• Waterlily

Hur få katten lugn när vi åker bil?

Vår katt är hyperstressad när vi har henne i bur. Det är inte ofta vi har henne i bur, men vi behöver kunna resa med henne några gånger per år, oftast då med bil. På kortare resor skriker och krafsar hon mest, men på förra långa resan, 4 timmar, hann hon både kissa och bajsa i buren. Jag tror inte det var för att hon var nödig, utan för att hon var jättestressad och nervös.

Kan åksjuketabletter hjälpa så att hon blir trött och sover (hon har aldrig somnat i buren på våra resor) eller blir lugnare? Eller finns det rentav lugnande tabletter?

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur få katten lugn när vi åker bil?
  • Minikatt

Vår katt var också sån i början. Det bästa är ju att åka korta svängar så den vänjer sig. 4 timmar är rätt lång tid. Kanske är det för att ni åker så sällan som hon blir stressad, hon hinner inte bli van. Så åk ofta! Ta en sväng till affären, eller bara en tur ändå, i kanske en kvart. Så hinner katten vänja sig och även klara av att åka längre sträckor.

• Semla02

Testa att släppa ut henne. Min katt kunde inte sitta bur, skrek jätte mycket, men när vi släppte ut henne, lös i bilen blev hon lugnare (och stilla).

• Mar1lyn

vi köpte åksjuketabletter på djuraffären till våra katter. funkade bättre än utan iaf, men de är fortfarande lite nervösa. Vi har dem inte lösa för då kan min man inte koncentrera sig på körningen eftersom katterna är överallt!

• Sommarkatten

Att spraya Feliway i buren ska tydligen lugna

• Korpan

blev något fel på förra inlägget, men detta menar jag:
    släpp INTE ut katten lös i bilen!!!
    Katten kan orsaka precis vad som helst när den är lös. Den kan söka trygghet under bromspedalen tex.. vilket gör att du helt enkelt inte kan bromsa i en nödsituation utan att mosa katten under dina fötter!
    eller sätta klorna i dig så du kör i diket.
    Vänj då hellre katten till bilresor med hjälp av många korta turer till någon trevlig stans, så katten förknippar bilen med något skoj.

• Felicia6

Lyckobebis det är olagligt att ha djur lösa i bilen..

Och en liten katt kan ställa till med otroligt mycket skada...

ts. MIn ena katt bajsade alltid diarée så fort vi åkte iväg med han i bilen och veterinären sa åt oss att ta bort mat o vatten kvällen innan vi skulle iväg.. ch det hjälpte faktiskt..
    Han klarade av att åka 120  mil utan problem då..

• Semla02

Vi hade henne löst i baksätet, där jag satt när sambon körde, vilket resulterade i att hon inte va lös där framme. Hon satt lugnt o stilla och var inte det minsta rädd. Vet fler som gjort så, och fått samma resultat. Man bör således inte vara själv i bilen utan ha någon som håller koll, samt sitter där bak.

• Felicia6

Lyckobebis, hade du hunnit ta katten om hon fått ett frispel mitt i allt? och OM du hade kunnat ta tag i katten så hade hon nog klöst sönder dig så du hade släppt till slut och hon hade kunnat göra skada efter det...

Och fortfarande så är det olagligt...

• dekad

Vi har en stor transportbur där det får plats en låda. Sen har jag också kommit på att katterna blir lugnare när dom får ha sele på sig (utan kopplet) för att dom förknippar det med gå ut som är så underbart
    Men blir katten väldigt stressad och man måste åka långt tycker jag att det är snällast att gå till veterinären och be om lugnande. Det finns just för såna tillfällen.

Svar på tråden Hur få katten lugn när vi åker bil?