• Anonym (Gudmor H)

Soc.tjänst i praktiken?

Min väninna har en dotter på drygt ett år. Hon är psykiskt sjuk och har ganska mycket kontakt med kommunen både angående ekonomi, dottern (soc.tjänst) och sin egen psykiska hälsa (terapeut). Hon är konstant orolig över att soc.tjänsten ska ta hennes dotter. De var ofta hos henne när dottern föddes, men också för att terapeuten, som agerar i uppdrag åt kommunen, upprepade gånger berättat att soc.tjänsten vill ta dottern och placera henne i fosterhem(?).

Men vad är det egentligen som krävs för att de ska ta dottern? Måste de inte göra en utredning först och meddela henne att en utredning startat och sedan utfallet av den? Kan de verkligen komma helt plötsligt, ringa på dörren, komma in och ta henne? Utan förvarning?

Om någon från socialtjänsten finns här, eller någon med egna erfarenheter; berätta gärna hur det fungerar egentligen!!

• Svar på tråden Soc.tjänst i praktiken?
  • trollkarl

herrehud, det är en lång process innan dom får ta ett barn från mamma/pappa.. har bred erfarenhet av det, då jag kan nästan tala om hur soc jobbar.. vill du veta mer, så skicka ett PM eller dra ett svar häri...

• sallyb

Hej!

Svårt att svara kort på, men JA, i princip kan soc knacka på dörren och omhändertaga ett barn men för det krävs allvarliga skäl och barnet skall befinna sig i uppenbar och akut fara för hälsa och utveckling (= inte speciellt vanligt).

I annat fall, vilket är vanligast, är att soc först inleder en utredning som vårdn.havaren såklart informeras om och är delaktig i. Utfallet kan sen bli att soc anser att vårdn.havaren inte kan tillgodose barnets behov (inte ens med hjälpinsatser) och driver därför frågan om omhändertagande i Länsrätten- alltså en förhandling där båda parter framför sitt.

MVH
    Socsekr

• SandvikenMamma

Ja, soc kan komma och knacka på dörren och ta med barnet. Då är det med LVU. Det gör man när det är akut.

Annars kan man påbörja en utredning först, då kan det ta upp till 4 månader.

• Anonym (Gudmor H)

Tack för alla svar! Jag måste fortfarande fråga hur socialtjänsten får reda på att det är akut?
    Min väninna är som sagt psykiskt sjuk och har kontakt med kommunen genom bla terapeuten (han har kommunen som uppdragsgivare). Hon har även stödpersonal som kommer två timmar per vecka. Är det de som berättar för socialtjänsten hur saker och ting ligger till, eller sker omhändertagande med LVU enbart via anmälan?

Jag upplever inte alls att läget på något sätt är akut, hon tar bra hand om dottern, det är egentligen inget att snacka om alls.

Men eftersom hon är helt själv med dottern och är redan psykiskt ansträngd tycker jag att hon borde vända sig till kommunen och be om stödfamilj eller liknande. Men min väninna är så rädd att kommunen tolkar det som att hon "erkänner" att hon inte kan ta hand om barnet, just därför att terapeuten sagt att hon borde rycka upp sig för att inte bli av med dottern. Det har tydligen enligt terapeuten snackats mycket om att soc.tjänsten ska hämta barnet. Eller kan det vara så att någon av dem ljuger...?

• Anonym

Det soc själv som bedömer om det är akut.Men om det tex komer in någon eler några anmälningar så avgör ut från amälningar ta de kontakt och kolar hur akut situation är.Vist de kan hända at de miss tar sig åt bägge håll.

Sen sak du koma ihåg att även om din vännina är psykiskt sjuk behöver det inte innbär att hon är en sämre föälder eller ens att henns dotter far ila.

Men de är som sagt soc uppgift at bedöma detta de kan inge här göra.

• Anonym

Ett akut tillstånd kan exempelvis vara att en av föräldrarna har begått ett allvarligt brott. Barn omhändertas exempelvis akut om båda föräldrarna påträffas drogpåverkade.

• Anonym (soc)

Såvida hon inte uppenbart vanvårdar sitt barn är risken liten att soc tar hjälp av polisen för att göra ett omedelbart omhändertagande av barnet, dvs ringer på dörren oväntat och tar barnet. Om de misstänker att hennes psykiska sjukdom gör att hon inte klarar av att ta hand om barnet bör de göra en utredning, och den ska hon vara medveten om.

• Anonym (Gudmor H)

Ok, tack! Då vet jag att det inte borde kunna ske akut i alla fall. Jag ser som sagt inga problem på sättet hon tar hand om barnet, dottern är inte på något sätt vanvårdad. Men sedan vet jag inte varför soc.tjänsten pratar om att omhänderta barnet.

Men min väninna är väldigt trött och ansträngd, och skulle behöva en stödfamilj av något slag (det säger hon själv).
    Jag får försöka få henne att på något sätt skapa en dialog med soc.tjänsten.

Svar på tråden Soc.tjänst i praktiken?