• Lilla Mysan

Måla på Tapet ? Vågar jag...

Hejsan..
    Min tapet i vardagsrummet ska vara ljus gul.Men pga kastade nappflaskor så har jag prickar överallt.
    Min tanke var då att jag skulle kunna måla på tapeten,över alltså.
    Någon som har gjort det?
    Och villken sorts färg använde ni?
    Tacksam för svar..

• Svar på tråden Måla på Tapet ? Vågar jag...
  • briar

Ja, inga problem!

Se till att slipa skarvar så att du slipper vådränderna. vanlig väggfärg brukar duga!

Kör på bara:)

• Saara

Det är inte alls bara att köra..det beror på underlaget. Hur nytt är det? Sitter det flera lager tapeter? Har du otur så kan det släppa på vissa ställen beroende på underlaget. Är det dåligt limmat så kan det bli massa bubblor som inte alltid drar sig tillbaka när det torkat. Man måste patentera först.

Det beror som sagt på underlaget hur resultat blir..kolla upp det först!

(Jag jobbar i en färgaffär Alcro Beckers)

• sagvil

Klart du vågar! Matt väggfärg (glans 7) (MEN om det är fettfläckar på tapeten så finns det risk att de kommer att synas genom färgen...)

Tänk på att spackla och slipa hålen noga innan bara. Jag har snart målat över alla tapeter hemma och jag har inte slipat några skarvar, men det är ju en fråga om tycke och smak förstås. (har bilder i mitt galleri, välkommen att kika...)

♥ Två prinsessor ♥
  • Greten

Jag målade väggen i hallen, där blev det ganska ok, men så målade väggen i sovrummet där vart färgen skit myko, tar man på väggen känns den som gummi, den är elastisk o man kan dra av färgen... Detta trots råd på bauhaus om vilken sorts färg vi skulle ha.. Färgen jag har i hallen är köpt på rusta o är bättre än färgen som köptes på bauhaus, men nej, avråder att måla på väggarna om man inte tar till nåt proffs som vet exakt hur det ska va o då ska det va en som kommit hem o kollat in väggarna o inte bara någon bakom en disk som vi tog hjälp av..

• Saris2

Jag har alltid målat på tapet och aldrig stött på problem. Men är tapeten bubblig och i dåligt skick innan, så syns det naturligtvis efteråt också...men en hel del går att fixa innan målning. Spackla och slipa spikhål behövs också före målning.

• Cocosnöten

Det ska inte vara nåt problem om det är en slät tapet och inte en med räfflor eller annat. Man kan slipa på skarvarna om man vill få bort dem helt annars kan man måla direkt om man inte tycker att det gör så mycket att tapetskarven syns lite under färgen. Vi målade om en hel lägenhet direkt på tapeten och det gick hur bra som helst. Kom bara ihåg att spackla för hål. Tejpa lister och kanten mot taket så att det inte kommer färg där det inte ska vara färg.

• Lilla Mysan

Jag har en vanlig slät tapet.Vet att man kan spackla på fett fläckar och små skavanker,
    Ingen aning om de är tapeter bakom.
    Ville ju ha det målat för det verkade lättare,att jag kanske kunde göra det själv.
    Men är rädd att jag ska göra nåt fel.
    Typ att allt lossnar.
    Greten:Vad köpte du för sorts färg på Rusta?

• Lilla Mysan

sagvil... Var in och kollade dina målade tapeter de var ju skitsnyggt.
    Villken färg använde du.Målade du 1 ggr eller 2 ggr.?

• lillsmurfen

Kan ju bubbla sig fast, det vet man ju inte förrän efteråt. Kör på och testa.

• Nio

* Funkar kalasfint att måla direkt på, som så många innan har sagt ska man tejpa lister, dörrkarmar och fönster (men INTE tak), samt spackla över hål och slipa ned det sen.
    * Någon nämnde även fettfläckar - ta en fuktig disktrasa med lite lite diskmedel/rengöringsmedel i och torka av ordentligt (och låt det torka) innan du börjar måla. Är det väldigt stora fläckar kan du lägga ett tunt lager spackel som du sedan slipar ned för säkerhets skull.
    * Känn över tapeterna, hittar du luftbubblor kan du punktera dem och sedan spackla och slipa bort själva bubblan för att slippa dem. Tapeterna kan bubbla sig lite när man målat ett varv, men oftast lägger det sig igen om det är bra tapetserat innan.
    * Jag tycker inte att man ska slipa bort tapetkanterna, det syns ändå igenom om man inte bredspacklar över de gamla skarvarna.
    * I kök ska man välja en tåligare färg än i övriga rum.
    * Måla alltid minst två lager.

Alla råd vi följt har vi fått av den otroligt trevlige killen i vår färg- och tapetaffär. :) Har målat i alla rum utom två i vår fyra och det har gått jättebra.

• Lilla Mysan

hej

Jag ska nog ta och pröva det i allafall.
    Famijen reser bort hela sommaren.
    Så då har ja lite tid på mej att mixtra lite.
    '
    Tack för alla svar ifrån er..

• sagvil

Lilla mysan - Tack! 
    Jag har provat lite olika färger. Men kan inte säga att någon var bättre lr sämre. Alla var bra helt enkelt!   I sovrummet och det rosa rummet har jag köpt färgen på ICA-maxi.  Till mitt senaste projekt köpte vi Beckers brutna väggfärg ( blev inte dyrare än den andra...) I regel bör man måla två ggr för att få det jämnt och snyggt. Men det är verkligen enkelt det tar inte alls lång tid att rolla ett rum. Det klarar du på egen hand!
    Lycka till!!!

♥ Två prinsessor ♥
Svar på tråden Måla på Tapet ? Vågar jag...