• LillaÄrtan

Vaccin för 18 månaders+ gravid till Turkiet?????

Vi åker till Turkiet om 3 veckor med vår dotter på snart 18 månader.
    Jag är nu orolig att jag gjort en dum jäkla grej, har inte vaccinerat henne mot hepatit!

Vad har DU fått för råd & tips ang. detta?
    Jag är så nervös nu... Tänk om hon skulle få nå skit bara för att jag inte tänkt till ordentligt?
    Själv är jag gravid, kanske jag också borde vaccinera mig?
    Kan man det som gravid? Kan bebisen i magen drabbas om jag får gulsot tex?

Många frågor!

Tack på förhand.... *Kram*

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071026 ~
  • Svar på tråden Vaccin för 18 månaders+ gravid till Turkiet?????
  • LillaÄrtan

Puffar

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071026 ~
  • LillaÄrtan

puff?

• BeDee

Min bvc sköterska sa att vi inte behöver vaccinera vår dotter för hepatit när vi åker till kreta, men hon sa att om vi skulle ha åkt till Turkiet så hade det varit nödvandigt att ta den sprutan. Men ring din vaccination central de vet vilka sprutor som behövs, ni borde hinna fixa det!!

Lycka till!

• LillaÄrtan

Tack för ditt svar.
    Läst mycket på internet nu och man SKA tydligen barn som vuxen vaccinera sig innan man reser till Turkiet! Vilket jag aldrig vetat... Blir 3e gången jag åker dit nu...

• Zäta

När jag var i Turkiet förra året var jag gravid. Då fick jag inte vaccinera mig...det kunde tydligen påverka fostret.

d e nog ingen fara om du bara ser upp md vad du äter. ät på stora ställen å akta dig för glass som varit frusen, tinats och sen fryst om.

• BeDee

Jag vill inte skrämma upp dig men var försiktig med maten där nere, vi va där på semester när jag va gravid med vår dotter. Vi va klumpiga och åt glass och blev magsjuka. Iom att jag va gravid så kunde jag inte ta de vanliga tabletterna som finns på apoteket, så efter ett par dagar då det inte blivit bättre(fick inte i mig mat, endast frukt), hamnade jag på sjukhus och fick ligga där ett dygn med dropp för att få i mig näring. De va jätte bra på sjukhuset, men det är ju inte så man vill tillbringa semestern!!

• LillaÄrtan

Tack för era råd!
    Jag är så kräsen så jag äter knappt nått utomlands, vart jag änn åker Haha.
    Glass har jag aldrig ätit utomlands. Vi ska åka på All inculsive hotell med Nazar.
    Dem är ju rätt kända för sin braiga mat.... Så jag hoppas att det inte ska bli nå problem!
    Jag har köpt hem diarrépiller, för akut diarré, men såg att gravid INTE får äta dem... Om man inte rådgör med läkare innan, tror jag ska ringa VC imorgon o fråga!

• LillaG

Jag ringde till vaccinationsmottagningen för att få veta vad för vaccin som behövdes inför vår solresa. Finns säkert nåt liknande på ditt sjukhus.

/Stort fan av Isac ♥ 060715
  • SysterHedvig

generellt sett kan man säga att man som gravid inte ska vaccineras med s.k. levande vaccin, dvs vaccin gjorda på slumrande eller svaga versioner av de sjukdomar man inte vill smittas av. Vilka vaccin du kan och bör ta kan säkert din vaccinationsmottagning svara på. Ring din vårdcentral och be att de hjälper dig, antingen med information eller med numret till din mottagning

• mia maria

Hur långt innan resan skall man vaccinera sig??
    Vi ska dit i aug, jag o 3-årige sonen.

• LillaÄrtan

Ingen aning då vi inte har vaccinerat varken oss eller dottern.
    Vi åker om mindre änn tre veckor, ska ringa o boka tid för vaccin imorgon.
    Är/Var ju söndag idag så det gick ju inte att fixa..

• vinter mamma

Vi ska till Turkiet om en vecka. Ringde till Vingresor och frågade och vi behövde inte vaccinera oss för att åka dit. Varken vuxna eller barn!

Hälsningar Karin

• katho

Vi åkte till Turkiet ifjol. Då var Felix drygt 1,5 år och BVC rekommenderade vaccin mot hepatit. Jag var gravid (ungefär lika långt gången som du) och som gravid skulle man inte vaccinera sig.

• LillaÄrtan

Tacks så hemskt mycket för era svar!
    Ska prata med BVC på måndag o rådfråga och då boka tid för vaccination..

• Klina10

När jag var gravid och åkte till Egypten åt jag några mjölksyretabletter (köpta på apoteket och det enda man fick ta som gravid) mot magsjuka. Man börjar äta dem några dagar innan man åker. De hjälper ju inte på hepatit men kan vara till hjälp mot magsjuka och diarre. Jag fick inget sådant i Egypten under den veckan.

Vi funderar oxå på Turkiet om några veckor, så ska nog ta min dotter till vaccinationscentralen och en hepatitB spruta, det är ju bra oxå vid framtida resor. Resten av familjen har redan fullt skydd.

Svar på tråden Vaccin för 18 månaders+ gravid till Turkiet?????