Inlägg från: Anonym (a) |Visa alla inlägg
  • Anonym (a)

Atarax

Atarax är inte beroendeframkallande..

• Anonym (a)

Hydroxizin är ett klådstillande och milt lugnande medel av typen difenylmetylpiperazinderivat. Varunamn i Sverige är Atarax. Läkemedlet är en selektiv antagonist till Histamin H1-receptorn. Denna receptor spelar en roll vid hösnuva (rinit) och andra typer av allergiska reaktioner. H1-receptorer förekommer även i centrala nervsystemet, vilket förklarar varför atarax och andra antihistaminer som verkar på dessa receptorer även har en milt ångestdämpande och sedativ effekt. Hydroxizin (atarax) är till skillnad från bensodiazepiner och barbiturater inte beroendeframkallande.

• Anonym (a)

Jag tar atarax varje morgon för att orka med att gå o jobba.. Har det väldigt jobbigt privat nu.. Så för att slippa få gråtattacker o ångest på jobbet tar jag en tablett 25mg varje morgon... Tänker då inte på allt som är jobbigt o orkar att jobba...

• Anonym (a)
    Anonym skrev 2007-05-23 21:15:08 följande:
    *skakar*på huvdet..ber för barnen..
    Kanske är med i Livets ord.. De vill ju inte ge läkemedel till barn... Inget att bry sig om...
  • Anonym (a)

Anonym (KKK) skrev 2007-06-14 10:38:48 följande:

Atara är ett lungnade medel och är mkt beroendeframkallande om man inte tar det korta perioder. En nära till mig började med atarax och har inte slutat med det fast han mår bra och läkaren sagt åt honom att det räcker är själv underrsköterska och många på mitt jobb tar atarax och har fått de som vana då atarax är deras vid behovs medicin.
    Atarax är inte alls beroendeframkallande.. Dina vänner kan sluta när som helst med den utan att få problem.. Att de väljer att fortsätta med den beror kanske på att de mår bra av den o fungerar.. Han kanske är rädd för att få ångest o bli orolig utan sin medicin o väljer att fortsätta med den lite längre för att vara helt säker.. Tills han vågar lita på sig själv.. Och klarar av sin situation utan ngt lugnande.. Använder själv Atarax.. Jobbar som sjuksköterska..
  • Anonym (a)

Anonym (nej nej) skrev 2007-06-16 16:24:14 följande:

Har inte orkat läsa hela tråden. Men Atarax är en medicin som läkarna skriver ut i första hand därför att den INTE är beroendeframkallande. I andra hand kanske dom skriver ut något riktigt benzo preparat om man har tur. Atarax är en skit medicin som inte hjälper det minsta mot ångest iallafall.Sen kan jag inte svara för hur den fungerar mot allergier, sömnbesvär eller annat....
    Atarax hjälper bra mot min ångest... Fungerar för mig...
Svar på tråden Atarax