• Kevlarsjäl

Första mensen efter missfall

Jag fick missfall den 11/4. I fredags (11/5) fick jag bruna flytningar. Tänkte att nu är det mensen som har kommit igång. Men jag hade bara pyttelite bruna flytningar fredag, lördag och igår kom det knappt något alls. Det har inte kommit igång någon mens och nu verkar det ha slutat.

Ni som haft missfall - hur var det när er mens kom tillbaka? Kom den igång som vanligt eller var den så här konstig som min?

• Svar på tråden Första mensen efter missfall
  • Kevlarsjäl

Någon som vet eller kan berätta om sina erfarenheter?

• Vonkan84
    Jag fick tillbaka min mens 5 veckor efter skrapning för mitt MA. Jag blödde rikligt i 5-7 dagar.
    What Goes Around Comes Back Around
  • Anonym (MA v10)

Efter mitt MA så fick jag mens 35 dagar efter skrapningen, blödde första dagen sedan bruna flytningar i ett par dagar. Så den var inte som den brukade vara.

• Fröken J

Jag var på återbesök hos gyn förra veckan, 5 veckor efter skrapning. Jag har inte heller fått någon mens. När jag pratade med min gyn sa hon att det är vanligt att mensen beter sig konstigt efter missfall/skrapning.

Eftersom jag är rätt angelägen att få igång min kropp igen och dessutom haft ganska konstig mens öht sen mitt p-pillerstopp i somras skrev hon ut en 10-dagars kur med Primolut Nor till mig (gulkroppshormon) som ska "nollställa" kroppen. Hoppas verkligen mensen kommer sen (trodde väl aldrig att man skulle längta efter mensen)...

• bennysson

Är det ingen som har erfarenheter med att få tillbaka mensen om man inte skrapat?? Tar det längre tid då? JAg kommer ringa gyn och be om sån hormonkur om min mens inte kommit igång efter 5 veckor....

• Kevlarsjäl

Jag skrapades inte utan kroppen skötte missfallet själv. Och nu har min mens kommit igång med både mensvärk och riktiga blödningar. Skillanden mot hur mensen brukar vara (1 dags start med lite mer brunt och sen dag 2 börjar blödningarna) var att jag hade typ bruna flytningar fredag, lördag, inget alls söndag, bruna flytningar måndag för att först under måndagen (igår) övergå till blod. Detta är alltså min första mens efter missfallet och mensen startade exakt 1 månad efter att missfallet körde igång.

• bennysson

kevlarsjäl: tack för ditt svar.. alla bara pratar om skrapning hit och dit och man började ju undra om det är konstigt att jag inte blev det.. alla dessa tankar... okej då är det bara vänta för mig och se. mitt mf började exakt på den dagen jag brukar få mens.. så man kan ju hoppas att mensen kommer på utsatt tid :)

• Kevlarsjäl

Bennysson: Vilken vecka var du i när du fick missfall?

Jag var i vecka 7 (skulle precis in i vecka 8).

Det där med att missfallet började samma dag som mensen. Det har jag hört någonstans att det inte är helt ovanligt. Kan det stämma? Att man är lite extra känslig? Eller har jag bara drömt det?

Någon som vet?

• bennysson

Kevlarsjäl: Jag hade precis gått in i vecka 14... så det kom verkligen som en chock. Hade börjat berätta för alla efter vecka 12, då man slappnade av och kännde att "nu är det relativt lugnt, jag kommer få mitt barn" men sen fick man chocken att det inte alls blir någon bebis. Känndes så himla overkligt alltihop..

Jag vet faktiskt inte om man är mer känslig när "man ska ha" mens egentligen. Vi får väl hoppas att någon annan kan svara på den frågan :)

• Kevlarsjäl

Bennysson: Det måste vara så otroligt jobbigt att ha slappnat av och tror att det kommer bli okej, och så kommer chocken av ett missfall. Jag hade aldrig fattat hur mycket oro som faktiskt är förknippat med att vänta barn.

Vi hade inte berättat för någon så många fick ju dubbla besked - dels att vi försökte skaffa barn och dels att vi fått missfall. Min mamma blev jättesplittrad och likaså sambons mamma. De blev ju glada att vi försöker skaffa barn - har inte direkt legat högst på agendan tidigare och det vet de om. Sen tog det lite tid innan missfallet sjönk in. Jag tror därför att jag kommer berätta för de närmaste tidigare om vi blir gravida igen. För det var ganska jobbigt att få omgivningens reaktion att "vi visste inte att ni försökte" och att vissa blev glada. Det blev så konstigt på något sätt eftersom vi var mitt i en stor sorg.

