• wellah

Alerta raskatter!

Hej, jag har en väldigt alert och busig, aktiv och nyfiken fröken av rasen abessinier. Vad har i för alert ras? Jag funderar på att kanske inom ett år skaffa en till katt, om sambon går att övertala Oskyldig Här bor även en bodkisse, men hon är inte alls särskilt vild och jag tycker nog att min raskatt verkar vilja ha en roligare kompis för hon har som hobby att jaga tag i chihuahuan och kasta honom och sen springa iväg..... han är lite less.... och bondkatten föredrar ligga och sova under täcket nästan hela dagen förrutom någon kortare stund med rally.

Jag älskar orientaler men har fått för mig att aby och oriental kanske skär sig lite? Dom inte pratar samma språk...

så, om jag nu inte skaffar en till aby, vad för ras kan tänkas matcha till personlighet? :)

Berätta gärna om era vildingar och deras egenskaper och visa gärna bilder, alltid kul att höra om katter och deras upptåg. Det galnaste min tös gjort är nog då hon kom och gick med en stor kockkniv i munnen Förvånad

minus 46.2 av 53 kilo!
  • Svar på tråden Alerta raskatter!
  • djmugg

Jag har en ocicat. Så han har ju aby i sig. Men det är en underbar ras. Det är en ganska alert ras, men inte lika vilda som tex bengaler .
    Han är expert på att fånga flugor i luften, han älskar att apportera. Man kan prata med honom och han svarar. Han hittar på sattyg bara för att få uppmärksamhet.

Sen har jag ju erfarenhet av bengaler med. Mamma har en Skrället som är totalt helvild. Han är igång från kl. 7 på morgon till han slocknar som en sten vid 23 på kvällen. Han är högt och lågt, flyger runt och klättrar på hyllor och människor. Pratar väldigt mycket. Älskar att vara ute i kattgården. Och sen har de en annan bengal som är en kastrerad hona som är betydligt lugnare. Men hon är ganska rädd av sig, förmodligen har hon inte blivit så snällt behandlad innan mamma köpte henne.

Jag tror nog de flesta katter kan gå ihop. Förrutom de som har nedvikta öron.
    Orientaler är verkligen vackra djur. Sån ska bli min nästa, utan att min sambo vet om det, haha.

Kort på min ocicat och bengalen Skrället finns i mitt album.

• wellah

djmugg: hehe jag har kikat lite på bengaler och oci tidigare.... har för mig att det var något med att dom har så mkt sjukdommar som fick mig att tveka men det var flera år sedan jag snokade senast. Kollade just runt lite, jisses vad kattpriserna stigit, nu kostar raskatter mer än min chihuahua kostade 2001... hihi....

Min kompis har en underbart läcker Bombay-katt, en sån skulle jag kunna tänka mig...
    eller varför inte en rex av något slag... dom ska väl också vara rätt alerta?

Min Puma är ju verkligen en aby ut i tassarna... drar fram som en liten terrorist, gömmer alla bordstabletter och kökshanddukar..... jagar sin egen skugga... skulle va kul om hon hade en lika knasig kompis :)

minus 46.2 av 53 kilo!
  • djmugg

Det finns nog inte fler sjukdomar i varken bengal eller oci än andra katter.

Jodu, en katt är inte det billigaste Skrället är vindögd och Eskil är tabby, så de är köpta lite billigare. Annars får man nog punga ut med en 6000-10 000 för en kisse.

• Perry the Platypus

Jag har tre och min mamma och pappa har fem siameser, orientaler och balineser. Det är rätt bra fart på merparten av dessa åtta. Tror visst du kan ha eånsån ras ihop med en aby.

Which is it, is man one of God's blunders or is God one of man's? - Friedrich Nietzsche
  • wellah

Cisselina: Det låter lovande.... jag är helt betuttad i siamester och främst orientaler.... en svart oriental... mmm Panter skulle den få heta *dreggel*

minus 46.2 av 53 kilo!
  • CeciliaBa

Vår siames är superalert och fart i! Ja förutom efter att vi har haft gäster..då sover hon länge eftersom hon varit tvungen att stanna uppe hela dagen/kvällen/natten för att inte missa något!

Kill them with kindness...
  • Tesselajnen

Jag kan ju inte annat än rekommendera bengaler! Helt underbara katter, jag har en kastrerad hona på snart tre år vid namn Bambi. Tokig som få och urgullig på alla sätt och vis :)

Jag har ett till litet monster här hemma som håller låda av rasen sphynx, social och livlig liten varelse :)

Burma är också en livlig och pratglad ras som jag kan rekommendera, supermysiga katter!

• Tesselajnen

Just ja, ingen av dem håller låda 24 timmar om dygnet, de har några timmar varje dag som de kör sina race runt lägenheten, var och en för sig eller tillsammans.

Köpte sphynxen just för att min huskatt inte hade lust att hålla samma tempo som bengalen. Men alla tre kompleterar varandra så ingen känner sig uttråkad.

• becky J

Vi har en abessinier och en burma! De trivs bra ihop, fastän abessinier fortfarande bara är kattunge (6 månader), så han vill leka lite mer än vuxna burman. Men de leker ihop, sover ihop, de delar maten och tvättar varann. Supersöta.

• Flisan83

Har själv en cornish rex tös som är väääääldans livlig. Går inte att jämföra med bondisan här hemma *skrattar*
    Hon hittar på den mesta i busväg

Jag kommer nog aldrig att köpa en annan ras...är helt förälskad!!!
    Bilder finns i mitt galleri för den som vill titta

• tipadora

Tycker oxå att den katt du söker verkar vara en cornish rex!! En helt underbar kattras enligt mig! Hade en hona för 3 år sedan, men hon fick leukemi, så hon busar i katthimlen nu! Underbarare katt hittar jag aldrig!

• Powerwoman

Jag har 3 busiga katter, vildast är min Devon Rex...
    Sen har jag en Sphynx-kille som är så fruktansvärt underbar, och en liten Don Sphynx.
    (alla 3 är såklart underbara)

Sociala, aktiva raser som inte hårar:)

• kanelros

Jag har två cornish rex katter som är hur sociala och roliga som helst... kommer nog aldrig heller att ha nån annan ras tror jag. Skulle väl vara en sphynx då kanske. Men jag kan verkligen rekommendera cornish!!

• wellah

cornish eller devon rex är klart också intressanta! Men jag är fruktansvärt förälskad i tanken på en svart oriental... eller oriental öht... har haft siames tidigare!

Svar på tråden Alerta raskatter!