• Lilla Pe

Hur introducera snuttefilt/gosedjur?

Har en en 4-månaders kille som vägrar napp men har stort snuttbehov, har ständigt en hand i munnen och dreglar massor (känner ingen tand så det verkar inte vara nåt sånt på gång).

Vill helst undvika att han börjar suga på tummen, så en snuttefilt eller gosedjur vore ju bra, men HUR bär man sig åt för att de ska vilja ersätta sin egen hand (som blir mer och mer uppblött och svampig) med något sånt? Har provat att lägga olika små och tunna filtar eller små mjuka gosedjur hos honom i vagnen, men han verkar inte bry sig.

Nån som har några tips?

• Svar på tråden Hur introducera snuttefilt/gosedjur?
  • Lilla Pe

Tack för alla svar!!!

Får väl ta och välja en filt och ha den i min egen säng ett par nätter så att den får min lukt/mjölklukt och sen se till att alltid ha den hos honom när han ska sova. Och hoppas att det funkar

• Nouckisen

Jag är bara lite nyfiken på varför man är så emot att barn tar tummen?

• proppen80

Vad för snutte kan man använda? Har en dotter som absolut inte vill ha napp, så vi tänke introducera snuttefilt.

• emson

Vår son är lite äldre och har napp men nu när han ska somna själv tog vag bort ett örngott på en kudde jag haft i två veckor, den luktar mamma och är hur gosig som helst. Snuttefiltar jag haft innanför tröjan fungerar inte alls.

• kia81

Jag har märkt att det ofta är materialet som spelar roll. Barnet skall vilja känna på filten och lukta på den. Lukten skall symbolisera trygghet och gärna lukta samma jämt. Visst är det bra om trasan eller örngottet luktar som mamma och pappa men vad händer om den blir smutsig. Mitt tips är. Köp två likadana filtar i färger och mönster som ditt barn verkar gilla och sedan tvättar du dem. Sedan kan du gosa ihop filten hos barnet eller sitta en stund hos barnet och stryka filten mot barnets kind. Hemligheten kan vara att barnet skall ha med sig filten hela tiden i början och när du ser att barnet reagerar positivt på filten kan du ta bort den och ge den vid specifika tillfällen ex. nattning eller tröst. Att ha två filter är bra för då kan du hela tiden tvätta en och varva dem så att de inte blir äckliga och ohygieniska.

• Blåmes

Jag stoppade snuttefilten i behån ett par dagar och dessutom så har snuttefilten alltid legat mellan mig och tjejen när jag ammat henne. Sedan har det varit med i ansiktet, intill eller delvis över. Hon tar inte napp utan tog detta till sig omgående. Värt att notera är också att det finns ett stort rund huvud på snuttefilten som hon föredrar. Hon håller huvudet mot munnen, inte hårt, och snuttar, tror det liknar ett bröst?!

Vi började för 1,5 månad sedan och tjejen är 4 månader idag. När snuttbehovet blev så STORT!

Lycka till!

• Lilla Pe

Nouckisen - Kan inte tala för alla andra, men själv tycker jag att det ver kar jättesvårt att vänja av ett barn med att suga på tummen när de blir "för stora", den sitter ju fast liksom Dessutom var min svägerska tumsugare och fick jättefula tänder, hon tryckte ut dem med tummen.

kia81 - Jo, jag har tänkt på det där med hygienen och att ha minst två av den snutte han väljer. Kan ju också vara bra om den glöms någonstans eller tappas bort.

• de blir en flicka

vår lilla tjej tog inte napp o hade ett hämskt sugbegär de var lillfingret i munen hela tiden. så vi truga o truga med nappen hon tog den bättre o bättre o först vid 2månaders ålder tog hon den ordentligt o nöjde sig med den när hon grät.
    Tänkte i förra veckan att jag skulle börja med snutte oxå för att jag fått för mig att de ska bli lättare sen när hon ska somna själva i sängen. Så var gång hon ska somna lägger jag den vid henne hon "gossar" mer o mer med den o har även slumrat till när hon fåttt den o nappen i sin sitter (utan att jag hjälpt till) så ge inte upp bara truga.
    lycka till!!
    ps min dotter e 11 v.

• Prosit1

jag la bara snuttefilten över ena kinden när han knölade en natt då somnade han bums. Nu har han den varje gång han ska sova, vet inte om han kan vara utan den men han gillar att krama och pilla på den när han ska somna. mysigt att se.

• A73H

Då måste jag bara få smyga in och undra varför man vill ge sitt barn en snuttefilt? Helt odömande - bara frågande! Mina tjejer har aldrig haft en (kanske de egentligen hade velat ha det?! ) men jag har många omkring mig som har funderat precis som du, ts och alltid varit nyfiken men aldrig vågat fråga... Så nu gör jag det! Varför snutte? (Och läs nu inte "varför snutte, era elakingar", utan helt enkelt - varför?)

• evaviola

Sonen har haft sin filt sen BB. Nu är han 4 månader och skiner upp när han ser den! Han använder den till lite av varje, han kramar den när han är trött, lägger den över huvudet och busar, suttar på den mm mm.

• Lilla Pe

A73H - Varför, ja precis som jag skriver i TS så har sonen ett enormt snuttbehov men tar inte napp. Han äter tills han verkligen inte vill ha mer och fortsätter sedan att i stort sett hela tiden ha handen i munnen och suga och smacka. Det är alltså inte så att han behöver äta mer, utan rent snuttbehov. Min dotter hade varken napp eller snutte, men hon hade inte heller så stort snuttbehov.

• A73H

Men det är det som är grejen alltså? Att de liksom snuttar o gosar med filten? I så fall tackar jag för infon och förstår lite mer! Tack för att ni inte slog mig!.....

• Lilla Pe

Hehe, ingen fara! Frågar man inte får man inget veta

Och visst vore det enklast om han inte hade varken napp, snutte eller sög på tummen eller handen, men han har uppenbarligen behov av NÅGOT, och då tycker jag att det är bättre med nåt som går att vänja av med när han blir större och växer ifrån snuttbehovet. Och napp tar han inte som sagt.

• Linnpinn

Vi gav vår son en snutte filt för att vi ville att han skulle ha något speciellt som han känner sig trygg med vid läggdags. När vi tar fram den vet han att det är dags att varva ner och gosa lite innan sängen. Är också bra om vi inte är hemma någon gång vid nattning. Då har han sin trygga snutte i alla fall.

• MARIA99

Mina 2 äldsta valde sina snuttar själv när de var runt 6 mån och det blev kudden resp täcket deras ( de hade varken napp eller tumme). med 3:an så köpte jag en sånn där mjuk bebis snutte med ett huvud på som finns på leksaksaffärer så man skulle slippa dra med ett helt täcke igen eller nått stort som hon själv skulle välja ut ( märkte att hon började snutta på spjälskyddet!). men hon har tummen oxå.Bra än så länge hon är 10 mån & somnar om själv med den och somnar själv utan problem men kanske blir hemsk att vänja av sen=/Snutten trycker hon mot näsan oxå. Har 2 nu ifall man ska få lov att tvätta den ena

Svar på tråden Hur introducera snuttefilt/gosedjur?