redioreklam jag har hört om på sistone. Står på hemsidan att dom tillåter både personer med betalningsanmärkningar samt personer "utan fast anställning" att låna pengar. Kolla upp ränta och sånt med dom, borde ju vara en möjlighet!

• Anonym (bil ån)

Men kan man bara låna till bostad där???

• Susstuss

Jag vet inte, kanske det är så. Antar att du inte har någon bostad att belåna heller.

Citibank kräver ingen fast anställning (men en årsinkomst på över 100.000), det gör Resursbank.

• Anonym (bil ån)

jag har en årsinkomst på över 200 000...

Ska ringa dom i morgon, testade låna genom nätet men det blev fel första gången så vi gjorde om det och sen andra gången så fick vi att vi redan hade lån hos dom, men det var väl för att vi ansökte två gånger...

• Anonym (bil ån)

Ikanobanken... Någon som vet deras ränta och hur det är att låna där när man inte har fast jobb...

• Anonym

Varför vänder ni er inte till en vanlig bank ex swedbank? De bukar ju vara humana att prata med och ni kan förklara er situation. Resursbank kräver en fast anställnig, vad jag vet.. citybank vet jag inte men kan tänka mig att de har samma krav. Oftast kan man ju få bra räntor på en "vanlig" bank, så det tycker jag ni ska kolla upp.

• Anonym

Jag har avbetalningar hos resursbank, skaffade ett sånt där onoff-kort som jag köpte tv, stereo och dator på. Deras räntor är skyhöga och jag blir aldrig av med skulderna. Det går nästan lika mycket pengar till räntor och avgifter än till själva skulden varje månad. Så jag skulle inte rekomendera dem. Råkar man dessutom betala räkningen endast en dag för sent (vilket hänt mig en gång) så lägger de på jättemycket pengar, 125 kr var det den gången jag missade men det kanske har höjts ännu mer sen dess. Som ett exempel: Februari månad som har 28 dagar, får man lönen den 27 och den 28 (sista inbet) infaller på en helg så har de ju inte sina pengar förräns efter den 28:e och då lägger de på förseningsavgift. Detta hände en kompis och dom tog ingen hänsyn alls utan han fick snällt betala förseningsavgiften... så varesig det är helger eller nåt sånt som gör att de inte hinner få pengarna exakt på dagen får man betala förseningsavgift.

Ica-banken har låga räntor och jag vet många som lånat där o är jättenöjda, så jag skulle nog testa att söka hos dem. Tror inte man behöver fast anställning heller.

• Anonym (-)
    Anonym skrev 2007-05-14 09:28:11 följande:
    Jag har avbetalningar hos resursbank, skaffade ett sånt där onoff-kort som jag köpte tv, stereo och dator på. Deras räntor är skyhöga och jag blir aldrig av med skulderna. Det går nästan lika mycket pengar till räntor och avgifter än till själva skulden varje månad. Så jag skulle inte rekomendera dem. Råkar man dessutom betala räkningen endast en dag för sent (vilket hänt mig en gång) så lägger de på jättemycket pengar, 125 kr var det den gången jag missade men det kanske har höjts ännu mer sen dess. Som ett exempel: Februari månad som har 28 dagar, får man lönen den 27 och den 28 (sista inbet) infaller på en helg så har de ju inte sina pengar förräns efter den 28:e och då lägger de på förseningsavgift. Detta hände en kompis och dom tog ingen hänsyn alls utan han fick snällt betala förseningsavgiften... så varesig det är helger eller nåt sånt som gör att de inte hinner få pengarna exakt på dagen får man betala förseningsavgift. .
    Jag vill bara skriva till lite här.. Detta alt. som du säjer innebär att man handlar på ett räntefritt konto, där aviavgiften är (ca) 25 kr. Éftesom man inte betalar någon annan "ränta" än detta, så är de väldigt hårda på förseningsavg. och lägger därefter på ränta om det kommer in försent (gäller siba-kortet). Men om du därimot använder ett konto som är ex 48 mån med lågränta så betalar du ränta hela tiden. Jag kan själv tycka att räntefritt alt. är väldigt förmånligt sett att betala, så länge man inte betalar för sent. 

TS om du vänder dig till en vanlig bank så kan du kanske få låna upp pengar som kanske kan täcka din killes skulder också, om ni ta lånet tillsammams. När jag och min man gjorde detta så vill banken ha oss bägge två som sökande. Min man hade skulder på 130 t kr som vi löste.  
  • Anonym

Jag har inte räntefritt på mina konton hos resurs, har 48 månader på alla 3... har aldrig hört om att förseningsavgiften bara skulle gälla när man har räntefritt... själv fick jag ju betala den.
    Jo, jag har även haft ett 24 månaders räntefritt konto också och det kan jag hålla med om att det var förmånligt och där såg man ju att skulden försvann men nu händer ingenting... skulden bara står och trampar och minskar knappt.

• Anonym (-)

Givetsvis gäller förseningavg. även vid räntekonton. Det tycker jag är ganska självklart urs. om det inte framgick.

• Hopp78

Citibank har jag själv lån hos. Min make försökte få lån där trots att han har en årsinkomst på över 100.000 kr men han fick det inte. Dom sa att han måste ha en fast anställning.

Och det stämmer. Ringde själv och kollade och det var det svaret jag fick.

Förut hette ju Citibank ACC lån och dom däremot krävde inte fast anställning, och det var så jag fick lån där för många år sedan.

Svar på tråden Lån på resursbank eller citibank, utan fast anställning