• biolog­iska klocka­n
    Äldre 14 May 17:14
    13460 visningar
    15 svar
    15
    13460

    studera + barn, varför inte???

    Hej!
    Har läst en masa inlägg här inne om folk som vill skaffa barn men tvingas vänta pga studier...(jag är en av dom)...
    Men varför egentligen, studerar man är man väl mer flexibel och fri än om man jobbar..?
    Så om man känner att man klarar det ändå ekonomiskt, borde det inte vara ok att börja tillverka???

    I mitt fall studerar både jag och min sambo, sambon har ett år kvar..
    Vi bor billigt och har inte så mycket utgifter..

    Vad säger ni? Någon som har erfarenhet ev detta?

    Kram!

  • Svar på tråden studera + barn, varför inte???
  • Äldre 14 May 17:18
    #1

    Jag studerade under tre års tid med två småbarn hemma. Visst är det slitigt eftersom man egentligen aldrig är ledig. Man läste ju hela tiden även under helger o lov. På loven var jag dessutom tvungen att jobba för att få ekonomin att gå ihop. Nåja på sommarlovet skall jag väl säga. *S*

    MEN jag hade gladeligen gjort om det. För om sagt man är ju ganska flexibel när man pluggar.

  • mahja7­9
    Äldre 14 May 17:19
    #2

    Det är väl det där med inkomst.. känns väl tryggare om man har fast inkomst. Men jag tycker inte att studier ska behöva vara ett hinder att skaffa barn om man känner att man är redo för det. Tror för många tänker så idag..

  • Fluffg­uf
    Äldre 14 May 17:20
    #3

    Jag väljer att vänta eftersom jag känner att jag lägger betydligt mer än 40 timmar per vecka på mina studier. Den dagen jag skaffar barn vill jag ha tid med det. Det går ju inte att plugga halvtid som man kan när man jobbar.

  • Nasse liten
    Äldre 14 May 17:22
    #4

    ja här e en som tänker för mkt, eller rättare sagt sambon
    Men jag har emn klasskamrat som kommer ha två barn innan jag går ut

  • Ginsta­n
    Äldre 14 May 18:30
    #5

    Det går faktiskt bra! Just nu sitter jag och skriver en magisteruppsats med en 1½ månaders bebis i huset. Det man ska tänka på är att man kan missa en del veckorna innan och veckorna efter bebisen kommer. Jag fick min nu i slutet av mars och fick således komplettera ett par uppgifter på dåvarande kurs. Nu med uppsatsen är det verkligen inga problem då jag kan arbeta hemmifrån. Enda kruxet är att man blir beroende av pappan, mormor, andra som barnvakt när man behöver göra intervjuer, gå på handledning etc. Och framför allt behöver man nog en stadig inkomst. Det är dyrare än man tror att skaffa barn. Vår tjej får dessutom ersättning, och maten som vi räknat som gratis det första året
    Och för mig går det bra, då hon sover på nätterna...

  • Äldre 14 May 18:31
    #6

    jag tror att det handlar mest om ekonomin.
    Jag har några kurskamrater som ibland kan känna att de inte hinner med sina barn på grund av allt plugg, men jag håller med om att det är flexibelt på högskolan.

    Jag har varit på skolan idag och ska dit först nästa måndag. Så skulle det aldrig varit om jag arbetat heltid. Tänk vad roligt det hade varit att ha en liten bebis nu. Men det är ju inte så att jag är ledig för det, mycket litteratur som ska läsas och en rapport som skall skrivas.

