• Bergie

Tips på lätt och snabb kaka?

Har glömt bort att jag ska bjuda på fika i eftermiddag, så jag skulle behöva ett tips på en snabb och lätt kaka!

• Svar på tråden Tips på lätt och snabb kaka?
  • snickerboa

sockerkaka med nån god fyllning eller glasyr uppepå?

• Arvnor

Kardemummakaka

3 dl mjöl
    1,5 dl socker
    1,5 tsk bakpulver
    1-2 msk kardemumma
    150 g smör
    1,5 dl mjölk eller filmjölk
    kanel

Blanda allt torrt(utom kanel). Lägg ned smöret i tärningar och smula ner det som när man gör smulpaj. Häll i mjölken och rör om tills allt blandat sig, rör så lite som möjligt. Häll i smord och bröad form, strö på kanel. Grädda i 30 min i 200 grader. Låt stå lite innan den stjälps upp. Ät nygräddad.

• AnnaK

Rör-ihop-kaka..................200 grader

2 ägg, 2 dl socker, 100 gr smält smör eller margarin, 2 dl vetemjöl, frukt och bär t ex hallon och persikor i bitar.

Rör ihop ägg och socker. Tillsätt smör och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form 22-24 cm i diameter. Strö över frukten och grädda strax under mitten i ugnen i 20-30 minuter.

• AnnaK

* 2 ägg
    * 2 dl socker
    * 2 dl vetemjöl
    * 1 tsk bakpulver
    * 1 tsk vaniljsocker
    * 100 g smält smör (eller margarin)
    * 1 tsk kanel
    * 50 g hackade nötter _eller_ 1/2 dl kokosflingor att strö över

Rör ihop allt utom kanel och nötter/kokosflingorna. Vispa inte! Häll smeten ien smord och bröad form, helst en rund, ca 20-22 cm i diameter. Strö över kanel och nöthack eller kokosflingor. Grädda kakan i 175 grader ca 30 minuter.

• AnnaK

1 dl starkt kaffe
    250 g smör
    250 g mörk choklad
    2 dl socker
    4 ägg

Kläm fast ett bakplåtspapper på botten av en form med löstagbar kant. Värm och smält kaffe, smör och choklad i en gryta. Ta grytan av värmen och rör ner socker och ägg. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 50 min, 175 grader

• AnnaK

Sverigekaka
    3 ägg
    3 dl socker
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 dl kokhett vatten

fyllning:
    125 g margarin (ej smör!)
    4 msk vanillinsocker
    1 dl mjölk

Smörj och bröa en rund kakform. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl med bakpulver och rör ner. Tillsätt det heta vattnet och rör om försiktigt tills smeten är slät. Häll smeten i formen och grädda i 175°C 40-50 minuter (beroende på hur stor formen är). Smält margarinet till fyllningen och blanda ned vanillinsockret och mjölken. Rör om tills fyllningen tjocknar något. Dela kakan i två bottnar (strax ovanför mitten). Bred ut fyllningen över den undre bottnen. Lägg på den övre bottnen och pudra med florsocker.

• AnnaK

Snabb Tuppkaka

2 st ägg
    3 dl socker
    3 dl vetemjöl
    50 g smör
    1 dl mandel hyvlad

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Smörj och bröa en form, cirka 22 cm i diameter.

3. Blanda samman ägg, socker och vetemjöl i en bunke.

4. Det ska inte vispas, bara röras så att allt blandas väl.

5. Häll upp i formen och hyvla smöret med osthyvel eller klicka det över kakan.

6. Strö över flagad mandel och grädda kakan i mitten av ugnen i 15-17 minuter.

7. Det ska bli som en tunn ljus hinna på ytan när kakan är klar

Svar på tråden Tips på lätt och snabb kaka?