• Ika80

Kolfilterfläkt?

Hej!
    Upptäckte precis att det finns köksfläktar med kolfilter o att de då inte behöver anslutas till någon kanal.. Vi ska renovera vårt kök o har sååå funderat på hur vi ska lösa det med fläkten..
    Min fråga: Är det någon som har erfarenhet av denna typ av fläkt? Fungerar den bra? Tips o råd?

• Svar på tråden Kolfilterfläkt?
  • Jacqueline

vi har en sån fläkt....bor i hyres lägenhet.
    Problemet med kolfilterfläkten vi har är att allt som står på hyllorna ovanför blir helt fettiga efter ett tag...vet inte riktigt om hyresvärden bör byta filter eller om det kommaer att vara så alltid.
    Vi har rengjort filtret ibland men det gör ingen skillnad för oss.

• Ika80

Jacqueline: Kan du rekommendera den fläkten. Suger den upp matoset bra?

• Jacqueline

nej jag kan faktiskt inte rekomendera den..är inte alls nöjd.
    oavsett vilken hastighet man har igång så blir hela köket fyllt av ånga osv ändå

• Ika80

Usch då, låter inget vidare.. Men det kanske är just din, kan man hoppas.. Känner att min nyvunna glädje åkte ned en smula..
    Någon annan som har kolfilterfläkt?

• Venusmannen

Kolfilterfläkt använder man ju normalt bara om det av någon anledning inte finns någon möjlighet att exakuera luften ut.

Jag har haft det när jag bodde i lägenhet, och det är ingen bra lösning. Skall det fungera något, så får du byta dyra filter väldigt ofta..

• Dundermamman

Vi renoverade vårt kök strax före jul-06 och blev avrådda av vitvaruhandeln att köpa kolfilterfläkt! Filterna skulle bytas var 3-6 månad och kostade ca.800:- Förvånad.
    Det hade inte gått att få den kapaciteten som vi fick i en vanlig fläkt. Vi skulle ju ha en frihängande och då är rekommendationen minst 600 kubik/timmen.
    Vi fick dra om kanalen på vinden istället och köpte till slut en fläkt med högre kapacitet (750 kubik/timmen). Blev jättenöjda med slutreultatetGlad

Svar på tråden Kolfilterfläkt?