  • Ginsta­n
    Äldre 14 May 18:36
    #7
    Madelensev skrev 2007-05-14 18:31:42 följande:
    jag tror att det handlar mest om ekonomin.Jag har några kurskamrater som ibland kan känna att de inte hinner med sina barn på grund av allt plugg, men jag håller med om att det är flexibelt på högskolan.Jag har varit på skolan idag och ska dit först nästa måndag. Så skulle det aldrig varit om jag arbetat heltid.
    Så är det absolut. Ekonomin är den som drabbas hårdast. Skolan är flexibel och mycket kan man göra på distans. Framför allt ska man nog fundera på om man jobbat innan sin utbildning startade så att man får SGI beräknat på den tidigare lönen. annars får man inte mycket pengar alls!
  • Nasse liten
    Äldre 14 May 19:18
    #8

    nej tack jag vet Gcik direkt fr gymn. till komvux till universitet, så här finns det inte mkt att räkna SGI på...

  • biolog­iska klocka­n
    Äldre 14 May 20:57
    #9

    Tack för alla svar! Kul att höra hur andra gör.
    Jag har jobbat innan studier, dessutom så har vi VÄLDIGT lite utgifter varje månad, så ekonomiskt tror jag faktiskt inte är något problem...kanske rent av får ut mer med SGI än studiestödet idag

    Men alla dessa stora inköp som vagn mm får man väl spara ihop till.
    Som agt, ville bara höra hur andra har det.
    Och det känns för min del som att studierna inte borde vara ett hinder längre.
    Kram på er!

  • soffan­86
    Äldre 14 May 21:13
    #10

    Go for it :) Jag tänker också köra på det!

  • Äldre 14 May 21:23
    #11

    Jag fick barn när jag hade ett år kvar att läsa, maken hade en termin kvar. Jag hade hyfsad fp eftersom jag jobbade en termin innan barnet föddes, men tog bara ut 5 dar/v + mannens studielån då. Sen började han jobba, och då tog jag ingen fp. Nu är han pappaledig, jag pluggar mitt sista år. Jag tar ut studiebidraget, han tar fp. Det går finemang. Tycker att det är en otrolig fördel att plugga och ha barn, man är ju aldrig så uppbunden som av ett jobb. Måste jag vara hemma så kan jag (oftast) vara det. Vill jag sluta tidigare så kan jag. Sen har jag blivit extremt smart och effektiv också! Så det går faktiskt bättre för mig att läsa nu än det gjorde innan barnet! Kör på säger jag, barn och studier är en bra kombination!

  • Nasse liten
    Äldre 15 May 12:55
    #12

    ja jag sparar på mitt "BB-kontot", dvs Barn och Bröllopkontot
    Vet inte om det blir ngt i år eller om tio, men när det händer så e vi förberedda

  • Äldre 15 May 13:11
    #13

    Jag var arbetslös och maken studerade när vi skaffade vår dotter...Ångrar det inte en sekund! Vi hade sååååå mycket tid tillsammans i början,och den var guld värd!

    Jag hade en sgi inarbetad sen innan,så min fp blev ca 3000:- mer i månaden jämfört med csn...och du kan ju ta studieuppehåll under tiden du e föräldraledig,så då behöver du ju inte plugga med en liten hemma heller..

    Jag skulle helt klart köra på det om ni känner att ni klarar det ekonomiskt...Pengar e bra javisst,men huvudsaken e att man har så man klarar sig...Den tiden man kan få när man pluggar är ovärderlig,jag lovar!

    Många av mina vänner tyckte att vi var lite halvknäppa som skaffade barn när våra liv såg ut som dom gjorde..dom tyckte att man skulle vänta tills båda hade jobb osv...Idag sitter dom hemma och avundas oss just för att vi hade så mycket enklare att vara tillsammans än vad dom som arbetar kan få till..

    KÖR för tusan!

    Lycka till


    Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg
  • Sat 14 Mar 2020 11:58
    #14
    Hallå! Jag forskar på Lunds universitet om studenter med barn, är det okej om jag tar med dina svar som nämns här? Naturligtvis anonymt.
  • Sat 14 Mar 2020 13:49
    #15

    Vad forskas det om där 13 år gamla random kommentarer av dem som anser det funkar for dem att kombinera studier och barn ska tas med? forntidens historia?

Svar på tråden studera + barn, varför inte???