• nessa79

Nissan Cashqai

Jag undrar om det är någon av er killar här inne som vet nån info om Nissan Cashqai. Provkörde den igår och jag vart helt förälskad i den. Nån som är insatt? Hur är den som familjebil? Citybil? Har tyckt den är skitsnygg sen jag såg den första gången men är den mer än bara skitsnygg? Är det en bra bil?

• Svar på tråden Nissan Cashqai
  • LRX

DEn ska ju se ut som en SUV och de tar väl lite extra betalt för alla plastskärmar. Nissan gör väl hyfsat bra bilar och som citybil är den nog bra med lite högre sittposition osv. men familjebil? Njaaeej, den har inte mycket till bagageutrymme och barnen ser dåligt ut och har svårt att kliva in. Håller med dig om att den är snygg, men samtidigt börjar jag få lite avsmak för alla SUV:ar.

Testas mot VW crossgolf i senaste Teknikens Värld! Jag ska läsa på och återkommer

• LRX

En viss tidning som jag nyss har kollat jämför Qashqai mot VW crossgolf. Crossgolfen är en Golf Plus som fått lite SUV-igare utseende och stora fälgar, medan Nissan är en egen modell så att säga. Slutsatsen av testet är att golfen skulle göra sig mycket bättre i originalutförande och att hjulen bara försämrar komforten. Vad gäller Nissan så klagas det på att motorn är felprogrammerad och att man måste varva den alldeles för mycket för biltypen. Baksätet är inte ställbart i längsled som i golfen och det finns inte heller lika många smarta förvaringsfack. Instrumentpanelen är stökig och innehåller väldigt många olika former och typer av knappar, golfen är mer lättfattlig. Golfen är däremot bra mycket bullrigare. På det hela taget verkar det som att de uppfattar Nissan som en mer sympatisk bil än golfen som upplevs som en uppsminkad bil som försöker för mycket.

Detta var en "duell" och inte ett "test", så reportaget innehåller inte så mycket klassisk konsumentinformation.

• Pixboy

Nissan är en roligare i bil i Golfklassen helt enkelt, lika lite/stort bagage som Golf, Focus mfl men som sagt den ser lite tuffare ut. Har provkört och jag gillade Nissan, lite mer personlig än andra bilar.

• nessa79

det är inte lätt det här med bilar. Jag kommer behöva en bra bil i mitt arbete, kollar runt redan nu, det blir aktuellt vid årsskiftet att skaffa ny bil. Vi planerar också för barn i den vevan och vi kollar runt lite på bilar som fungerar både i tjänsten och som familjebil.

En annan bil jag gillar är Passaten. Förmodar att den är en bättre familjebil. Har ni några andra tips på bra bilar? Eftersom vi inte har barn än vet jag inte vad man ska titta på för en familjebil. Nåt tips?

• Skrutt 83

Nessa: Jag och sambon ska också köpa bil i sommar och har varit inne på qashqai. Tycker den var lite rolig, jag gillar ju SUV men det vore skönt med en som inte var allt för stor och gillade därför denna. Var den skön att köra. Vi är ju också i familjetankar så vi vill ju ha en bil som fungerar bra som familjebil. Vi har funderat lite på volvo v70 och deras crosscountry men de är ju rätt dyra. Jag gillar ju även toyotas Rav4 väldigt mkt. Inte senaste karossen lika mkt som den förra. De från 05-06 är jättefina!

• nessa79

Hej Skrutt! Som du ser är jag i full planering här!!

Qasqaien var helt underbar att köra! Sagolik. Mjuk och fin och sätena var jättesköna att sitta i. Luftig och bra. Jag gillar också SUV men inte de som är för stora, därför gillar jag också den här. Det som var ett extra plus med Qasqaien var inbyggs bluetooth som standard. Så det är bara att koppla in mobilen och sätta igång och ringa. Inga sladdar. Dessutom behöver inte nyckeln sitta i låset när man ska starta. Man kan ha den i fickan hela tiden.

Volvo är jag inte så förtjust i måste jag erkänna, vet inte varför. De är lite tråkiga. Toyota Rav4 måste jag kolla in.

Men vad vill man ha i en familjebil?

• Skrutt 83

Nessa: Ja men planering är ALLTID bra! Man kan inte var nog förbered! =) Det låter ju toppen, får nog dra iväg sambon på en provkörning, det var ju helt ok pris också va? Jo volvo är kanske lite tråkiga men så himla säkra.. Ja kolla in rav4 tycker den är så fin! Men som sagt, nya karossen är inte lika fin som den innan.. Så kolla på typ 04 05 06 så ser du hur fina de är!

Ja vad vill man ha i en familjebil? Man vill ha säkerhet, plats för bilbarnstol och barnvagn. Sen vill jag även ha en bil som inte drar allt för mkt bränsle. Skulle vilja ha en miljöbil men de finns ju inte i så roliga upplagor..

• nessa79

Mmmmm, jag har bara snabbkikat nu på bilder av rav4:an, kanske måste kolla in den mer i verkligheten. Men jag gillar nog inte att reservdäcket ska sitta utanför. Blir för mycket jeep då för mig.

Jag har provkört SAAB 9.3 sportcombi också. Den var också rätt skön att köra. Men det är så svårt. Vore enklare om man kände att man var fast vid ett speciellt märke. En del känner ju att de bara måste ha en SAAB, att det inte finns något annat.

• nessa79

Och jag håller med dig Skrutt. Planering är alltid bra. Det finns inget som heter för förberedd.......

Svar på tråden Nissan Cashqai