Inlägg från: zebran i Stilla havet |Visa alla inlägg
  • zebran i Stilla havet

"blanda raser"??

Raser finns ju inte nar det galler manniskor men jag gillar alla mojliga sorts blandningar av olika utseenden. Risker finns det bara i samband med motsatsen, inavel. Blanda pa bara!

• zebran i Stilla havet

Uj. Vad ar ditt problem, cartwright?

• zebran i Stilla havet

Ake: Menar du att du kanner starkare for familj och vanner pa grund av att de ar landsman och inte for att de star dig nara pa ett personligt plan? Det verkar skumt men annars forstar jag inte varfor du klumpar ihop "familj, vänner och landsmän" i ditt inlagg 359.

• zebran i Stilla havet

Fast dar haller jag inte med, Ake. Jag tycker inte att for mig anonyma svenskar ar mer varda an vilka som helst i Afrika. Faktiskt. Min familj och mina vanner ar det, saklart, men folk jag inte kanner ar folk jag inte kanner, punkt slut.

Jag undrar om du tanker pa det dar med nyhetsvarde - hur en katastrof som drabbar okanda i Skane kanns mycket mer skakande for folk i andra delar av Sverige an en likvardig katastrof i Guatemala. sa brukar det ju vara men det beror nog snarast pa att man kanner det mer som att *HJALP det kunde ha drabbat MIG* an att man tycker att det ar varre for att det drabbade svenskar som av okand anledning ar mer varda an de i Guatemala.

• zebran i Stilla havet

Stavar alla pa Flashback lika illa?

• zebran i Stilla havet

BS: Visst ar det en styrka att folk ar olika men just hudfargen ar val anda ovidkommande i sammanhanget. Det ser i och for sig fint ut med olika farger pa folk men pa vilket satt ar det en styrka, egentligen?
    Ar det verkligen en sadan enorm fordel att det finns klara, tydliga hudfargsskillnader att det befogar att man ar uttalat emot blandaktenskap och "rasblandning"? Det har jag svart att se.

• zebran i Stilla havet

Den har diskussionen har tagit en obehaglig vandning. Utan att offra alltfor mycket av min arbetsdag vill jag papeka, BS, att genetiska faktorer INTE har pavisats vara den enda, eller ens den framsta, determinanten for IQ.

Att IQ-tester for det forsta inte ar ett tillforlitligt satt att mata intelligens trodde jag var allmant vedertaget vid det har laget. Testet ar konstruerat av vita man och just denna grupp tenderar att lyckas sarskilt bra pa den har typen av tester.

Angaende olika "manniskorasers" IQ-nivaer hanvisar jag till en artikel i AllPsych Journal (allpsych.com/journal/iq.html) dar det t ex aven kontateras att rika manniskor tenderar att fa hogre poang pa IQ tester an fattiga:

"Various tests have shown that there is a socio-economic link to IQ as people who are better off financially score 17 point higher on IQ tests than those financially disadvantaged people who take the same exam. Does this mean that only the rich are smart? I don?t think so, but it does indicate that the accessibility of resources can have a profound effect on the development of intelligence."

Vidare diskuteras betydlesen av miljon i livmodern under fosterutvecklingen, vilket enligt min mening ytterligare visar att socio-ekonomiska aspekter och fatorer som t ex utbildning spelar in och antagligen smaller hogre an genetiska faktorer.

"The development of a fetus has been shown to correlate to intelligence also. While this can be argued to be biology, in fact, it is environment. Conditions in which the fetus develops, such as drug use or poor nutrition by the mother can be shown to have a direct effect on intelligence. For example, intellectual impairment is much more frequent in the infants whose birth weight is less than 2,000 grams (Caputo & Mandell, 1970)."

Att vissa "raser" (nej, det finns INTE manskliga raser - det ar inte tillracklig genetisk variation mellan de olika folkslagen for att man ska kunna definiera dem som raser!) skulle ha olika forutsattningar for intelligent tankande ar INTE visat pa ett vetenskapligt satt.

Som sagt, detta tycker jag borjar bli obehagligt!

• zebran i Stilla havet

Utdrag ur Wikipedia:

RACE
    A majority of evolutionary scientists reject the notion that any definition of race pertaining to humans can have any taxonomic rigour and validity;[3] recently Keita et. al. argued that although "race" is a valid taxonomic concept in other species, it cannot be applied to humans.[4] Mainstream scientists have argued that race definitions are imprecise, arbitrary, derived from custom, have many exceptions, have many gradations, and that the numbers of races observed vary according to the culture examined.