• bennysson

Nej det finns ju både för och nackdelar med att berätta. fördelen är att att alla kan stödja en direkt ifall något går snett..
    Samtidigt kommer det flera nu och frågar "hur är det med magen?" och man måste säga "ehh, jo, jag fick missfall" och förklara alltign igen... men det är som pest eller kolera.. vill bara bli gravid igen nu och att bebisen ska stanna kvar där inne i 9 månader.

De kommande två veckorna kommer att vara olidliga!! Trodde verkligen aldrig att jag ksulle LÄNGTA efter att få mens.. det är ju liksom hatgrejen annars :)

• Kevlarsjäl

Jag kommer nog nästa gång bara berätta för de närmaste som jag skulle berättat för om det blev missfall. Fast jag håller med, man vill inte ha för mycket fokus på det. Men förhoppningsvis är omgivningen lite mer finkänslig i och med att vi redan gått igenom ett missfall. Jag kommer nog berätta men säga att jag inte vill prata så mycket om det eftersom vi vet hur mycket som kan gå fel.

• tovelito

hade mf kring den 19/4 och hade bruna flytningar för drygt 2 v sen och kände jag efter med papper så blev det lite lite blodfläckar på pappret....men mer blev det inte för mensen håller sig borta med sin frånvaro. Och nu har jag vanliga vita flytningar...
    Fick samtal från sjukhuset häromdagen då de undrade just om jag fått mens.....nu ska ja på koll på mån så då får ja kanske reda på mer efter vul.

lycka till

Att besegra sig själv är som att besegra sin största fiende!
  • Kevlarsjäl

Tovelito: Hur har det gått?

• pholm

Jag fick mf den 16/4 och igår, 1 månad och 4 dar senare kom min mens. Känns som rena syndafloden!!

• Kevlarsjäl

Ni som fått mens igen efter missfall - var den annorlunda mot innan ni blev gravida? Jag brukar blöda cirka 5-6 dagar, 1 dag med lite brunt och lite och sen rött, men denna gång blödde jag bruna flytningar i 2 dagar, knappt ingenting i 1 dag och sen kom mensen igång ordentligt. Och totalt blödde jag i 8 dagar. Är det vanligt att det blir annorlunda efter ett missfall?

• tovelito
    Kevlarsjäl skrev 2007-05-21 15:04:28 följande:
    Ni som fått mens igen efter missfall - var den annorlunda mot innan ni blev gravida? Jag brukar blöda cirka 5-6 dagar, 1 dag med lite brunt och lite och sen rött, men denna gång blödde jag bruna flytningar i 2 dagar, knappt ingenting i 1 dag och sen kom mensen igång ordentligt. Och totalt blödde jag i 8 dagar. Är det vanligt att det blir annorlunda efter ett missfall?

ja du hur har det gått??

Var i alla fall hos läkaren idag...min mens har ej kommit sen mf men han sa att det kunde dröja 2-3 veckor till....

Däremot såg han en stor blåsa som det antagligen var en gulkroppshormon i vad nu det menas + att ja hade vätska i buken...fick honom ändå inte till att kunna förklar varför det var så...

fråga om ja kan ha haft äl eller om ja ska men fick bara luddiga svar tillbaka. Han ville ej skriva ut hormoner åt mig utan jag fick snällt vänta tills mensen kommer och sen ringa in. Blir lite fundersam bara då han sa att jag hade vätska i buken men trodde ej att jag var gravid då min slemhinna var rätt tunn.

Ska ringa min klinik oxå å meddela så får vi se vad de säger också...

kände mig inte jätte trygg med denna läkare, skulle nästan vilja göra om vul på sjukan istället....

vi får se helt enkelt.

Kan tillägga att vi har genomgått IVF och vice versa om du inte förstog riktigt varför ja går till olika läkare...

Att besegra sig själv är som att besegra sin största fiende!
  • kajsa835

jag lånar tråden lite då och undrar
    är det nån som fått mens tillbaka tidigare efter missfall?
    jag fick missfall 30/4, och nu blödde jag lite förut tror det är mens på gång. allså bara 24 dagar efter första dagen jag blödde på missfallet. jag brukar ha 28 dagar nästan jämt mellan annars.
    eller vad kan det va annars?

• Anonym

Jag fick min mens igen efter mitt missfall 2 månader efter och den va nästan normal bara att den inte va lika mycke o så har de varit sen mitt missfall har aldrig fått min riktiga mens tillbaka så jag vet inte riktigt hur lång tid de tar de e nog helt olika från person till person

Svar på tråden Första mensen efter missfall