• tipadora

Rabarberpaj - farligt???

Var och fikade hemma hos en kompis igår, och hon hade just bakat en rabarberpaj! Åt en präktig bit, såå gott!
    Nu pratade jag med en annan kompis på morgonen, och då säger hon att rabarber är bland det farligaste man kan äta som gravid, att barnet kan få jättestora skador??? Har aldrig hört detta??
    Någon som vet? Vad kan det i såfall bli för skador?
    Åhh är så orolig nu att jag skadat vår lilla Groda...
    Jag är i v 20, går in i vecka 21 i morgon...

• Svar på tråden Rabarberpaj - farligt???
  • Esmiraldas

just, som tinna säger samma med spenat tror jag...

• blonde redhead

Varför står inte rabarber med på slvs sida då?

Rapporter jag ar läst så har de tagit bort rabarber som farlig för dte har visat sig att det int evarit det.

• lata kocken Johanna

Det är BARA spädbarn det gäller Esmiraldas och Tinna!

INTE gravida

• tinna

Johanna: Ja, jag skrev ju det "barn under ett år"...

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • blonde redhead

Men varför står det inte om barn under 1 år på slvs hemsida? Allt annat står ju och jag vet att de plockat bort rabarber för att det visade sig inte vara farligt för barn under 1 år.

• blonde redhead

Ingen av er som säger att det är farligt för små barn som kan svara på varför det inte står på slvs sida??

• lata kocken Johanna

de har med det i sina infoböcker som bla vänder sig till dietister och kostekonomer - de är lite mer utförliga än infon på sidan

men det går att hitta...

• DIVGRL

Aldrig hört talas om..Om det inte står hos livsmedelsverket så är det helt säkert att äta. De överdriver ju med allt annars så. Lyssna inte på andra för de sitter bara o gissar!

• blonde redhead

lata kocken Johanna ,
    Jo visst, allt går ju att hitta bara man letar
    Men är det ny info?
    Om det nu inte skulle vara bra så hade det med all säkerhet stått kvar på hemsidan (det är ju bortplockat, har stått med innan)

• DIVGRL

Ja snart får man väl bara leva på vatten och bröd om man ska lyssna på folks påhitt.

• johandra

Det är garvsyran i rabarbern som är farlig för spädbarn. Man har säkert tagit bort det iom att man idag har tagit fram rabarber utan garvsyra,så problemet är inte så stort längre..

men har man en gammal knöl på tomten kan man ge sig den på att det e garvsyra i den,och då ska man vara försiktig med att ge den tilk små barn

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v11
  • lata kocken Johanna

nej det är inte ny info - det har funnits i evigheter

men eftersom det bara rör spädbarn = under ngt år så ska ju de inte äta sådan mat ändå så man anser nog inte att det är viktigt att ha med + att de sorter som säljs i butik normalt sett inte innehåller mkt garvsyra

och en sak till - vid tillagning så minskas mängden garvsyra radikalt

• DIVGRL

Bäst ni ringer o talar om det för livsmedelsverket då =)

• nitedrive

Säger bara att själv orkar jag inte lyssna på alla varningar,äter allt utom det som slv listar som olämpligt.Och jag har aldrig haft problem.Rädisor innehåller garvsyra och det finns de som säger fy om det med.

• lata kocken Johanna

som sagt - det gäller bara spädbarn
    och säg de spädisar som tuggar på rå rabarber....

symptomen blir bara kolikliknande - det är inget som är farligt utan bara jobbigt för barnet, därav att det står med i böcker för dietister mfl

sen kan oxalsyra ha andra effekter som sura uppstötningar, hindra upptaget av många näringsämnen och lösa ut aluminium ur kärl och folie (ni har väl inte alufolie på pajen va?)

Men det är INTE farligt

(Börjar tröttna på att rabarber, jordgubbar, kräftor och julbord kommer upp vaaaaarje år)

• Esmiraldas

Tråkigt att folk måste hetsa upp sig så. man avgör väl själv hur och vad man ger sina barn?
    Ta till sig infon om man vill, eller inte.
    Eftersom jag själv läser medicin och omvårdnad hela dagarna så får man kanske information som man tycker är överflödig, men som sagt, man får sålla själv, sen tycker jag inte att det är fel att upplysa om dem.

• Lejonelle

Håller med dig Esmiraldas!!
    Tycker det är lite konstigt här på FL. Nästan alla trådar blir ju hetsiga oavsett ämne. Hur kan man bli irriterad för att livsmedelsverket inte skriver något om rabarber för barn under 1 år på sin hemsida?? Som mamma väljer man väl själv vilka råd man väljer att lyssna på oavsett om dom kommer från FL eller livsmedelsverket.

Svar på tråden Rabarberpaj - farligt???