Tips på buske (häck)
Har någon tips på en bra buske till en häck. Den ska tåal växtzon 6, dvs norra Norrlandskusten, tåla att klippas, bli tät, och om möjligt ha blommor(helst vita) och inte ha bär som är giftiga. Finns det någon sådan?
Har någon tips på en bra buske till en häck. Den ska tåal växtzon 6, dvs norra Norrlandskusten, tåla att klippas, bli tät, och om möjligt ha blommor(helst vita) och inte ha bär som är giftiga. Finns det någon sådan?
Sarius: får inte den första där giftiga bär?
(nej, menade den andra ..)
Rönnspirea! Blommar med vita vippor, inga bär, går att klippa eller låta bli, blir fort 1-2 meter hög. Enda nackdelen är att den vill sprida sej med rotskott så den ska inte stå riktigt nära nån rabatt. Garanterat härdig i zon 6! Den är inte så tät på vintern men på sommaren grönskar den fort och blir tät.
Svartaroniabär är fullt ätbara.
Oxbär är inte giftiga.
Sarius: det lät ju bra :) rönnspirea gillar väl myror va? hur är det med de andra?
Vad tror ni om bärhäggmispel? för och nackdelar?
Förlåt Linrob
Lyckan1 : var det inte hägg som fick spinn förra sommaren? huuu..
aktuelle; Det är skillnad på hägg och hägg. Detta är en buske och den som fick spinn var väl träd....
Lyckan1 : har även sett buskar som fått det...
Plymspirea bildar jättetjocka buskar, har vita blommor och inga bär, är tyvärr värdelösa som häck på vintern.
Jag är själv sugen på att köpa en svartaronia för att kunna skörda bären, dom är ju så nyttiga!
Drömmer om en häck av röda vinbär, grannen har det, det är jättevackert på sensommaren när den är full i bär.
aktuelle: Huvva, då vill man då verkligen inte ha den så äckligt!
Lyckan1: min man föreslog också någon typ av hägghäck, men jag sa bestämt nej :S huuuu..