Grabbos variant är ungefär som vi gjort, fast vi skrev ett avtal _innan_ vi började bygga och har i avtalet som sagt var garderat oss för prisuppgång resp. -nedgång. Värdet på vårt hus är idag ungefär 7-7,5 miljoner och det har kostat oss ca 5,5-6 miljoner att bygga (inklusive tomt). Jag har satt in ca 3 miljoner, detta var pengar som jag har fått av mina föräldrar. Jag älskar min man och planerar att leva med honom resten av mitt liv, och så länge vi är gifta spelar inte vårt avtal någon roll, både han och jag känner att vi äger huset och att våra insatser i huset ger oss båda något tillbaka i form av högre värde på huset.
Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig att skänka honom 1,5 miljon, vilket resultatet skulle bli om vi delade lika. Det känns helt verklighetsfrämmande. Och vad skulle han vara för man om han tog emot 1,5 miljon av mina pengar bara för att vi råkar vara gifta sedan ett par år? Mycket kan hända i framtiden och ett avtal kan faktiskt skrivas om, det dag min man ärver sina föräldrar kanske han vill stoppa in de pengarna i vårt hus och då kommer naturligtvis han äga huset i förhållande till _sin_ insats. Och vad gäller att dela på lånet tycker jag personligen att det är en dålig idé, ska det då vara rättvist ska ju bara den som inte har bidragit med pengar betala av lånet för att "komma ikapp" ekonomiskt, och då hamnar man på två olika ekonomiska levnadsstandarder i förhållandet.
Alla gör naturligtvis som de själva vill, men mycket kan hända i livet och nästan hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa, och alla skiljs inte som vänner. Och jag vill inte sitta där bitter och eventuellt övergiven och ha skänkt bort 1,5 miljon till min man, pengar som kanske skulle ha kunnat göra att jag kunde bo kvar i huset. Vårt äktenskap ska vara på lika grunder och det betyder att jag inte vill betala för att vara gift.
TS, bara det att du tänker på detta tycker jag visar att du vill skydda dina ekonomiska intressen. Kontakta en jurist och skriv ett vettigt avtal, det är verkligen inte konstigt eller fel att göra det innan man binder sig ordentligt.