• Agneta79

Mei tai???

Funderar på att köpa mig en mei tai att bära sonen i. Har en bärsele, men tycker inte att han sitter så bra i den samtidigt som det börjar bli tungt att bära honom i. Killen väger strax över 7kg och är 3,5 månader.
    Hur pass stadigt sitter de i en mei tai? Vad har ni för tips om jag ska köpa en mei tai? Axelband, breda eller smala? Vaddering eller inte? Vilket tyg?
    Blev en hel del frågor, men man vill ju gärna beställa något som man kan ha användning för länge.

• Svar på tråden Mei tai???
  • lillvilda

babyhawken kan man bära upp till 18 kilo i eller så länge man orkar bär. man kan ju bära på magen, ryggen eller höften så den har ju lång användningstid.

• Nova70

Jag kan bara lovorda Mei Tai.
    Jag har använt det massor. Nu bär jag inte lika frekvent längre då min minste är 2 år och hellre vill gå (eller springa ) ) själv.

Du kan använda den länge, den håller till stora barn. Jag kan om jag vill bära min 4 åring kortare stunder, fast han vill oftast inte bli så mycket buren han heller.
    Dessutom är han så lång nu så det är rätt obekvämt att bära honom för den skull.

De sitter stadigt och bekvämt i Mei Tai och det är bekvämt även för bäraren.
    Utbredbara axelband är det som ger bäst avlastning men man får då se till att sprida ut tyget över axlar och rygg för att få den effekten. Då känns det nästan som att bära med långsjal, fast så mycket smidigare att få på plats. Har man lite större barn kanske de inte alltid är tålmodiga nog att låta sig knytas in i flera meter tyg utan det måste gå undan.
    Vadderade axelband är också bra och kanske något lättare att få på sig. Föredrar oftast de vadderade och lite smalare när jag bär på rygg. Det beror på vilket knytning man gör, men på det viset jag knyter på rygg har jag ingen nytta av de utbredbara banden.

Håller också med MuminMy angående tygval.
    Ju stadigare tyg i en Mei Tai desto bättre avlastning. Bra tyger är tex kanvas och denim. Kanske inte lika mysigt om man ska bära en nyfödd.
    BabyHawk har man sytt av twill. Det är lite mjukare men ändå ett fullt tillräckligt stadigt material.

• fenurila K o L t

Jag har köpt ett tyg på Jysk som har stagda men skön att ha mot huden (för barnet) billigt var det också

v.28 bara 12 veckor kvar
  • sevgilim

Tycker ni att det är smart att köpa en mei tai om barnet är 12 månader? Det tyckte inte min mor Men kanske får man fler barn...?

Kostar ju en del oxå...

• MuminMy

Eftersom du har minst ett bärår kvar så ser jag inget fel i att skaffa en mei tai nu Du kan ju köpa en begagnad om du vill, eller sy en själv Den är ju perfekt för alla de där gångerna när det är bökigt med vagn (skogspromenader, mässor och julskyltning ) - eller när barnet är sjukt och bara vill vara nära nära nära...

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • sevgilim

Är det bekvämare än en BabyBjörn bärsele då verkligen? Jag är så osäker...!

• fenurila K o L t

Mycket bekvämare. Jag kan INTE använda BB sele pga min rygg och nacke (sist jag använde en sådan åkte jag in på sjukhus för jag kunde inte röra mig utan en fruktansvärd smärta, Kan tillägga att jag hade den bara på mig i 10 min) MEN som Mei tai så får du tyngden belastad över hela ryggen

sevgilim skrev 2007-05-23 23:12:56 följande:
    v.29 bara 11 veckor kvar
  • mammatillpojkar
    sevgilim skrev 2007-05-23 23:12:56 följande:
    i min BB kunde jag bara bära tills nicolas va 1 månad (och han va ändå inte tung) nicolas fyller 2 om 3 månader och jag bär honom bekvämt i min MT
  • Agneta79

Tack för alla svar! Måste helt klart beställa en mei tai innan jag förstör ryggen totalt.

• mammatillpojkar
    Agneta79 skrev 2007-05-24 21:03:59 följande:
    Tack för alla svar! Måste helt klart beställa en mei tai innan jag förstör ryggen totalt.
    jag tror absolut inte att du kommer ångra dej!
Svar på tråden Mei tai???