• Anonym

Finns det olika former av betalningsanmärkningar?

Jag fick en anmärkning då jag råkade övertrassera ett kort en gång för mkt. Skulden som blev var inte mer än några kr och betalades snabbt därefter men ändå fick jag denna anmärkning.

Min fråga är nu om man kan ha olika soters anmärkning för jag har fått göra saker efter som att ta abonnemag och visa osv.

• Svar på tråden Finns det olika former av betalningsanmärkningar?
  • Anonym (vet)

Om du bara har en anmärkning så brukar det inte synas på kreditupplysningar. Den första betalningsanmärkningen kan man sekretessbelägga. Får du en anmärkning tillkommer både den första och den andra att synas däremot.

• Anonym

ok, hur gör man det isf? För på min kreditupplysning så syns den.

• Anonym (oxå en)

Undrar jag med... Har oxå "bara" en men nog syns den...

• Anonym (vet)

Du måste själv begära det tror jag. Kolla kf:s hemsida

• Anonym

Fast anmärkningen har ju ingenting med kronofogden att göra.

• Anonym (vet)

Om det inte har gått genom kronofogden är det inte en betalningsanmärkning. EN betalningsanmärkning är en notering kreditupplysningsföretagens register om utslag som utfärdats av KF.

På kf:s hemsida finns info om betalningsanmärkningar och sekretess bla. Man kan också vända sig till dem medfrågor om detta, trots att det inte är de som har själva registret.

• Anonym

Men en anmärkning hos UC behöver inte komma från kronis. Jag har pratat med dem och jag har aldirig förekommit hos dem på något sätt.

Kanske kan rinaga om fråga om sekretess, läste lite på deras sida men förstod inte riktigt.

• Anonym (vet)

Då är det inte en betalningsanmärkning TS.

Men UC har även andra upplysningar. Det finns någon typ av missbruksregister ang. misskötta krediter som jag ej vet så mycket om, men jag gissar att det kan vara där du fått en notering. Men det är inte detsamma som en betalningsanmärkning.

• Anonym

ok, så jag borde kunna få ta abonnemang och annat där det sägs att man inte får ha betalningsanmärkningar? Kanske inte vissa kort..

• Anonym (vet)

Ja det enda jag kan tänka mig att det påverkar är eventuellt kreditkort, men när det står pålån etc att du inte får ha betalningsanmärkningar är det sådana från KF de menar.

• Anonym

Är du helt säker på det?

Jag hittade lite info och där stod det att "missbrukat bankkort" och "missbrukad kredit" bara visas för banker och kreditmarknadsbolag. Kan det gälla typ onoff då?

Det konstiga är att det tydligen är värre att övertrassera ett kort än att inte betala sina krediter i tid.

• Anonym

hur kollar man om man har en betalninganmärkning?Ja betala den räkning ja fick betalninganmärkning på i Aril 2004 o den borde ju va borta men fick från Ellos igår att ja inte fick konto hos dem pga betalninganmärkning..kan mna kolla när den försvinner med?

• Anonym (oxå en)

man kan t.ex. skriva till uc. kolla deras hemsida!

• Anonym

Det finns en typ av anmärkning som bara syns i ett par månader. Vi hjälpte min bror att köpa en dator på kredit och puckot betalar ju naturligtvis inte. Vi betalade in till kronofogden innan tiden gick ut och de sa att det kommer att synas att en räkning hamnar där, men att den försvinner eftersom vi betalade innan tiden gick ut.

• Anonym

Uc är skyldiga att skicka hem info till dig om något registreras där samt när någon kollar upp dig. Så du borde fått papper där det står när du fick den.

Svar på tråden Finns det olika former av betalningsanmärkningar?