• Theresa W

Nån som känner till Avesta??

Vi har funderat på hur det är att bo i Avesta. Finns det någon därifrån som kan tipsa lite var man ska bo/ inte bo?? Och lite andra roliga saker??
    Vore verkligen glad om någon vill hjälpa oss!!

• Svar på tråden Nån som känner till Avesta??
  • Smock

Har bara bott i Avesta en kort tid förut, har mamma där och hon trivs. Av egen erfarenhet så ska du nog skippa Krylbo, sök dig mer mot centrum. Om du vill ha fler svar så kan jag tipsa om våran dalatråd där flera från avesta håler till, ställ din fråga där du.

www.familjeliv.se/Forum-11-271/m19049810.html

• trötter22

krylbo e ju jättemysigt.

• Smock

trötter, jag har mest bara hört en massa skit om det i tidningar, lokala nyheterna och av vänner, sorry OT :)

• pjuuh

Av en slump såg jag denna tråd. Bor inte där själv, men jag har släkt där. En äldre släkting bodde i Krylbo fram till i höstas. Vilket gudsförgätet ställe, tro mig... Det var nog ett riktigt trevligt ställe fram till för sisådär 20 år sen, men orten är totalt död nu. Det finns en konsumbutik och det är väl ungefär det. Om jag skulle bosätta mig i Avesta så skulle det bli i centrala Avesta, och jag skulle satsa på en bostadsrätt istället för hyresrätt. Och skulle jag ändå bosätta mig i hyresrätt så skulle jag skippa de stora gårdarna på Axel Johnsons väg och Kolgillaregatan med omnejd. Fast personligen skulle jag hellre välja Hedemora som visserligen är lite mindre men ack så mycket charmigare än Avesta! Och det är bara två mil till Avesta om man nu finner sitt drömjobb där och kan tänka sig att pendla några minuter om dagen

• mn73

Gillar man bruksmentalitet och småstad så varför inte? Men jag tycker att det finns många småstäder som är mycket finare! Däremot är det fin natur och miljö i byarna utanför Avesta. Om man är intresserad av att bo på landet.

• trötter22

bor inte där själv men har varit där och tycker därför att det är mysigt, själva stället alltså.

• Zweet

Jag bor i Avesta och det är ett av dom bästa ställenjag bott på, jag har flyttat runt jättemycket, men alltid kommit hem till Avesta igen. Det är mysigt, ganska nära til ldet mesta och lagom stort...

• Zweet

Man ska INTE bo i Krylbo utan i Avesta; karlbo eller Skogsbo. I krylbo så är det bara en massa jäkelskap!

• Vicke

Jag kommer från avesta. Har bott där hela mitt liv men bor nu mer i falun. Avesta är en mysig stad nära till ganska många städer. Tycker väl inte heller att krylbo är nån höjdare. Kommer själv från skogsbo/grytnäsgärde. där är det bra att bo Fast i grytnäs är det ju villa som gäller. Fråga på!

• Cece2

Kommer också från Avesta, men bor numera i Gävle. Jag tror att Avesta är ett jättebra ställe för barn att växa upp på...lugnt och tryggt är min uppfattning...Visst händer det skit i Avesta, men vart gör det inte det nu för tiden??? Eftersom jag är uppvuxen i Rutbo...så rekommenderar jag såklart det , men där är visst huspriserna lite högre än i resten av stan. Vill man bo mer lantligt så finns det otroligt mycket fina ställen utanför stan... Folkärna, eller runt nån av sjöarna Nävden, Bäsingen etc. Krylbo skulle nog inte jag heller rekommendera just nu...men det grundar jag bara på skvaller jag hört från kompisar som bor kvar i stan Är det annat du vill veta så fråga på!!!

• AmiliaK

Hej! Vad kul med en Avestatråd. Jag bor också här sedan 7 år tillbaka. Håller med övriga som säger att Krylbo inte är någon höjdare att bo i. Händer en massa saker där, allt ifrån knark, misshandel och inbrott. Så klart sker det överallt nuförtiden, men under senaste året har det verkligen eskalerat i Krylbo. Ska du köpa hus och är beredd att lägga en del är det i princip bara att blunda och peka på ett hus i Rutbo, för där är alla toppfina! Ska du ha lägenhet så finns det fina centralt att hyra. Gamla Byn håller på att bygga nya lägenheter nu, kanske kan vara något! Lycka till!

Svar på tråden Nån som känner till Avesta??