Long and Kittles (2003). Human genetic variation and the nonexistence of human races: Human Biology, V. 75, no. 4, pp. 449-471.

(finns att ladda ner som pdf i referenslistan pa denna sida: en.wikipedia.org/wiki/Race

• zebran i Stilla havet

Fast kaniner och rattor ar ju olika arter, inte olika raser. Att lata dem fa barn ar inte sa mycket fel som omojligt.

Eller skamtade du kanske?

• zebran i Stilla havet

Klart att det vore OK. Kaninerna gor val som de vill. Inte fan har jag nagra moraliska aspekter pa det.

• zebran i Stilla havet

Nej. Jag har en blandrashund. Varldens basta jycke, faktiskt bra mycket smartare och coolare an alla renrasiga hundarna jag har haft tidigare.

• zebran i Stilla havet

Tja, det var val stotande.

• zebran i Stilla havet

He he, ja Jans polare Carolus von Linnaeus lar ha haft en biologisk tankegang bakom sin uppdelning i alla fall.

• zebran i Stilla havet

Jaha, och hur skulle han ha anvant sex som motivering for att dela in manniskan i raser? Vi har samma antal standare och pistiller allihop, savitt jag vet. Och far fertil avkomma, om vi har tur.

• zebran i Stilla havet
    antefa skrev 2007-07-03 03:11:20 följande:
    zebran i Stilla havet skrev 2007-07-03 01:59:25 följande:
    Precis som olika hundraser har alla fyra ben och två ögon.... Har väl människan olika raser fast en del som är gemensamt. Förstår inte det rasistiska med att säga att det finns olika människoraser...
    Forutom att det inte skiljer lika mycket mellan olika manniskors DNA som mellan olika hundars. Det finns helt enkelt inte tillrackliga skillnader mellan manskliga folkslag for att tala om raser. Gor man det anda sa ar det inte for att vi de facto ar sa jatteannorlunda biologiskt utan for att man har gjort en rasuppdelning utifran andra kriterier.

Och dessutom: svart kommer inte alls alltid att finnas. Pa NZ dar jag bor talar folk om sitt maori-ursprung men faktum ar att det inte finns en enda "renrasig" maori kvar. Och den vita "rasen" kommer ju faktiskt fran svarta afrikaner sa ar det nagra som skulle varna om sin sarart sa ar det de svarta runt om i varlden. Varfor de nu skulle det. Hur som helst - det finns ingen anledning att se vita som nagon sorts utrotningshotad art.
  • zebran i Stilla havet
    Frantic skrev 2007-07-07 21:54:47 följande:
    Varför ger du inte ditt barn AD-droppar? Vad skulle du eller ditt barn förlora på det? *nyfiken*
    Ja, det undrar jag ocksa. Det handlar ju inte om rasism utan om ett medicinskt faktum.
  • zebran i Stilla havet

www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17492073&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Tussiluskan: Jag har inte alls fatt uppfattningen att det ar omdebatterat. Jag trodde helt arligt att det AR ett medicinkst faktum att det ar svarare att fa tillrackligt med solljus ju morkare hud man har. Kollar man MedLine pa "dark skin" och "vitamin D" sa kommer det i alla fall upp en samling nya artiklar som verkar stodja detta (t ex lanken ovan).

Jag ar uppriktigt nyfiken, har du nagon lank/kalla till det du sager?

• zebran i Stilla havet
    Tussiluskan skrev 2007-07-07 22:29:54 följande:
    zebran: nej, det har jag inte, men sist jag pluggade evolution för tre år sedan var det fortfarande inte fastställt iallafall. Men visst är det troligt att det är iallafall en stor anledning till att vi nordbor har tappat vårt pigment, men kanske inte den enda. I vilket fall som helst så rekommenderar inte läkare mörkhyade att sola solarie!!!
    Nej solarie har jag inte heller hort rekommenderas men daremot AD-droppar.
  • zebran i Stilla havet
    Bergelmer skrev 2007-07-10 01:14:01 följande:
    Jag tycker det skulle vara mye fint om alla hade sina kulturer där de kommer ifrån och inte beblandar dem/förstör dem med en massa andra. Så ja "Mångfald är underbart och bra, när alla är där dom ska va"
    Men hur ska du da kunna njuta av mangfalden?
  • zebran i Stilla havet

Sa da har jag gjort nagot fel, alltsa, som flyttat utomlands?

Bergelmer skrev 2007-07-10 01:59:36 följande:
    Resa dit och hälsa på, inte flytta dit.
Svar på tråden "blanda raser"??