Fatservera?
I en platsannons står det att man ska kunna "fatservera". Vad är det?
I en platsannons står det att man ska kunna "fatservera". Vad är det?
Bära många tallrikar på armarna när man serverar mat till gäster, en bra servitör/servitris klarar väl upp till 4 tallrikar eller mer tro?
Nej fatservera där serverar man från fat till gästens tallrik vid bordet..
När jag har fatserverat har det innebärt att man har ett stort fat som man serverar ifrån, typ 15 portioner kött och grönsaker på ett fat som man sen lägger på gästens tallrik. Om jag minns rätt så serverar man ifrån höger sida. Det är länge sen sist men jag minns att det kunde bli rätt tungt och slitsamt för armen.
nyatag har helt rätt, det var jag som tänkte helt fel, tänkte nog på tallriksservering. Och ändå har jag jobbat inom branschen! Så kan det gå ibland!
Jag håller med Golde att fatservering är rätt så tungt för ryggen. Det är iofs serveringsarbetet överhuvudtaget..
Ah, då var det inget jobb för mig eftersom det var ett krav att kunna fatservera.
Tack för svaren!
eller så lånar du en bok om servering på bibloteket och tränar fatservering därhemma
Det är inte särskilt svårt att lära sig. Öva hemma med typ rostat bröd som du lägger upp på ett bord uppdukat för säg 4 pers. Också bra att öva på är grönsaker, typ långa gröna bönor brukar ligga runt kött som serveras. Sedan ber du att få provjobba en gång.
Tack för tipsen.