• fipa 2

Att donera ägg

men inte genom sjukhuset utan privat till någon man inte känner?

ex

anna kan inte få barn, får kontakt med emma som vill donera/sälja sina/sitt ägg så att anna inte behöver stå i lång kö i väntan på hjälp av sjukhuset

går det att göra på det sättet? (har sett på filmer)

• Svar på tråden Att donera ägg
  • Ammi1970

jag undrar vad det är för filmer du har sett???

• fipa 2

tror att i usa får man sälja ägg och få en peng för det.. ca 100 000:-

är det brist på ägg i sverige? pga den långa väntetiden?

med "svart" menade jag att tex ex där uppe anna 'köper' ägg från emma

filmer vet jag inte säkert, men desperate housewifes gav mig en fundering

• Ammi1970

ja det är brist på ägg i sverige.

ja i sverige får man inte några pengar iaf...

• Ammi1970

Jag är lite överkänslig just nu då jag ruvar efter äd-försök 2. Så om jag svarar strävt så bryr er inte om det. Jag menar inge illa men jag vet med mig själv just nu att jag kan vara lite sträv...

Hoppas du finner svaren du vill ha...

/Ammi (ruvardag 12, 4 dagar till test)

• Bliglin

I USA så vet jag att man kan "sälja" ägg för donation på samma sätt som man kan anmäla sig frivilligt som "försöksperson" för att låta nya mediciner testas på sig och får betalt för det.

Jag har sett på ett program på brittiska BBC där ett par, för att bekosta sin egen IVF (manlig faktor), valde att donera hälften av äggen (tror att kvinnan var "tvungen" att få fram minst 10 ägg) till en för paret anonym mottagare ... och på så sätt fick de sin egen IVF betald av mottagaren (hälften) av äggen. De lyckades också . Hur det gick för mottagaren av de donerade äggen fick man inte veta eftersom hon och hennes partner ju var anonyma.

Vad jag vet så är inget av detta tillåtet i Sverige. (Förutom att man kan anmäla sig som försöksperson för att testa olika mediciner om man uppfyller vissa kriterier).
    Varför det inte är tillåtet vet jag inte, men jag antar att det är gjort en avvägning av etiska skäl för att man inte vill att kvinnor ska donera sina ägg för pengar...

Och även om jag kan förstå logiken i "förbudet", och håller med om att det är en svår etisk avvägning att göra... så tycker jag ändå att det är lite konstigt med tanke på att män får donera sin sperma hur som helst (förutsatt att de är friska) och dessutom får en 500-lapp (eller liknande) för besväret

Jag menar, genetiska arvet komme rju lika mycket från männen som från kvinnorna... så varför män får sälja sin sperma för pengar medan kvinnor inte får göra det framstår för mig obegripligt. Men jag antar att det har att göra med den betydligt mer omfattande procedur som krävs då kvinnor vill donera med tanke på den behandling som krävs för att stimulera kvinnor till den äggproduktion som krävs och att äggen måste plockas ut etc etc... dvs man kanske är rädd för att donerande kvinnor får framtida "men" av den behandlingen och att de därför inte bör uppmuntras till donation mot betalning?

Samtidigt skulle det ju onekligen lösa problemet med den stora bristen på donerade ägg som råder för närvarande...

• Bebis 2008

Jag tycker ju att man åtminstone borde få medicin och läkarbesöken betalda samt eventuellt även förlorad arbetsinkomst. Annars kan det ju bli en ekonomisk fråga åt andra hålllet - någon som vill doner men inte har råd. Är det verkligen så illa att man inte får det?

• Fiaflopp

Om det bara 'är pengar man är ute efter så ska man inte donera....

• Fiaflopp

Inte för att jag är otacksam,absolut inte men det ligger MYCKET  bakom!

• Bliglin

Håller med dig Fiaflopp... men jag håller med Bebis 2008 också. Dvs det är EN sak att inte få "betalt", men det är en annan sak att tvingas BETALA för att "få" donera...

Själv är jag inte i "branschen"... så jag vet faktiskt inte vad som gäller. Men OM det är så att kvinnor som VILL donera idag måste betala motsvarande en IVF-behandling ur egen ficka för att få de stora nöjet att ge bort sina ägg så förklarar det sannerligen bristen på donatorer...

• Bliglin

För övrigt så tycker jag att den "brittiska möjligheten" låter tilltalande. Dvs att ett par som vill ha barn men inte kan lyckas på egen hand utan behöver ivf - men inte har råd med ivf - kan donera hälften av de ägg som kvinnan får efter hormonbehandlingen och därigenom få sin egen ivf betald.

De vill säga: de tjänar inga pengar på det hela, men de "byter" bort hälften av äggen mot en chans att själva bli föräldrar

• Fiaflopp

Självklart ska man INTE betala fr att dnera men det gör man ju inte....

• Fiaflopp

NEJ NEJ NEJ sjävlvklart måste dom somdpnerar INTE betala något!!!

• Bliglin

Pust, det var skönt att höra Fiaflopp

• Fiaflopp

Självklart ska dom som donerar inte betala ett öre....tvärtom!!!

• Bebis 2008
    Fiaflopp skrev 2007-05-16 13:56:06 följande:
    NEJ NEJ NEJ sjävlvklart måste dom somdpnerar INTE betala något!!!
    Bra! Det kändes lite väl grymt men det var någon som skrev det tidigare i tråden.
  • Fiaflopp

Självklart ska dom inte det....

• Fiaflopp
    Bebis 2008 skrev 2007-05-16 13:40:52 följande:
    Jag tycker ju att man åtminstone borde få medicin och läkarbesöken betalda samt eventuellt även förlorad arbetsinkomst. Annars kan det ju bli en ekonomisk fråga åt andra hålllet - någon som vill doner men inte har råd. Är det verkligen så illa att man inte får det?
    precis så är det!
  • LJF

Fyller på svaret från Fiaflopp om betalning av landstinget. Jag håller nu på med min behandling för att donera ägg. Mina läkemedel debiterades huddinge fertilitets klinik direkt (inte p-pillren som jag började med för att allt skulle klaffa). Jag hade hört att man fick ligga ute med pengarna men så var det inte för mig. Sen har jag fått papper där det står att "efter avslutad behandling utgår en ersättning med 3000 kr" det är pengar som ska täcka utgifter man haft i samband med behandlingen förlorad inkomst resor odyl.

• Tagetes66

Här kommer funderingar som antagligen inte är etiskt korrekta...

Vad är det som hindrar svenska kvinnor att sälja ägg "svart" ?
    Inget så vitt jag vet, eller är det någon som vet mer än jag ?
    Ingen myndighet kan ju veta hur donerande kvinna och mottagande kvinna har fått kontakt med varandra, eller ... ? Du har ju möjlighet att ha egen donator, såvitt jag har förstått ?
    Förresten har jag hört att "svart" försäljning av ägg redan är i full gång, även i Sverige. Är jag fel underrättad ?

Svar på tråden Att donera ägg