• luzorsus

Något nytt att lag amed falukorv?

Någon med ett bra tips på recept att lag amed falukorv? Gör bara stekt korv med potatis och så korvstroganoff, eller ugnsbakad korv, någon med annat tips?

• Svar på tråden Något nytt att lag amed falukorv?
  • luzorsus

Just det korvwok är gott, med blomkål, purjo, broccoli, sockerärtor och sweet chili sås...

• Tisella

Hej,

Det här är förvisso stekt korv men det är vansinnigt gott.

1 falukorv i tärningar
    1 gul lök
    2 msk svensk senap
    1 msk fransk senap
    2 ägg gulor

Stek den hackade löken i smör så den blir genomskinlig. Låt svalna. Blanda ihop senap, ägg, falukorv och slutligen löken.
    Fräs alltsammans och servera med råstekt potatis och spenat.

Mums!!

• pajas01

korvgratäng.. de brukar funka här å de är hur lätt som helst..

500g broccoli
    400g f-korv
    1 paket kelda ost sås (2,5dl)

gör bara så att du kör in broccolin i saltat vatten några minuter..
    sätt på ugnen på 250grader strimla korven i mig broccolin å på med ostsåsen 10 min inne i ugnen så e de klart

• Jacqueline

dela korven i skivor...koka i kastrull med vatten ,salt ,lagerblad och hel kryddpeppar.
    kokas i ca :15 minuter på medel värme.
    pepparotssås ,gör vanlig vit sås ,smaksätt med pepparrots visp ,salt och vit peppar.
    serveras med kokt potatis och grönsaker

• Gaalen

Jag brukar göra som typ potatisgratäng.
    Skär potatis och falukorv i stavar och sen som när du gör potatisgratäng...

det stod att du ugnsgratinerar oxå. En variant är ju att skära i skivor och slänga i en panna och gratinera. man kan ju slänga på lite allt möjligt då...

Eller en korvgryta kanske. Lägg till ngn annan korv med så det blir lite variation på smaken

• Marlene B

Skär en 1 cm tjock falukorvskiva och ta en tugga, sedan tar du en tugga av en kanelbulle. Mjölk passar utmärkt till som måltidsdryck.

Hur gott som helst.

• Gaalen

Cloudberry: Låter verkligen Inte gott :S vet inte om jag ens skulle våga prova det

• Marlene B
    Gaalen skrev 2007-05-15 09:11:09 följande:
    Cloudberry: Låter verkligen Inte gott :S vet inte om jag ens skulle våga prova det
    TS: Testa. Jag lovar, det är såå gott
  • Lillemma

Falukorv i ugn:

Skär tunna skivor (inte helt igenom) ost, stark senap mellan och på. Skalade hela tomater runt om och lök. In i ugnen, servera med potatismos.

• Lillemma

I ugn hade du redan gjort men kanske inte på detta goda sätt

• LilJ

jag brukar göra gryta med korv i stavar, champinjoner, uncle bens sweet&sour sås med lite matgrädde. jättegott med ris!

Svar på tråden Något nytt att lag amed falukorv?