• Anonym

om den ena äger en attraktiv tomt, hur göra om man ska bygga hus på den?

Jag äger sedan tidigare en attraktiv tomt, som jag köpt till förmånligt pris via kontakter. Jag har lån på ca 30% mot vad den är värd.
    Hur ska man göra rent juridiskt om jag och min sambo ska bygga hus på denna tomt?
    För huset kommer ju värderas upp med tanke på tomten och dess läge. ska vi betala lika mkt på husbyggandet men att jag äger större del eller ska man köra 50% rakt av??
    Hur hade ni andra gjort??

• Svar på tråden om den ena äger en attraktiv tomt, hur göra om man ska bygga hus på den?
  • LuMa

Vi skulle få en tomt av svärföräldrarna och jag har alltid sagt att ska jag bygga något hus så ska jag äga hälften av allting, för min egen skull.
    Så dom gav halva tomten åt mej och halva åt sambon, jag personligen skulle inte gå med på att äga en mindre del än hälften.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Anonym (Hus byggar)

Min sambo har fått en tomt av sin far. Min sambo gav sen mig halva tomten för att vi håller på att bygga hus där nu.
    Är inte säker på att man kan bygga hus på en tomt man inte äger.
    Dvs om din sambo inte äger tomten kanske hon/han inte heller kan stå för huset. Detta är inget jag är säker på bara en tanke! Så kolla upp hur det är. Prata med en juris tex på banken.

Jag hade inte villar göra på annat sätt än att vi delade lika.

• Anonym

Ni kan skriva ett skuldebrev som reglerar att du har rätt till mer vid en försäljning. Kontakta en jurist för hjälp.

• Anonym

Jag tycker att det är en viss skillnad som man får tomten som ni fått. Jag har ju fått köpa tomten och har lån på den, vilket inte var helt lätt och har kostnat en del (pantbrev, juristkostnader etc.)
    Enl mitt sätt att se det tycker jag att det spelar in vad tomten är värd, det är ju en viss skillnad på 100 tkr och 1,5 miljkr.

• korven72

Det här är jättesvårt. Jag är i en liknande situaton då jag säljer min bostadsrätt och går in med vinsten i det nya huset. Man får helt enkelt vända sig till en jurist så ordentliga papper skrivs. Ska man gifta sig kan man ju skriva äktenskapsförord. Men för guds skull. Gör inga egna halvmesyrlösningar utan gå till aktoriserad jurist för att få ordning och reda. Ni kanske tänker att ni alltid ska leva ihop, men ibland skills även dom bästa vänner åt...

Om jag var du skulle jag värdera tomten hos mäklare och skriva någon sorts klausul om att du ska ha tbx den summan om huset+ tomt säljs eller du behöver lösa ut honom....

• Anonym (husbyggare)

Vi har byggt hus och jag har lagt in ca hälften av kostnaden tomt och hus) kontant, resten har vi lånat. Vi har gjort som så att jag äger 70% av huset (inkl tomt naturligtvis) och så har vi äktenskapsförord. För att min man ska få del av eventuell prisuppgång och jag inte förlora en massa vid ev prisnedgång så har vi ett skriftligt avtal där jag får ut de pengar jag satt in innan ev vinst delas och förlust dras av. Kontakta en jurist så kan de hjälpa er med ett sådant avtal. Om ni är sambo bör ni skriva samboavtal annars har din sambo rätt till hälfen vid ev separation oavsett om han lagt in pengar i huset eller ej.

• LuMa

Kan han inte köpa halva tomten av dej då?

• Anonym

Om han ska köpa halva tomten, ska han då betala hälften av mina lån, vad jag betalt från början på tomten eller vad en mäklare värderar den till?
    Inlägg nr 6: jag tycker ert sätt verkar vara vettigt. tanken är ju att man ska bo ihop resten av livet men allt kan hända.
    Men har verkligen sambon rätt till hälften om jag köpt tomten innan han kom in i bilden? vi bor ju inte där nu.

• Anonym (husbyggare)

TS: Jag vet faktiskt inte vad som gäller enligt sambolagen när det handlar om en tomt. Men om man skaffar ett boende för gemensamt bruk så ska det ju delas. Ni bör nog kontrollera det med en jurist innan ni börjar bygga. Ovsett vilka summor det rör sig om tycker jag att man ska vara noga med att göra upp sådana här saker på ett korrekt och rättvist sätt så att ingen förlorar på ett förhållande och den andra kommer ut som en ekonomisk vinnare om det tar slut.

• Anonym (husbyggare)

Och ja, jag tycker att man ska värdera tomten om tanken är att han ska köpa in sig i den, självklart är det marknadspriset som ska gälla. Återigen, du ska inte bli en ekonomisk förlorare och "betala" för ert förhållande.

• korven72

jag tycker att han då ska betala hälften av vad tomtem är värd. Du skulle gräma ihjäl dig resten över surt spillda pengar.

