• februaribebis07

När börjar man potträna?

När börjar man med potträning egentligen? Min mormor sa nämligen att jag absolut måste börja sätta min son på pottan när han blir 6 månader annars kan han bli livrädd för den och svår att få torr... det låter inte helt rätt...han kan ju inte ens sitta utan stöd...och förstår nog inte om jag förklarar vad han ska göra på pottan...men hon kanske har rätt eller..?

• Svar på tråden När börjar man potträna?
  • malachis mamma
    vi har försökta till och ifrån i ca ett halvår men vår pojke på drygt 2,5 är inte intresserad... han har kisat nån gång men vill ha blöjan när han blir bajsnödig. Vi avvaktar, vill inte tvinga honom! Det är nog ganska individuellt!
  • Doriath

nä, det tror jag inte hon har. Jag läste att barnen inte uppfattar att det händer något där mellan förrän de är över året. Nog KAN man ju sätta dem på pottan tidigare, men inte tror jag det ger varken till eller från.
    Man ska passa sig för goda råd

• Hannis82

min dotter e snart 11 månader och jag har nyss köpt en potta till henne, och hon blir jätte rädd o ledsen om jag sätter henne där, så nu låter jag henne leka med den för att den inte ska framstå som läskig.. så köp en och ha hemma så han i alla fall får se den och så

.....Melissa 060622.....
  • Ell

Vi har börjat lite lätt nu och han är 15 månader, inför kvällsbadet när han ändå blir naken får han sitta på pottan en stund och läsa en bok, ibland vill ha inte sitta alls och kisset hamnar utanför men ibland kommer det en skvätt. Det viktiga är ju att lyssna på sitt barn och inte tvinga fram nåt. Det finns ju många som börjar "träna" barnen att bli blöjfria, heter det inte EC? Tror att de har en egen tråd här på FL. Hoppas du får många svar, är också lite nyfiken på hur andra gör!

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • Fru Längtan

Vi började vid 8 månader men jag vill väl se det som sen start av EC.

Vår son passade det väldigt bra då det var svårt att byta blöja på honom.

För oss var det ett sätt att tillgodose vår sons behov.

• Jempa L

Att göra pottan till en "del av tillvaron" kan man nog inte göra för tidigt. Vi började när dottern var 5 månader, med blandade resultat. Vissa dagar funkade kanon och vissa inte alls. Vi har kört EC-light, dvs alltid med blöja som backup.

Vi har pottat på rutin, som efter mat och när hon var nyvaken samt vid "tydliga" signaler.

ecsweden.se har intressant läsning om att sätta små barn på potta.

Måste ju få valuta för plus-tjänsten...
  • februaribebis07

Tack för era svar. Det blir nog ingen potträning inom den närmaste framtiden!

• miriel

Vi har pottat båda barnen från runt 6 månader, den ena på rutin (Som JEmpaL skriver: efter maten, precis när de vaknar, när vi sett att det var på G), barn två har vi Ec-at (med blöj back-up) sen sex måander och mer aktivt läst av signaler.

Som vi har upplevt det har vi helt sluppt att "potträna" dem, för dem har det varit lika normalt att sitta på pottan som att äta med sked eller att ha tröja på sig.

Barn ett slutade helt med blöja (dag och natt) som 2-åring. Barn två, slutade med blöja som 20 månaders (då sa dagis till att de inte behövde några blöjor ditt längre, hemma hade hon varit utan längre).

Så våra blöjperioder bara rann ut i sanden och försvann, när nu bekant undrar hur de ska göra med sina pottvägrande 2-3 åringar så vet jag inte riktigt vad jag ska svara.

Vill man göra det enkelt för sig (som jag ser det) gör pottan (och det som hamnar där i dvs kiss/bajs, till något vanligt och inget man gör någon stor affär av. Man behöver inte heller haka upp sig på pottan kissa kan man göra på fler ställen än bara där.

Lycka till!

• Lukka

Jag har läst att man inte rekommenderar potträning förrän vid ca 2 års ålder eftersom de flesta barn inte kan kontrollera sin urinblåsa förrän då.

Svar på tråden När börjar man potträna?