Anonym skrev 2007-05-14 09:28:11 följande:
Jag har avbetalningar hos resursbank, skaffade ett sånt där onoff-kort som jag köpte tv, stereo och dator på. Deras räntor är skyhöga och jag blir aldrig av med skulderna. Det går nästan lika mycket pengar till räntor och avgifter än till själva skulden varje månad. Så jag skulle inte rekomendera dem. Råkar man dessutom betala räkningen endast en dag för sent (vilket hänt mig en gång) så lägger de på jättemycket pengar, 125 kr var det den gången jag missade men det kanske har höjts ännu mer sen dess. Som ett exempel: Februari månad som har 28 dagar, får man lönen den 27 och den 28 (sista inbet) infaller på en helg så har de ju inte sina pengar förräns efter den 28:e och då lägger de på förseningsavgift. Detta hände en kompis och dom tog ingen hänsyn alls utan han fick snällt betala förseningsavgiften... så varesig det är helger eller nåt sånt som gör att de inte hinner få pengarna exakt på dagen får man betala förseningsavgift. .
Jag vill bara skriva till lite här.. Detta alt. som du säjer innebär att man handlar på ett räntefritt konto, där aviavgiften är (ca) 25 kr. Éftesom man inte betalar någon annan "ränta" än detta, så är de väldigt hårda på förseningsavg. och lägger därefter på ränta om det kommer in försent (gäller siba-kortet). Men om du därimot använder ett konto som är ex 48 mån med lågränta så betalar du ränta hela tiden. Jag kan själv tycka att räntefritt alt. är väldigt förmånligt sett att betala, så länge man inte betalar för sent.
TS om du vänder dig till en vanlig bank så kan du kanske få låna upp pengar som kanske kan täcka din killes skulder också, om ni ta lånet tillsammams. När jag och min man gjorde detta så vill banken ha oss bägge två som sökande. Min man hade skulder på 130 t kr som vi löste.