Ursäkta att jag låter lite krass och sådär, men verkligheten ser ofta ut som så att kvinnan förlorar mest kapital vid en skillsmässa. Värna om dig själv!!!

• Anonym

svart tulpan: Jag har tyvärr gått på smällar tidigare. därför tänker jag mer med hjärnan än hjärtat denna gången...
    man lär sig av sina erfarenheter!

Men man undrar hur folk tänker när de skriver: "jag skulle aldrig gå med på att äga mindre än hälften". Men vill ni bara hälften? Ni skriver ju inte att ni är beredda att betala hälften direkt.

Sen har jag tänkt vidare; om vi bygger ett hus på tomten och sedan går isär, då skulle jag förmodligen aldrig ha råd att lösa ut honom. Eftersom jag inte direkt är överbetald. och att bygga hus idag i princip aldrig slutar under 2 milj.kr.

• Grabbo

1. Få tomten värderad av två värderingsmän och ta genomsnittet.
    --> Han har möjlighet att köpa in sig

eller

2. bygg hus, dela på kostnaderna, ta dit två värderingsmän och kontrollera värdet på hela kalaset. räkna på snittet.

ex:
    tomten värderades till 3.500.000
    huset kostade 2.000.000 att bygga
    hela kalaset värderas till 7.000.000

värdet på ert gemensamma jobb att få till huset är 500.000. Då får ni räkna på om det är han som byggt utan assistance av dig (att bygga, sköta tvätt, mat och annat jobb som faktiskt också är jobb)

i exemplet skulle du ha
    100% av 3.500.000
    50% av 3.000.000 (-2.000.000 i byggkostn)
    förslag 25% (0-100% beroende av din insats i bygget) av 500.000

=du är 73%ig ägare

Upp till honom/henne om att ge avkall på totala värdet av hus och mark eller gå in som delägare av tomten.

Om det skiter sig i förhållandet så är det inget som din släkt jobbat ihop som går till någon utomstående. Jag kan vara träig i sånna här tankar men så är det iaf för mig

lycka till!

• LuMa
    Anonym skrev 2007-05-16 15:21:22 följande:
    Men man undrar hur folk tänker när de skriver: "jag skulle aldrig gå med på att äga mindre än hälften". Men vill ni bara hälften? Ni skriver ju inte att ni är beredda att betala hälften direkt.
    Eftersom jag är en av dom så svarar jag.
    Självklart står jag med på lånet också, halva lånet är mitt. Jag kommer givetvis att betala min del.

För min egen del vill jag stå med på hälften och äga hälften.
    Går vi skilda vägar ska det inte vara självklart att sambon tar huset och gården medan jag inte får någonting.
  • Anonym (husbyggare)

Grabbos variant är ungefär som vi gjort, fast vi skrev ett avtal _innan_ vi började bygga och har i avtalet som sagt var garderat oss för prisuppgång resp. -nedgång. Värdet på vårt hus är idag ungefär 7-7,5 miljoner och det har kostat oss ca 5,5-6 miljoner att bygga (inklusive tomt). Jag har satt in ca 3 miljoner, detta var pengar som jag har fått av mina föräldrar. Jag älskar min man och planerar att leva med honom resten av mitt liv, och så länge vi är gifta spelar inte vårt avtal någon roll, både han och jag känner att vi äger huset och att våra insatser i huset ger oss båda något tillbaka i form av högre värde på huset.

Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig att skänka honom 1,5 miljon, vilket resultatet skulle bli om vi delade lika. Det känns helt verklighetsfrämmande. Och vad skulle han vara för man om han tog emot 1,5 miljon av mina pengar bara för att vi råkar vara gifta sedan ett par år? Mycket kan hända i framtiden och ett avtal kan faktiskt skrivas om, det dag min man ärver sina föräldrar kanske han vill stoppa in de pengarna i vårt hus och då kommer naturligtvis han äga huset i förhållande till _sin_ insats. Och vad gäller att dela på lånet tycker jag personligen att det är en dålig idé, ska det då vara rättvist ska ju bara den som inte har bidragit med pengar betala av lånet för att "komma ikapp" ekonomiskt, och då hamnar man på två olika ekonomiska levnadsstandarder i förhållandet.

Alla gör naturligtvis som de själva vill, men mycket kan hända i livet och nästan hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa, och alla skiljs inte som vänner. Och jag vill inte sitta där bitter och eventuellt övergiven och ha skänkt bort 1,5 miljon till min man, pengar som kanske skulle ha kunnat göra att jag kunde bo kvar i huset. Vårt äktenskap ska vara på lika grunder och det betyder att jag inte vill betala för att vara gift.

TS, bara det att du tänker på detta tycker jag visar att du vill skydda dina ekonomiska intressen. Kontakta en jurist och skriv ett vettigt avtal, det är verkligen inte konstigt eller fel att göra det innan man binder sig ordentligt.

Svar på tråden om den ena äger en attraktiv tomt, hur göra om man ska bygga hus på den?