• Anonym (Bläää)

Analinkontinens *äckelvarning*

Jag är gravid och det har satt sina spår, har lågt Hb och blivit ordinerad Niferex, Jag blir lösare i magen av dom än vad jag brukar vara. Måste ta 2 tabletter om dagen nu och det känns som det inte går längre får springa på toa och torka mig flera gånger under dagen. Graviditeten gör att det inte går att få ut allt som är där även om jag inte är hård i magen.
    Vem ska jag prta med om det här problemet? Vanliga husläkaren eller BM? Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Analinkontinens *äckelvarning*
  • Anonym (05)

Hej TS! För det första kan du säkert prata med både BVC och vårdcentralen om ditt problem. Så ska du inte behöva ha det. Jag hade inga problem med läckage, men jag fick däremot diarre´av järntabletterna. Efter mycket tjat fick jag istället gå till förlossningen och få dropp med järn där. Ingen hit att springa där var tredje dag, (det tog ett par timmar per gång dessutom) men vad gör man inte?!

• nerys77

Prata med din bm om du kanske kan få en annan sorts järntabletter. Jag har ätit Duroferon, och dom är det många som blir väldigt hårda i magen av, men i ditt fall skulle det kanske vara en stor förbättring?

• Teskedsmamman

Köp inolaxol på apoteket, de ska stabilisera upp lös mage och lösa hård mage. Prata med dem på apoteket om det finns något som stoppar upp lös mage.

Jag käkar inolaxol för jag får så hård mage med niferexen och det fungerar jättebra.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.30) BF - 070723
  • Anonym (Bläää)

Jag har ätit flera sorters järntabletter, blir lös i magen av alla. Sist gång jag var hos BM låg Hb på 98 och då äter jag redan en Niferex om dagen, en C-vitamin "superstark" tror det är 500mg, en Vitamineral. Bm ville jag skulle öka dosen på Niferex till 2 om dagen.
    Men ska ta upp med henne nästa gång om att få dropp.

Min man är på mig hela tiden att jag måste ta mitt järn men kan inte tala om för honom att det blir så av domGråter, vill inte prata om sånt med honom, det är mer än vad man behöver veta om varandra.

• Anonym (05)

Jag provade oxå alla sorterna... Det gick så långt att mitt HB låg under 70 och jag fick blodbristanemi innan dom gav mig dropp. Du behöver ju inte berätta alla detaljer, men att då blir rostig i kistan kan du väl säga. Droppet är DYRT och jobbigt att få. Fick som influensasymtom varje gång (alltså var tredje dag och det kostade 1500 för två 15 ampuller, det går en per gång) och mådde råtta i två dagar... Så se till att du verkligen provat allt annat innan. Inget jag rekommenderar men måste man så måste man

• SkönaGG

Prova ett annat järntablett. Jag äter Hemofern för jag fick ont i magen av niferex.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina bf 070921
  • Anonym (05)

"för 15 ampuller" skulle det stå

• Anonym (Bläää)
    Teskedsmamman Jag får inte diarré, utan det är mest bara lösare, kletigt. Går liksom inte att få riktigt rent. När tarmarna har sagt tack och adjö under graviditeten så får jag inte ut allt heller, har ingen kraft känns det som. Går det bra att ta inolaxol då? Jag menar kanske blir ännu svårare att få ut det och lämnar rester kvar som ligger och "smygpyser" ut flera timmar efter toabesöket.

Förlåt alla att jag är så ingående. Är äcklad själv.
  • Anonym

Prova naturligt järn ist som ex säljs i hälsokost affärer. Vet att BM inte får rekommendera detta, MEN i många fall är det lika bra som alla dessa tabletter dom vill att vi ska trycka i oss...

• Mori

Nu är inte jag ngn kostexpert men jag tror att du skulle kunna få jättebra hjälp hos en dietist! Fråga på Mvc så får du hjälp att kontakta en. Dom kan se till att din mage inte kajar ur. (Har själv fått jättebra hjälp med en annars jätteledsen mage) Hmmm.. nu blir vi riktigt ingående här med.. kan det vara så att du har fått hemorrojder (hur det nu stavas) under graviditeten? Dom brukar ställa till en del gällande att tömma tarmen och att hålla tätt. Mot det finns det ju bra salvor att köpa.

Svar på tråden Analinkontinens *äckelvarning*