• ash

Hjälp ...var i Phuket ska man bo?

Hej

Jag, min sambo och vår dotter (1år) har fått en resa till Phuket i bröllopspresent den 23 maj (snart alltså). Boende får vi fixa själva.. men vi kan inte bestämma oss vart i Puket vi ska fara.

Vi landar alltså på Phuket flygplats och får därifrån ta oss dit vi vill själva.

Jag har tidigare bott på Patong och Karon och har även varit i Krabi. Men vi skulle vilja fara nånstans där det inte är lika... hum... vad ska jag säga... fartfyllt fylleslag hela tiden....det var kul då jag var där barnlös nu vill vi ha nått annat.

Vi vill att det ska vara
    *Vackra stränder (självklart)
    *Finnas hotell anpassat för små barn (spjälsäng, barnpool etc)
    *Gärna bra shoping
    *Och gärna nått kul utflyktsmål i närheten.

Snälla snälls skynda och ge oss massor av bra tips på stränder och hotell som kan passa... det börjar bli lite ont om tid nu

Tackar på förhand /ash

• Svar på tråden Hjälp ...var i Phuket ska man bo?
  • Sweetsugar

Hej. När vi var i phuket. Så blev jag förälskad i Kata Beach. Det ligger bredvid karon beach. Där är det lungt och jätte fin strand. Lång grund. Vi bodde på tropical hotell. Vilket passade utmärkt för oss. Nu har vi inga barn, så jag vet inte hur det är med barnsäng. Men det fanns en barn pool. Hotellet var väl inte jätte lyxigt. Men de hade det vi behövde. Vi var inte så mkt på hotellet ändå!

• ash

Sweetsugar: Jag har varit på kata tidigare men inte bott där.. det kan ju kanske vara ett alternativ.

Maria215: Nä jag ska inte på på patong har redan gjort det 3ggr så det får räcka... jag är ganska välberest och har ganska bra koll på sådant som prutning på hotell etc. Det är just stället jag letar... du vet ett sådant där super ställe... med både relax och shoping... kanske jag har för höga krav...haha

• inoka

Hej!! vi bodde i kho Lanta i 4 veckor av 6. Trivdes jätte bra och det var nära till allt från vackra stränder till "storstäder" som phuket och krabi.
    Kolla gärna in vår resedagbok..snabbsök på skale.

• ash

inoka:
    Hur kan man ta sig från phuket flygplats till kho lanta och hur lång tid tar det? Vi är bara borta i 11 dagar.

• inoka

Du kan ta färjarn. Den tar nog runt 4 timmar..Det är jätte fina båtar en del är med ac.

• maria215

Om du ska bo i phuket rekommenderar jag karon eller kata. Finns ett gött hotell i kata, men det blir billigare om man åker charter. katabeachresort heter det o är kanon.

• ash

Maria: Var in och kika på hotellet... det var ju superfint... har du bott där? Jag har som sagt bara varit på Kata och kikat en gång tidigare... tyckte då att det såg lite trist ut men å andra sidan var det väll 5 år sedan och jag var mer där för att parta än å slappa och shoppa...hehe

• maria215

Nej. Men när vi var i phuket för några år sedan kollade vi upp det för mina föräldrar. De åker nämligen charter när de åker till phuket. Finns ett fint i karon som heter karonbeachresort o där har vi bott o är också väldigt fint. Kanongo pool också om man vill ha det. Kata har ju ändrats ändel på 5 år.

• ash

jo jag kan tänka mig att det ser lite annorlunda ut... du har ingen erfarenhet av de mindre kända stränderna i Phuket?

• ash

kikade just in på karonbeachresort... mina svärföräldrar var där i mars det verkar oxå superfint...

• Elli47

Kata Noi är ju lugnt och fint, Nai Harn med... och sen finns det väl stränder uppåt också, Kamala bl a. Annars kan man ju bo på ett ställe och sen åka vidare därifrån. Vi gjorde så sist att vi bodde i Karon men for med tuktuk till andra stränder över dagen. Vi var även till Ao Nang och Khao Lak på egen hand, minibuss.

• maria215

Vi har varit på de flesta små stränderna i phuket. Men har aldrig bott där utan kört dit.

• Annikamed2barn

Khao Lak är ju också ett alternativ...Vi kommer bo på Kata Beach och åka upp till Khao Lak ett par dagar för att där ta en dagsutflykt till de VACKRA Similan öarna. Phi Phi är ju inte heller långt bort och väldigt vackert!

• Skrutt och Skrot

Surin Beach,ligger i Phuket, men lite utanför så att man inte bor mitt i hela smeten. Med bil in till Patong tar det ca 15 min

• maria215

Surin beach var min favorit strand förut, men har kommit en hel del folk dit nu. Mycket italienare, har ju byggt en del där. Men det är ju inte så mycket folk som på karon, kata o patong. Finns ju många små stränder uppåt flygplatsen till, men samhällerna är oftast inte så bygyggda, så det finns inte så mycket att göra. Men det beror ju på vad man är ute efter

• Powerwoman

Vi var i Surin i vintras(har lägenhet där), lugnt och skönt, fin strand med underbart vatten, många restauranger och trevlig folk:)
    Och så är det lagom nära in till de större ställena, rekommenderas:)

• miism

Vi var på Kata beach på vår bröllopsresa och bodde då på Kata Beach resort. Suveränt fint hotell. Nu har vi inga barn, men det var gott om barn där. 2 barnpooler, den ena i en avgränsad del i den stora (mur runt om ) och den andra en bit bort.
    Lungt och stillsamt och hur trevligt som helst.

Svar på tråden Hjälp ...var i Phuket ska man bo?