• IsabelleSj

Sommarmatte via math.se?

Hej!

Någon fler som ska plugga förberedande sommarmatte inför högskolestudier i höst?
    Fick ett brev från math.se idag och tyckte det lät väldigt intressant att komma igång och förbereda sig lite under sommaren via nätet inför utbildningen som jag ska plugga i höst.

någon?

• Svar på tråden Sommarmatte via math.se?
  • stenfalk

Fick också det brevet idag. Vet inte om jag tänker gå. jag gick en liknande sommaren för två år sen och tyckte inte att den gav så mycket. Funderar på att läsa själv istället. men jag vet inte.

• Maria70

Jag läste KTH:s sommarkurs förra sommaren och tyckte det gav mycket. Kan rekommendera den iaf!

• sockerflicka

Jag fick också brevet idag! Funderar lite fram och tillbaka.. Har redan 3 andra sommarkurser som jag eventuellt ska läsa. Hur många poäng var det? Förstod inte riktigt, var det 5 eller 7,5?? Eller alltihop?

• Milo83

Hej!
    Även jag har fått hem ett likadant brev i brevlådan idag.. Funderar på att läsa. Verkar som en bra grej! Om inte så finns det en matteprep-vecka veckan innan start på den högskola jag ska läsa vid.

Någon som vet hur det fungerar att läsa på distans? För/nackdelar?

/milo

• IsabelleSj

Okej, kurs 1 är på 5hp, kurs 2 3hp och kurs 3 7,5 hp. Minns inte riktigt hur hp motsvarar gamla poängsystemet. Tycker också det verkade som en himla bra grej, man kan ju alltid testa! Känns ju skönt att man uppdaterat sig lite inom matten innan man börjar.

vilken högskola/universitet ska ni läsa vid i höst?

• stenfalk

1p=1,5 hp

Det där med att läsa på distans är ju lite speciellt. Har gjort det det senaste året, och det är skönt på sitt sätt. Det är ju väldigt fritt. Samtidigt så kräver det en del diciplin. Men har man bara det så fungerar det bra.

Att repetera matten innan man börjar på högskola, i alla fall om man ska läsa något tekniskt, tror jag är nödvändigt. Själv läste jag ett år på tekisk fysik på chalmers förra läsåret, men hoppade av, delvis för att matten var för tuff. Och då hade jag ändå läst en sommarkurs innan.
    Så att repetera matte, och att verkligen lägga ner sin själ i det, är något jag verkligen rekommenderar, oavsett om man gör det på egen hand eller läser en kurs. Räkna inte med att matterepveckan är tillräcklig.

Jag ska läsa vid Uppsala universitet, civilingenjör i energisystem

• sockerflicka

Jag ska läsa på kth eller i linköping till civil ing. Tror nästan jag ska sikta på distansmatte. Iofs läser jag ett tekniskt basår nu, men det kan vara bra att repetera innan det är dags att börja på riktigt.

• stenfalk

sockerflicka: Vilken civ.ing. är det du ska läsa?

• sockerflicka

Design och produktutveckling har jag valt i båda städerna, sen civil ing. bioteknik i tredje hand! Ser veeerkligen fram emot att sätta igång.

• Anna999

Jag fick ett sånt brev förra sommaren, innan jag började min utbildning. Fick även ett mattehäfte hemskickat, men jag var lat och gjorde inget av det. Nu klarade jag matten iaf men det hade helt klart underlättat om jag börjat redan under sommaren!

• G P

Jag funderar på det, men har hittills inte gjort det tidigare år jag fått hem det... Behöver dock verkligen uppdatera mig.

Får se om jag orkar i år, väntar ju en liten precis när som helst, kommer ha mycket att stå i ändå. Förhoppningsvis så känner jag att jag orkar plugga till hösten, vill inte vänta mer med det.

• sockerflicka

Men åå, jag är trög. Läser man alla kurserna? Funderar på att byta ut en sommarkurs till matte istället, kommer man upp i heltid ändå? Min andra kurs är 5 p.

• stenfalk

Sockerflicka: Som jag har fattat det väljer du själv. Men som förberedande för en ingenjörsutbildning rekommenderar de att am nläser den första 3-poängskursen, och ev. bygger på med den andra 2-poängskursen. Den tredje, 5-poängskursen är mer för tex. lärare. Jag tolkar det som om den tar upp i princip samma saker som de två första fast på ett annorlunda sätt.
    Med 5p matte + 5p din andra kurs borde du komma upp i heltid. Sommaren är väl 10p tror jag.

• IsabelleSj

Var in och tänkte anmäla mig nu, och såg att inte Uppsala Universitet lagt ut anmälningsformulär ännu, spelar det någon roll från vilket universitet man läser?
    Tänker om man lika gärna kan läsa via KTH om det ändå är på distans?

• stenfalk

IsabelleSj: Tror inte att det spelar någon roll. tror mest att det var om man fanns i närheten, för då kunde man gå på träffar på plats också, eller något i den stilen. Men läs mer på sidan så kanske det står.

• sockerflicka

Hej på er!
    Hur går det med matten?

• IsabelleSj

Hej!
    Håller nu på med inlämningsuppgiften, och har kört fast! Tycker att det gått hyffsat bra, än om jag känt att jag inte haft riktigt tillräckligt med tid att sitta för den studietakt jag valt...

• Mornie Alantie

Vad gäller kursen på math.se så tror jag den är specialgjord för att förbereda inför första kursen på matematiska institutionen, Stockholms Universitet. Själv läste jag matte direkt efter gymnasiet så tyckte inte jag behövde repetera men vet de som gjort ett uppehåll som tyckte den var riktigt bra för att komma igång igen.

• anton123

Hej allihopa:) vad det gäller förberedande kurser i matte under sommaren så skulle jag rekommendera att anställa en duktig universitets elev som extraläxhjälp i matematik, Det har hjälp mig jättemycket och gjorde så att jag klarade av mitt första år på universitetet utan problem. Lycka till allihopa!

Svar på tråden Sommarmatte via math.se?