• Charlotte87

Vart ska jag ringa

min mobil har blivit stulen å vill spärra den...

har stpärrat mitt kontantkort men vill spärra själva telefon så ingen kan anvämda den.. vart ska jag vända mig (samsung mobil är det)

• Svar på tråden Vart ska jag ringa
  • Fruochmamma

Ring kundservice för den operatör du använder.

• AochJsMamma

Du måste ha IMEI numret (tror jag det är) som står på din kartong du fick telefonen i när du köpte den. Vra att du spärrar!!1

• Charlotte87

ha rju halebop å dit kan man inte ringa... dom kan väl inte spärra själva mobilen?

• 3boys

Hej!! När sonens mobil blev stulen så spärrade vi sim kortet hos operatören. Själva mobilen "låste" vi via polisen med imei nr o nåt annat nr vi fick av telenor (som han ringde med). Ett par dagar senare kom hans mobil hem igen?!

• Charlotte87

hon snacka nått om polisanmälan å grejjer å ja fattar nada nu.. ska ju liksom bara göra så att man inte kan använda telefon..

se har ja ju inte kvar papret på telefon... just flytta så de har kommit bort i flytten

• Fruochmamma

Stöld eller förlust av mobiltelefon

Ungdomsrån, stölder och handel med stulna mobiltelefoner ökar. Därför har mobiltelebranschen/operatörer och polis har tagit fram rutiner för att spärra mobiltelefoner vid förlust eller stöld. Alla telefoner har ett så kallat IMEI nummer som identifierar telefonen i ett GSM-nät. Numret hittar du på telefonen genom att trycka in följande kod: stjärna, fyrkant 06 fyrkant. (*#06#). Anteckna numret så att du kan spärra ditt abonnemang hos din nätoperatör vid stöld.

• Giz the wiz

först ringer du polisen (du behöver imei nr)
    sen mailar du till halbop och skriver ditt mobilnr, omem nr och diarinr på polisanmälan.
    spärrning av kort finns det ett telenr för men för att låsa hela mobilen så måste du ha polisanmälan och imei nr

• 3boys
    Charlotte87

Sonens mobil försvann på hans bandy träning, han hade mobilen i byxan i omklädningsrummet... Jag antog redan då han sa att mobilen var borta att den kommer hem igen om vi "gör den obrukbar". Mycket riktigt så låg den utanför vår ytterdörr en morgon =/ 

Får man inte tag på imei nr via halebop? 
  • AochJsMamma

Så vad det ja...man skulle ha en polisanmälan oxå! Annars kan man ju typ spärra någons tele för att jävlas!!! Så IMEIkod+polisanmälan om stulen telefon= LÅST MOBIL

• Giz the wiz

imei nr är det som står på telefonen under batteriet och på kartongen till mobilen, det är endast (ska vara) ägaren till mobilen som har det nr, halebop kan alltså inte få fram det då det är telefonens "personnr".

vi hade ett helskotta att hitta imei nr när min mobil vart stulen eftersom jag lånat den av min bror och han hade lyckas kastat kartongen och självklart hade jag inte skrivit av det från mobilen (ett tips för er som inte har kartongerna kvar är att se till att omgående skriva av det och lägga på ett säkert ställe).
    men efter 2v så hitta bror kartongen gissa hur sne den som köpt stöldgodset blev när mobilen helt plötsligt var låst, och vi fick reda på vart den var såld.
    så vi knalla helt sonika till personens jobb och hämta den
    2 dagar senare stals min mobil igen men den här gången så togs personen på bar gärning.
    har fortfarande inte låst up den (för att låsa upp den så måste man skicka imeinr plus en skriftlig begäran för upplåsning+polisrapporten där ärendet är avskrivet per brev till halebop)

Svar på tråden Vart ska jag ringa