• Lilla Pe

Hur introducera snuttefilt/gosedjur?

Har en en 4-månaders kille som vägrar napp men har stort snuttbehov, har ständigt en hand i munnen och dreglar massor (känner ingen tand så det verkar inte vara nåt sånt på gång).

Vill helst undvika att han börjar suga på tummen, så en snuttefilt eller gosedjur vore ju bra, men HUR bär man sig åt för att de ska vilja ersätta sin egen hand (som blir mer och mer uppblött och svampig) med något sånt? Har provat att lägga olika små och tunna filtar eller små mjuka gosedjur hos honom i vagnen, men han verkar inte bry sig.

Nån som har några tips?

• Svar på tråden Hur introducera snuttefilt/gosedjur?
  • Mrs

Det här kommer låta dumt, men funkade här..la in hennes snutte
    innanför min tröja en halvdag, hon föredrog snutten
    mera när den luktade mamma ( eller nja....mjölk va det kanske ;)

• sundborn

Jag tror tyvärr inte att det går att påverka.
    Min son var väldigt snuttig, men fastnade aldrig för napp .Till min stora förtret började han suga på tumme vid c:a 3-4 månaders ålder, men det slutade han självmant med efter nån månad.
    Snuttefilt var aldrig intressant. Gosedjuren blev intressanta först vid c:a 18 månaders ålder. Han kom plötsligt på en dag att han ville ha sina gosedjur i sängen och bad om att få dem till sig. Nu är han två år och sover med c:a 10 gosedjur i sängen!

• Colins mamma

Vi har en son på 5 månader som inte kan vara utan sin snutte när han ska sova eller behöver tröst. Han har iof haft den sen BB, tar inte heller napp. Colin vill ha den över ansiktet, prova du med. Till slut kanske han tar den. Lycka till

• Linnpinn

Vår kille tar iofs napp men han har även en snuttefilt som han inte vill vara utan när han ska sova. Han är nu 14 månader. När han var lika gammal som din kille brydde han sig inte alls, men vi har ändå jämt haft filten hos honom när han ska sova. Den har fått ligga bredvid även om han inte gosat med den. Först när han var ca 7-8 månader började han visa aktivt att han ville ha snutten. Mitt inlägg löser inte ditt problem just nu, men ville bara berätta att alla barn bryr sig inte om filt/gosdjur vid den åldern. Lycka till!

• mammatillpojkar

nicolas snuttefilt har han haft sen första dan och somnar fortfarande med den (han blir 2 i augusti)

• mammatillpojkar

kan ju tillägga att i början så la vi den bara med honom när han skulle sova.. hade den som lite "skydd" när vi satt och ammade offentligt m.m

• Emmoo

Jag tror oxå att det är svårt att påverka. Med min son försökte jag på alla möjliga sätt men han tog aldrig åt sig dem. Min dotter som nu är 5 mån, tog sin från första stund och har den alltid när hon sover.

• Husmamman

Min son hade aldrig snutte tills han var 2,5 månad sedan köpte jag en snuttegubbe från lundmyr of sweden för 139kr som är både snutte, handdocka och så kan man fästa nappen i den. Han ÄLSKAR den. I början brydde han sig inte alls om den men jag hade den innanför tröjan då och då så den skulle lukta mamma plus att jag lekte med den framför honom som en handdocka. Sedan när han sover vill han ha den över ögonen (över ansiktet). En vanlig filt funkar inte men denna gjorde det.

♥Ludvig 30 januari 2007♥
  • Eli06

vi gav vår son snuttefilt vid ca 2-3 månaders ålder just för att vi tänkte att när man ska ta bort nappen så kanske det är bra, likaså att de har nån slags trygghet när de sover.

Vi valde en filt som skulle bli hans snuttefilt och hade den alltid hos honom när han skulle sova. Nu älskar han att suga o snutta på sin lilla filt, han är 7 månader drygt. Visst han kan sova utan den också men jag tror han saknar den när han inte har den för som sagt, han ligger ständigt och suger på den lilla filten!

Så testa! visst, er son kanske inte accepterar att ni "väljer" en filt/gosedjur åt honom, men det är ju bara att testa, men ta SAMMA filt/gosedjur varje gång, annars blir det ju liksom ingen mening med det!
    lycka till!

• Susidus

Gjorde som flera andra i tråden.... Vi fick en liten kanin som jag tyckte var i ett behändigt format och kunde passa som "snutte-kompis". Sov med den i linnet ett par nätter (!)och sedan fick den ligga brevid henne i sängen. När hon var sådär 4 månader började jag att "ge" henne den att hålla i och snutta på när hon skulle sova. Fick kämpa en del eftersom hon inte var så fingerfärdig och liksom tappade den hela tiden. Vid 5 mån ålder ungefär tog hon den till sig och somnar sedan dess alltid med den över ansiktet efter att omilt ha boxat runt med den stackarn ...

Svar på tråden Hur introducera snuttefilt/gosedjur?